MEI 2009: MIDWEEK TEXEL / WEEKEND FRIESLAND

Zondag 10 mei (Moederdag)
Natuurlijk zorgen we ervoor dat we dit weekend thuis zijn, gisteren is de jongste zoon met z’n gezin al geweest en vandaag komt de oudste met schoondochter en 3 (klein)kinderen, gezellig dat we iedereen weer zien. Alleen al dat ze er zijn doet je moeder hart goed.
IMG_7241Het is een zonovergoten dag en daar genieten we met z’n allen van. Na de BBQ gaat ieder weer z’n eigen weg. Wij ruimen de boel op en laten de vaatwasser het werk doen waar de voor is gekocht. Rond acht uur zijn wij klaar, de camper stond al startklaar en we vertrekken weer, we zijn al bijna een week thuis, hebben daarvoor een paar dagen in Elburg en omgeving doorgebracht, en gaan nu een midweek naar Landal (Sluftervallei) op Texel.

IMG_7079Een advertentie in het NKC blad, waarin stond dat je bij aankoop van een dinercheque van € 50,00 een midweek gratis op de camping kunt staan, moesten we maar eens gaan proberen, ook al houden we meer van vrij kamperen. We hebben Texel nog nooit verkend, dit is een mooie aanleiding daar eens verandering in te brengen. We overnachten op het ons bekende plekje in Elburg.

Maandag 11 mei

IMG_7245 Na een nacht waarin het heel hard waaide, vertrekken we rond negen uur en rijden via Kampen en Lemmer naar Oude Schouw, ons favoriete plekje in Friesland, waar we aan het eind van de week nog een paar dagen met vrienden willen staan. Op één van de vele sites waarop camperplaatsen vermeld staan gelezen dat dat verboden zou zijn en dat willen we graag even checken. Loos alarm, er staan nog steeds campers, wel heeft Rijkswaterstaat er weer de nodige opslag liggen waardoor er minder plek is en het er allemaal wat rommeliger uitziet.
IMG_7284 Na de koffie rijden we over de afsluitdijk naar Den Helder waar we de boot nemen naar Texel. Voor € 7,50 per meter kun je met de camper overvaren. Je komt aan in ’t Horntje en kunt dan naar keuze midden over het eiland of langs de waddenkust naar De Kocksdorp waar de camping van Landal is gelegen. Wij kiezen voor de laatste optie en komen o.a. langs de mooie haven van Oudeschild, waar we uiteraard even gaan kijken.

IMG_7293Langs de waddenzeedijk komen we drie natuurgebieden tegen; De Zandkes, Minkewaal en Wagejot. Diverse steltlopers kun je hier bewonderen; kluten, scholeksters, bontbekplevieren en visdiefjes. Op de foto een kluut, die met z’n lange omhoog gebogen snavel door het water maait, zo filtert hij er slikgarnaaltjes en andere beestjes uit. Wat is het hier mooi!

IMG_7301 Na het inchecken en installeren op de camping, we hebben een schitterende plek, aan het eind van het veld en lekker uit de wind die ook vandaag erg sterk is. De stoelen gaan naar buiten, de zon komt regelmatig te voorschijn en het is heerlijk buiten.
Aan het eind van de middag gaan we het park verkennen waar het erg rustig is, af en toe is er een bungalow bewoond en ook op de camping is het zeer rustig. Om half negen lopen we naar het zwembad en nemen een duik en ook hier is het erg rustig, er zijn in totaal tien mensen aanwezig, we hebben alle ruimte.

Dinsdag 12 mei
IMG_7302 De zon is er ook vandaag alweer vroeg bij, helaas wordt er nog wel erg veel wind voorspeld, windkracht 5, maar toch gaan we op de fiets de oostpunt van Texel verkennen en dat hebben we geweten! De wind is soms zo sterk dat we regelmatig bijna stil staan en al snel komt er een liedje van Boudewijn de Groot naar boven borrelen: “Hoe sterk is de eenzame fietser die krom gebogen over z’n stuur tegen de wind ...............”

