2014: BESTEMMING SCHOTLAND (week 10)

ZONDAG 24 AUGUSTUS

IMG_3545Vandaag begint van de laatste week van deze reis, we zien er naar uit weer thuis te komen en kinderen en kleinkinderen weer te zien.
We schuiven een klein stukje op richting Dover, slingeren over witte wegen door het weelderige groene en glooiende Sussex en komen uiteindelijk weer bij de kust uit waar het een stuk vlakker en kaler is. Op de foto de karakteristieke daken van eesthuizen, waarin van oudsher de hop werd gedroogd.

IMG_3543 We rijden naar St. Mary's Bay, daar is een hele kleine mix parking die door de plaatselijke bevolking wordt gebruikt om langs de zee te wandelen of om de hond uit te laten. Volgen de NKC app kun je hier overnachten of even verderop bij de oude zwarte vuurtoren, de vuurtoren is hemelsbreed 10 km westelijker, vanaf de dijk zien we de toren in de verte!! In de beoordelingen gaat het volgens ons over twee verschillende plekken.

IMG_3550 We keren en gaan de plek bij de vuurtoren opzoeken, niet over de slechte weg langs de zee, maar over de A259 en bij New Romney volgen we de weg naar Dungeness. Dat ziet het er beter uit, er is volop parkeerruimte al is het vandaag, omdat het mooi weer is, wel behoorlijk druk. We staan op de parkeerplaats van het Smalspoor Stoomtreintje, naast ons de oude vuurtoren en achter ons twee grote kerncentrale, daar heb je geen last van en 'verlicht' zijn we ook niet!

IMG_3568 Natuurlijk gaan we even kijken bij het stoomtreintje van de 'Romney, Hyte and Dymchurch Railway'. Het is een echt 'stoomtreintje', volwassenen moeten goed bukken voor ze in kunnen stappen zo klein zijn de wagons, als je er naast staat kun je er bijna overheen kijken! Bij de zee zien we een Gallery die naast schilderijen, tekeningen en foto's een verzameling op het strand gevonden voorwerpen heeft uitgestald. Met verwondering zien we wat mensen allemaal achter laten!

MAANDAG 25 AUGUSTUS

IMG_3575 We waren al twee dagen van plan het even rustig aan te doen maar dat lukte om verschillende redenen steeds niet, vandaag komt het er wel van! We blijven in Dungeness, ruimen de camper alvast wat op, lezen wat en werken aan het verslag voor de site. Het regent de hele dag en vanuit een droge en warme camper zien we elk half uur het stoomtreintje vertrekken. Veel belangstelling is er niet met dit weer, er zitten gemiddeld 25 personen in de 10 wagons!

DINSDAG 26 AUGUSTUS

IMG_3585 Vandaag rijden we naar Canterbury, niet om ons te verdiepen in het verleden, dat hebben we de afgelopen weken genoeg gedaan, willen even door de stad slenteren en onze laatste Britse ponden verbrassen! Gisteren is er zoveel water gevallen dat op diverse plekken heel veel water staat, de riolering kan het niet aan! We rijden via Stanford naar 'New Dover Road Park en Ride', twee kilometer buiten Canterbury en van daaruit gaan we met de gratis Pendelbus haar de stad.

Net voor Hyte zien we toch nog weer iets bijzonders, een tot woning verbouwde 'Martellotoren'!
In ANWB Goud lezen we:
IMG_3587 Aan het begin van de 19e-eeuw richten de Britten langs de kust een ring van verdedigingswerken op. Van 1803 tot 1808 werden er maar liefst 74 zogenaamde Martellotorens gebouwd, ronde, platte bouwsels met op de top een kanon. Gemiddeld waren deze torens 12 met hoog met een diameter van 9 tot 14 meter en bestonden uit drie verdiepingen. Beneden de opslagruimte voor de munitie, op de eerste verdieping de ruimte voor de soldaten en de bovenzijde was voor het kanon.

IMG_3589 De weg van Stanford naar Canterbury is weer een groen gearceerd, een weg zoals wij het graag hebben, alleen wel jammer van de overvloedige regen die nog steeds naar beneden komt.
Het is niet alleen de regen die het uitzicht verwaterd, ook door die 'geweldige' Engelse hagen langs de kant van de weg zien we weinig. Van ons mogen ze ze allemaal omhakken!!!!

