2011: "ON TOUR" naar "LE TOUR" (week 4)

MAANDAG 11 JULI

We beginnen vandaag aan al weer een nieuwe week en hebben inmiddels al 1844 kilometer op de teller staan. We komen steeds dichter bij het doel van deze reis: “Le Tour De France”, over 3 dagen ontmoeten we op de “Col de Lautaret” onze campervrienden Ede en Ineke en daar gaan we van “Le Tour” genieten.

Eerst gaan we nog even terug in de tijd. Zo’n 20 jaar geleden kampeerden we een aantal jaren met onze jongens in Crots aan het “Lac de Serre-Ponçon” en daar gaan we vandaag nog eens even herinneringen ophalen en kijken hoe het er nu uitziet.
We volgen de Ubaye in westelijke richting en net voorbij Lauzet-Ubaye nemen we de landschappelijk fraaie route (D954) die langs het meer gaat en zoals van ons te verwachten maken we ook hier weer de nodige stops.

Direct aan het meer, verscholen achter de bomen, zagen we een echt prachtige plek waar drie campers stonden, we hadden er heel graag bij gaan staan als er nog een plekje vrij was geweest, helaas!! We hebben het wel op onze kaart aangetekend, mochten we nog eens een keer in de buurt zijn gaan we daar zeker weer kijken.
Natuurlijk stoppen we bij het uitzichtpunt over het meer met in de verte de Barrage de Serre-Ponçon en ook bij Les Demoiselles Coiffées, de door erosie gevormde stenen pilaren met een hoedje op wordt gestopt.

En dan Crots, Camping La Garenne, we lopen even rond, bekijken de plekken waar we hebben gestaan, het is echt of we terug zijn in de tijd, er is niets, maar dan ook helemaal niets veranderd in de afgelopen 20 jaar behalve dan dat er nu een Wifi punt is. Een kaartje gekocht om te kunnen internetten en de site bij te werken, maar ook hier worden we weer teleurgesteld, weer te weinig bandbreedte om de foto’s te uploaden, dan maar alleen de tekst publiceren, weet iedereen tenminste wel waar we uithangen!!!!

We hebben deze reis al heel wat rivieren gevolgd, nu volgen we de Durance en rijden langs Guillestre naar St. Crepin. De bergen worden steeds hoger, we zien steeds vaker plakken sneeuw hoog tegen de hellingen. Ook vandaag weer een mooie route en ook weer een schitterende plek gevonden, we strijken neer in St. Crepin tegenover het Aerodrome aan de Durance en zittend voor de camper zien we de zweefvliegtuigen vlak voor onze neus naar beneden komen. ’s Avonds verplaatsen we de camper naar de officiële camperplek rechts voor de brug.

DINSDAG 12 JULI

We gaan eerst even afrekenen bij de camping, overnachten kost
€ 6,00 maar dan heb je ook het gemak van wasbakken, toiletten, douches en warm water en aan de andere kant van de brug is de verzorgingsplaats voor de camper en die kost niets.
We rijden een klein stukje terug, gaan in Guillestre boodschappen doen en brood kopen en al snel vinden we weer een mooi plekje waar we kunnen ontbijten, we hebben inmiddels behoorlijk trek gekregen. De zon is gelukkig ook vandaag weer vroeg van de partij.

Na het ontbijt rijden we naar de "Col d’Izoard", schijnt ook weer zo’n mooie pas route te zijn. Hier en daar is het een beetje smal met overhangende rotsen en veel drukker en toeristischer dan de "Col de la Cayolle" van een paar dagen geleden. Het is goed te rijden en beslist de moeite waard er over heen te rijden. De zuidkant van de Col is het meest spectaculair, bijna boven zijn prachtige rotsformaties “La Casse Déserte”, hartstikke ruig en qua natuur weer zo anders dan we tot nu toe gezien hebben.

Over en week komt de Tour de France ook over de Col d’Isoard en ze zijn druk bezig de weg daar waar nodig te reparen of opnieuw te asfalteren, alles moet natuurlijk zo glad mogelijk zijn, ze kunnen het zich niet veroorloven dat er ongelukken zouden gebeuren door gaten in de weg of grind op straat, ze doen er dan ook alles aan om dat te voorkomen, de veegmachine staat zelfs al klaar!

Als je dit soort wegen rijdt krijg je steeds meer waardering voor de wielrenners die we naar boven zien zwoegen, het is nog link ook want bijna nergens is er een vangrail, aan de ene kant is het diepe ravijn en aan de andere kant tussen de weg en de rotsen een diepe greppel, je zult er maar in terecht komen met je fiets, de schade aan lijf, leden en materiaal is niet te overzien.
Bijna weer beneden, in Le Laus, zien we een eindje van de weg af langs een grindpad een picknicktafel staan en dat lijkt ons wel een mooi plekje om een poosje te blijven.

We keren de camper en net voor ons rijdt een andere auto het pad op en parkeert bij de picknicktafel! We rijden een stukje verder het grindpad op en zien een nog veel mooiere plek achter de struiken en op gras. We denken alleen in deze omgeving te staan maar hebben het helemaal mis, even verderop staat nog een camper en verderop nog één en nog één en zelfs een caravan helemaal uitgestald met voortent en al. Wild kamperen noemen ze dat en daar willen we graag aan mee doen.