Een beetje spijt dat we de wind getrotseerd hebben, hebben we wel, maar als we bedenken wat voor moois we vandaag allemaal weer gezien hebben, verbleekt dat wel een beetje.
IMG_7310Eerst fietsen we naar de vuurtoren op het eind van het eiland en belanden daar bij een schitterend breed strand, hoewel we gezandstraald worden kijken we er toch even rond.

IMG_7314Vervolgens fietsen naar het KNRM station, vandaar uit kun je ook een ‘Robbentocht’ maken met ‘De Vriendschap’. De boottocht duurt ongeveer anderhalf uur en vaart bij laag water langs prachtige zandbanken waar vogels foerageren en waar zeehonden liggen te rusten in de zon. Iets om over na te denken.

IMG_7323 We fietsen verder langs de waddenkust en komen terecht in het pittoreske Oosterend waar we bij de plaatselijke supermarkt een boodschap doen. We hebben inmiddels trek gekregen en eten een heerlijke verse rozijnenbol.

IMG_7328 We vervolgen onze tocht, steken het eiland over en komen uit bij het schitterende natuurgebied ‘De Slufter’ en ook hier nemen we weer een kijkje.

IMG_7346 Ons rest nog drie kilometer door de duinen voor we bij de camper zijn. Normaal gesproken een fluitje van een cent, maar vandaag is het eigenlijk net iets te ver. Bij windkracht 5 à 6 tegen en al 26 kilometer in de benen is het echt niet leuk meer, we zijn niet meer vooruit te branden en zijn dan ook blij als de camper in zicht komt en deze fazant zien we op 5 meter van de camper. ‘s Avonds gaan we nog even ontspannen in het zwembad, genieten van het warme water en net als gisteravond is het er ook nu weer erg rustig.

Woensdag 13 mei
De weersverwachtingen in het noorden van het land zien er nog steeds zeer gunstig uit, behalve dan de harde wind. In de rest van Nederland is het slechter, bewolking, regen en ook daar veel wind en dan lijkt het al snel herfstachtig. Hier genieten we van een strakblauwe lucht.
IMG_7342 Na het ontbijt fietsen we naar het strand en maken een wandelingetje. We lopen hangend tegen de wind in eerst naar het oosten en op de terugweg laten we ons lekker terug blazen. We genieten een paar uur van het mooie weer en om twee uur fietsen we via De Cocksdorp naar de boot waarmee de Robbentochten worden gevaren. Helaas, de boot vaart niet vandaag vanwege de harde wind en dat vinden we flink balen, het was onze enige mogelijkheid zo’n tocht te maken, morgen krijgen we bezoeken en vrijdag vertrekken we weer.
IMG_7360We fietsen terug naar de camping en zitten nog een paar uurtjes heerlijk in het zonnetje. In het contact met kennissen in De Glind horen we dat het in de rest van Nederland miezert. We zijn weer eens bofkonten! ’s Avonds gaan we eten in de Kajuit, het enige restaurant dat Landal rijk is en verzilveren de restaurantcheque die we bij aankomt hebben gekregen.

Donderdag 14 mei

Vandaag komen Siem en Franka (luitjes die we de afgelopen winter in Spanje hebben leren kennen) koffie drinken. Zij wonen op Texel en het was de bedoeling dat wij op de fiets naar Den Burg zouden gaan. Het is vandaag regenachtig en er staat nog steeds veel wind en gezien de weersomstandigheden hebben we ze gevraagd naar ons toe te komen.
IMG_7363 Het is hartstikke leuk elkaar weer te zien. We drinken samen koffie en op hun uitnodiging gaan we met ze mee naar Den Burg hun pas gekochte jaren dertig huis bekijken. Na de lunch rijden we naar hun, door Siem zelf gebouwde, strandhuisje bij Paal 12. Jammer dat het niet echt zomers is maar sfeerproeven is ook erg leuk.

Tegen half vier zijn we terug bij de camper en nemen we afscheid in de wetenschap dat we elkaar zeker weer eens zullen ontmoeten, misschien in Nederland of anders misschien wel in Spanje/Portugal, want ook zij gaan, net als wij, de komende winter weer die kant op. ’s Avonds wordt er voor de laatste keer nog even gezwommen.