IMG_3603 Na de lunch stappen we in de bus en gaan naar de stad, lopen door de op en top Engelse winkelstraatjes en tussen de winkeltjes door zien we de torens van de kathedraal. Onze laatste Britse Ponden geven we uit bij 'Poundland' aan closetpapier en batterijen.
De paraplu's die we bij ons hebben zijn gelukkig overbodig, We zijn net tussen de buien door ‘gefietst’, terug bij de camper is het weer nat!

WOENSDAG 27 AUGUSTUS

IMG_3615 Onze laatste Engelse belevenissen. We rijden van Canterbury naar Dover, een ritje van nog geen half uur en daar stellen we ons op voor de overtocht naar het vaste land van Europa. In mei al tickets gereserveerd voor de overtocht van 12.00 uur naar Dunkerque, zagen toen op internet dat het merendeel van de overtochten in de laatste week van augustus al vol geboekt waren en wilden niet het risico lopen een paar dagen te moeten wachten en ook nog een duurder ticket te moeten kopen.

IMG_3620 Na twee dagen regen is het weer lekker buiten, de zon is er weer bij en onze (weers)herinneringen aan Engeland zullen zijn daardoor een stukje positiever, dit is in ieder geval beter dan vertrekken in de regen!
het gigantische haventerrein van Dover is het een drukte van belang. Diverse maatschappijen varen tussen het vaste land en Engeland en iedere maatschappij heeft z'n eigen aanlegplaats. Wij moeten ons opstellen in baan 42, in totaal zijn er 265 banen!

IMG_3625 Even over half twaalf begint het inschepen en rijden we aan boord van de 'Delft Class Vessel' van DFDS SEAWAYS en om kwart over twaalf gaan we op weg naar Dunkerque. Er komt een Engels echtpaar bij ons aan het tafeltje zitten terwijl er nog plek genoeg is, ze denken dat het wel vol zal lopen! We hebben sterk de indruk dat ze naar ons op zoek waren, op de kade in Dover stonden ze naast ons en ook toen hadden we al het idee dat ze een gesprek wilden beginnen, ze doen het nu!

IMG_3633 Om vijf over drie rijden we de Ferry af en dan is het even weer opletten, er moet weer rechts gereden worden, na negen weken links rijden, voelt het na 500 meter weer als vanouds! We gaan op zoek naar Aire de la Licorne in Dunkerque, hopen dat daar nog een plekje voor ons is, plek genoeg! Terwijl we daar staan bedenken we om toch maar door te rijden naar huis. Hebben we morgen alle tijd om kinderen en kleinkinderen te zien!

IMG_3637 We halen thuis niet, de navigatie geeft een vertragingen van bijna drie uur op de ring rond Antwerpen en daar hebben we geen zin in. Net voor Hamme gaan we de E17 af op zoek naar de camperplaats bij Hamme. Een mooie plek dichtbij de 'Mira-brug' over de 'Durme', het is genoeg voor vandaag! We staan na net eten nog even bij de burg te kijken als er een boot voorbijkomt! De brugwachter heeft problemen, de draaiburg wil niet weer dicht, na een aantal malen resetten lukt het uiteindelijk wel.

DONDERDAG 28 AUGUSTUS

IMG_3648 Nog 180 kilometer naar huis! Om negen uur gaan we weer op pad voor de laatste etappe van deze reis, willen rond het middaguur in Veenendaal zijn, hebben afgesproken daar te gaan Iunchen, zo hebben we alle tijd om bij te praten en er valt over en weer heel veel te vertellen. In de loop van de middag gaan we naar Ede en ook daar hebben we elkaar weer heel wat te vertellen. Heerlijk iedereen weer te zien en ............ te voelen!!

Om half zeven zijn we na een mooie reis weer thuis, gingen we achtenzestig dagen geleden weg met de dagteller op 0, nu staat de teller op 6462 kilometer.

Week 10 van Durness naar De Glind, 378 kilometer

Schermafbeelding 2014-09-03 om 10.52.54

WEER EEN REIS OM NOOIT TE VERGETEN!

IMG_1714Wat een geweldige ervaring in een prachtig land met het principe van het Scandinavische Allemansrecht, je bent overal welkom!
Mocht je ooit besluiten een keer naar Schotland te gaan dan weten we zeker dat je daar geen spijt van zult krijgen!

Voor een overzicht van onze overnachtingsplekken