2011: "ON TOUR" naar "LE TOUR" (week 1)

Zoals de titel al aangeeft willen we deze reis een stukje “Tour de France” meemaken.
Op de “Col du Lautaret” in de Franse Alpen zullen we onze campervrienden Ede en Ineke treffen en met hen gaan we een "Touretappe" bekijken. De Tour vaak op de TV bekeken en als we dan campers langs de kant van het parcours zagen staan kriebelde het, dat wilden we zelf ook wel eens meemaken en dit jaar komt het er eindelijk van!

MAANDAG 20 JUNI

Om kwart voor vijf is het huis opgeruimd, het gras gemaaid, de was schoon en droog in de kast en de camper staat te trappelen van ongeduld! Het plan was om morgen te vertrekken (dan hebben we nog een paar leuke afspraakjes) maar waarom wachten tot morgen?? Geen idee, dat doen we dan ook niet! We gaan op pad en rijden naar Grave, maar daar is de camperplaats opgebroken en het alternatief spreekt ons niet aan. We rijden door naar Escharen en parkeren de camper bij Bistro “De Brouwketel”, een prima overnachtingsplek!

DINSDAG 21 JUNI

De eerste nacht zit er weer op! Na het ontbijt rijden we eerst naar Kees en Ria in Eindhoven, net als wij ook fervente camperaars die we regelmatig treffen op onze reizen, het is leuk elkaar ook eens in Nederland te ontmoeten. In de loop van de middag rijden we naar Budel, daar wonen sinds kort onze vrienden Jan en Ria en we zijn heel benieuwd waar ze zijn neergestreken na hun verblijf op Sint Maarten. Heerlijk elkaar weer te zien, we kletsen wat af en na heel veel gezellige uurtjes is het bedtijd en zoeken we onze camper op die op de oprit staat.

WOENSDAG 22 JUNI

Om tien uur, we hebben nog even gezellig samen ontbeten, nemen we afscheid en vervolgen onze Tour naar “LE TOUR”. Als snel steken we de grens met België over en rijden via Hamont, Hasselt, St. Truiden (waar we in één van de stalletjes langs de kant van de weg een kilo heerlijke kersen kopen), Dinand en Bouillon naar Dun-sur-Meuse in Frankrijk, een mooie route door een overwegend glooiend landschap. Onderweg wel een paar flinke buien gehad maar aan het eind van de middag komt de zon gelukkig ook nog even te voorschijn.

Aan het eind van de middag lopen we nog even een stukje door het dorp, een oud Frans dorp, een smalle hoofdstraat met grauwe huizen waar de ene na de andere vrachtwagen doorheen dendert.
Voor het avondeten willen we nog een baguette kopen, er is helaas maar één bakker en voor wie iets hebben kunnen zeggen wordt ons al verteld dat ze helemaal uitverkocht zijn, das nou jammer moeten we iets anders verzinnen, gelukkig zijn we niet voor één gat te vangen!

DONDERDAG 23 JUNI

Zachtjes tikt de regen op het camperdak, ritme van de ………….. om maar eens even met een bekende tekst te beginnen, alhoewel eenzaam zijn we helemaal niet, er staan 8 campers en er liggen 5 bootjes afgemeerd in de “La Meuse” en als we de weermannen en ons weerstation moeten geloven is het vandaag voorlopig de laatste “slechte” dag. Vanaf morgen gaat de temperatuur behoorlijk omhoog en wordt het weer echt zomer in Frankrijk, we zien het wel!

We doen het lekker rustig aan en om even voor elf uur gaan we weer op pad, eerst even kijken of de bakker nu wel een broodje voor ons heeft, gelukkig wel, de eerst echte Franse baguette lacht ons toe! Voorlopig volgen we het "Canal de l’Est", komen door diverse leuke kleine dorpjes en rijden door de graanschuur van Noord Frankrijk, passeren onafgebroken velden vol met diverse soorten graan.