Vrijdag 15 mei
Ons arrangement zit er weer op en het is tijd om te vertrekken. Jammer, zo’n midweek blijkt toch veel te kort te zijn om Texel goed te kunnen bekijken en we komen zeker nog weer terug naar dit mooie eiland vol met schitterende natuurgebieden.
IMG_7367 Voor we het eiland verlaten rijden we via De Koog naar Paal 15 waar een Zandsculpturen festival is en nu we toch op Texel zijn willen we van de gelegenheid gebruik maken dit te gaan bekijken. We rijden er wel naar toe in de hoop op afstand een glimp op te kunnen vangen, want om er een uur rond te lopen in de regen (het regent al sinds gisteravond) is niet erg aantrekkelijk. Twee van de bouwwerken kunnen we op afstand zien (o.a. deze op de foto).

IMG_7371 Bij de boot aangekomen kunnen we aansluiten in de rij wachtenden, het is wisseldag in de vakantieparken het is dan ook redelijk druk, er zijn zelf verkeersregelaars aan het werk. We hebben pech, als we er bijna zijn gaat de slagboom dicht, de boot is vol, we moeten wachten op de volgende die over ongeveer een half uur vertrekt.

IMG_7373 Om twaalf uur hebben we weer vaste grond onder de voeten en op het vaste land is het gelukkig droog. Via de afsluitdijk rijden we naar Friesland waar we in de jachthaven van Balk een afspraak hebben met Wim en Renda die we al jaren kennen (via het werk) en net zulke enthousiaste camperaars zijn als wij. We worden hartelijk begroet, de koffie is klaar en het is heerlijk elkaar weer eens camperend te ontmoeten.

IMG_7384 We hebben gezien dat er in Balk kermis is en een braderie, dus pakken we de fiets en gaan er even kijken. De gebruikelijke kraampjes met sierraden, lederwaren en Friese lekkernijen zoals suikerbrood, gerookte worst, eigen bereide boerenkaas en kleding. We kijken even bij een demonstratie van een vuurspuwer die aankondigt dat er 's avonds om negen uur een grote show te zien is.

Wij houden de kermis en de braderie voor gezien, het is weer gaan regenen en dat blijft de hele avond zo. Wij vermaken ons in de camper met een spelletje klaverjas.

Zaterdag 16 mei
Er is sinds gistermiddag zoveel water gevallen dat we voorlopig wel weer even genoeg hebben. Gelukkig is het, als ik dit schrijf, weer droog en schijnt de zon. IMG_7394 De heren gaan vandaag vissen en de dames gaan winkelen. Het vissen levert weinig op, niet eens genoeg om een holle kies te vullen, de dames hebben meer succes. Aan het eind van de middag krijgen we nog een fikse bui, maar al snel daarna kunnen we lekker buiten zitten, we houden het nog vol tot half negen, dan wordt het te fris en gaan we naar binnen. Gisteravond een potje klaverjas gespeeld waarbij de heren, tot hun verdriet, hebben verloren van de dames. Vanavond willen ze natuurlijk hun revanche, maar ook nu lukt het de mannen niet een potje te winnen.

Zondag 17 mei
IMG_7396Het regent, het regent, de pannetjes worden nat, de hele nacht door heeft het weer geregend en voorlopig lijkt het ook niet droog te worden.
In de loop van de ochtend vertrekken we en rijden via Lemmer en het Kuinderbos naar Vollenhove en zetten de campers aan het verbindingswater tussen het Kadoelermeer en het Vollenhovermeer.

IMG_7399 ‘s Middags wordt het toch weer droog, Simon en Wim gaan nog een poosje vissen en Renda en ik gaan de omgeving op de fiets verkennen. We maken een tocht van ongeveer 25 kilometer, komen door Sint Jansklooster en Blokzijl waar we even uitrusten op een terrasje en moed verzamelen voor de terugweg over de dijk waar ons een flinke tegenwind te wachten staat.
Na het avondeten en de koffie rijden we weer naar huis, het was weer heerlijk met de camper op pad te zijn!