WOENSDAG 13 JULI

Het ziet er niet al te rooskleurig uit buiten, een dik wolkendek hangt boven ons, gisteravond begon het al te regenen en als we opstaan regent het nog steeds en ook de weersverwachtingen voor vandaag geven niet veel anders, t’is jammer maar t’is niet anders, we zullen het ermee moeten doen.
Als we verder naar beneden rijden komen we ook nu wielrenners weer tegen, dan moet je er toch wel echt zin in hebben!

In Briancon doen we voorlopig de laatste boodschappen, de komende week blijven we boven op de Col de Lautaret staan in afwachting van de Tour en weten nog niet welke mogelijkheden er dan zijn om nog wat inkopen te kunnen doen, we hebben in ieder geval genoeg aan boord en zullen niet omkomen van de honger. In Le Monetier les Bains gaan we de camper nog een keer verzorgen en dan de laatste 14 kilometer naar boven. Er staan al heel wat campers langs de kant van de weg, heel veel mooie plekjes zijn al bezet, toch vinden we er nog één.

Een plekje direct langs de kant van de weg aan het begin van de "Col de Galibier" en hebben een prachtig uitzicht op de weg die van beneden komt en kunnen de renners ook de Col op zien gaan. Op de parkeerplaats achter ons mag je niet staan als de Tour langs komt, we hebben de camper zo ver mogelijk in de punt geparkeerd voorbij de hekken en hopen dat Ede en Ineke er nog achter kunnen. Op de driesprong is een hotel en daar mag je op de Tourdagen voor "€ 20,00" per dag parkeren! Hoezo profiteren van de omstandigheden!!!!!!!!!

Net voordat Ede en Ineke arriveren horen we van een Fransman dat het op de Tourdagen verboden is waar dan ook op de Col de Galibier te staan, voor campers is het alleen toegestaan op de officiële camperplaats 500 meter van de top verwijderd. Het risico is te groot dat we een dag van te voren worden weggestuurd en dan nergens meer een plekje kunnen vinden en we besluiten met z’n allen toch maar op de officiële plek te gaan staan, gelukkig is daar nog plek genoeg. We verwachten dat het hier de komende dagen mud vol zal lopen.

Gelukkig is het, na een gure dag met regen, hagel en onweer, buiten weer wat aangenamer geworden, is het droog en zien we zelfs de zon af en toe te voorschijn komen.
Na de koffie, steken we de BBQ aan en onder het genot van een aperitiefje wachten we rustig af tot de BBQ warm genoeg is om het vlees te grillen. We hebben elkaar weer heel wat te vertellen en voor we het in de gaten hebben is het tien uur. Ondanks de warmte van de BBQ kooltjes hebben we het toch wel een beetje koud gekregen en gaan naar binnen.

DONDERDAG 14 JULI

Nationale feestdag in Frankrijk alleen zullen we hier op de top weinig van merken. In de verste verte hebben we geen zicht op een dorp of stad waar, zoals gebruikelijk op deze dag, vuurwerk zal worden ontstoken. Jammer! De zon is er vandaag weer vroeg bij, het wordt weer een heerlijke dag en we hebben we een prachtig uitzicht op de hoogste berg in deze omgeving de “La Meije” met een piek van 3983 meter en daar tegenaan de Gletsjer “de l’Homme”, fenomenaal.

VRIJDAG 15 EN ZATERDAG 16 JULI

We komen de dagen wel door, de nachten zijn behoorlijk fris, zo’n 6 á 7 graden, geen enkel probleem, onder ons dekbed is het lekker warm! In de loop van de ochtend loopt de temperatuur op tot ruim boven de 20 graden en is het heerlijk buiten, we genieten van de zon en van elkaars gezelschap, wandelen, lezen en puzzelen, kortom we vermaken ons prima en met een prachtig uitzicht op de ons omringende bergen is het hier, in afwachting van de Tour, heel goed vol te houden!

Inmiddels hebben we gelezen dat je wel op de iets bredere plekken mag parkeren maar beslist niet op de straat mag staan, er zijn maar een paar kleine plekjes waar je overigens hartstikke scheef staat. Wij hebben op de officiële plek voor campers een prima plek gevonden, we zijn verhuisd naar de overkant en hebben nu wat ruimte voor de deur waar we lekker vrij kunnen zitten en kijken uit naar de tegenover liggende bergen.

Ede en Ineke hebben hun kleinzoon Marijn van 13 meegenomen, een hele enthousiaste en goede wielrenner. Elke dag gaan opa en kleinzoon samen op pad om bergie op en bergie op en af te fietsen, ze hopen aan het eind van ons verblijf hier de top van de "Col du Galibier" te bereiken. Soms hebben ze een beetje pech en rijden een lekke band en die moet natuurlijk worden gerepareerd.

ZONDAG 17 JULI

We werden vanochtend wakker van de regen die op het dak kletterde, we zaten kompleet in de wolken en het werd ook niet veel anders vandaag. Och, een dagje binnenzitten is ook niet zo erg voor een keer. We houden de moed er goed in, het wordt vast wel weer beter! Wat ons betreft mag het weer zo worden als het de afgelopen dagen is geweest, strak blauwe lucht en een hele aangename temperatuur.

Afgelopen vrijdag van onze campervrienden Nico en Afke een sms-je gehad dat ze misschien toch nog naar ons toekomen en vandaag de bevestiging gekregen dat dat ook echt zo is, ze zijn zelfs al onderweg, gezellig!!
Gelukkig staan we een beetje ruim geparkeerd en tussen ons en de camper achterons is ook nog ruimte, als daar niemand gaat staan is dat een mooie plek voor de camper van hen en als het nodig is kunnen we ook nog wat inschuiven.