Ongeveer 10 kilometer onder Verdun, in Dieue sur Meuse, bij één van de vele sluisjes in het kanaal, is weer een leuke plek, we stoppen om te lunchen en besluiten ter plekke hier de rest van de dag ook maar te blijven. Het is inmiddels droog geworden en in de verte zien we alweer wat blauwe plekken verschijnen. Langs de kant liggen wat bootjes afgemeerd en af en toe zien we ook bootjes voorbij varen en het is altijd leuk om te zien hoe de wat grotere boten maar net in het kleine sluisje passen.

VRIJDAG 24 JUNI

Het is half tien, de zon komt regelmatig te voorschijn, en we gaan weer On Tour, eerst even naar de Intermarche voor een boodschap en dan weer verder naar het zuiden. Via St Mihiel, Commercy en Neufchâteau rijden we naar Chaumont en ook vandaag zien we weer heel veel akkers vol granen en mais, erg mooi om te zien die verschillende kleurschakeringen op de glooiende hellingen en de blauwe lucht met de schapenwolken maakt het plaatje helemaal compleet. Het is weer genieten!

Rond lunchtijd komen we aan in Chaumont, een mooie camperplek aan het "Canal de la Marne". De capitainerie is om 16.00 uur weer bezet, daar moeten we ons eerst melden en dan pas kunnen we aan de stroompaal. We maken eerst een fietstochtje langs het kanaal, we komen wel een viertal sluizen tegen maar de bootjes die daar gebruik van zouden moeten maken ontbreken. Op de rivier de Marne, die niet bevaarbaar is, zijn ze aan het wildwaterkanoën, er is een parcours uitgezet waar men druk aan het oefenen is.

ZATERDAG 25 JUNI

Heerlijk, de bakker komt ’s morgens langs en we hebben lekker kakel vers brood. Voor we weg kunnen moeten we eerst het toilet nog legen en dat is hier op een andere manier geregeld dan we gewend zijn, om misbruik te voorkomen wordt de sani op afroep geopend en na gebruik direct weer afgesloten. Vandaag gaan we naar Pont-Royal aan het "Canal de Bourgogne", daar ontmoeten we onze camperkennissen Jaap en Anneke die we hebben leren kennen via onze website, leuk elkaar ook eens onderweg te treffen!

Voor we weer kilometers gaan maken rijden we eerst naar de McDonalds in Chaumont, elke Mac in Frankrijk heeft een vrije Wifi en daar gaan we even dankbaar gebruik van maken, e-mail binnenhalen en de site updaten.
De navigatie stuurt ons kilometers lang over mooie binnenwegen waar je bijna niemand tegenkomt, smalle wegen door bossen, landerijen en hele kleine dorpjes.

Rond half twee komen we aan in Pont-Royal, de bewolking van vanochtend is helemaal verdwenen, de stoelen gaan naar buiten, de koffie en de broodjes komen op tafel, we zitten hier prachtig met uitzicht op het kanaal en aan het eind van de middag komt aan de overkant een paard badderen, het beest staat tot aan z’n buik in het water en schijnt dat erg prettig te vinden. Jaap en Anneke die hier al een paar dagen staan, kijken elke dag met verbazing naar dit tafereeltje. We zitten nog tot in de late uurtjes buiten, wat een geweldige dag!

ZONDAG 26 JUNI

De zon schijnt al heel vroeg de camper in, het wordt een schitterende dag. Na het ontbijt en de koffie stappen we met z’n allen op de fiets en rijden zo’n 20 kilometer langs het kanaal naar Pouilly-en-Auxois. Onderweg wordt er regelmatig een stop ingelast om wat te eten of te drinken en te genieten van de schitterende omgeving. We fietsen langs diverse sluizen waar altijd een sluiswachterhuis bij staat, de een nog mooier gerestaureerd dan de ander, er zijn er ook bij die in een vergevorderd stadium van verwaarlozing verkeren.

In Pouilly-en-Auxois verdwijnt het kanaal in een 3,3 kilometer lange tunnel. Onvoorstelbaar hoe ze zoiets meer dan 100 jaar geleden met de hand hebben kunnen graven, geweldig! Onder een overkapping bij de haven is nog een boot te zien die rond die tijd in gebruik was. We fietsen hetzelfde pad weer terug en net als altijd zien we ook nu weer dingen die we op de heenweg hebben gemist.