Rondje Frankrijk, zomer 2005 (eerste week)

Donderdag 18 augustus

Zeven uur loopt de wekker af. We staan vroeg op want vandaag begint onze vakantie.
Om vijf voor half negen (exacte tijd) en met de nieuwe navigatie op het dashbord, rijden we de dam af en gaan via Scherpenzeel naar de A12 en dan naar het zuiden, want we gaan weer door Frankrijk trekken.
Bij Gorinchem bellen we de vorige eigenaar van de camper of de postbode al is geweest want er wordt een nieuwe smartcard voor de tuner naar hem opgestuurd. Het blijkt dat de huidige kaart niet meer werkt. Helaas de kaart is er nog niet, maar we gaan toch even langs om te laten zien dat we goed voor de camper hebben gezorgd de afgelopen 2 1/2 jaar. Hij staat te glunderen en vindt het mooi de camper nog eens te zien.
We rijden door Noord Frankrijk, waar op uitgestrekte landbouw-gronden veel koren wordt verbouwd. Het koren is inmiddels gemaaid en we zien dat de restanten op de akkers gereguleerd worden afgebrand.

Na enkele stops en 540km op de teller komen we rond half zes aan op de camperplaats in Triel-sur-Seine. Het blijkt een gewone parkeerplaats te zijn, waar in geen velden of wegen een andere camper te vinden is. Wij gaan er wel staan en al snel zitten we met een aperatiefje aan de Seine.

‘s Avonds nog even het dorp verkennen, er is van alles te vinden; bakker, slager, supermarkt, pizzeria, kapper, pinautomaten enz., behoorlijk uitgebreid dus. De rest van de avond lekker buiten zitten en uitkijken over de Seinen, erg romantisch!!

Vrijdag 19 augustus
Midden in de nacht worden we wakker van de regen en ook ’s ochtends als we wakker worden regent het nog steeds. Buiten ziet het er grauw en grijs uit.
Na een nog ietwat warme baquette (de eerste deze vakantie) trekken we verder naar het Zuiden. Tegen de middag breekt de zon door en om een uur of half drie zetten we de camper neer in Chaumont-sur-Loire. Voor vandaag hebben we weer genoeg gereden.

Zaterdag 20 augustus
Je raad het nooit, jawel het regent weer als we wakker worden. We besluiten verder te trekken in de hoop in iets mooier weer terecht te komen. Onderweg in Valençay lopen we langs het château en eten de laatste baquette van de dag op.

We gaan weer verder en tegen de avond komen we terecht in Bourdeilles aan de rivier de Dronne. We rijden o.a. door Brantôme, zo te zien een leuk en gezellige plaatsje met een Abdij die we zeker willen bekijken als we weer verder trekken.

In de avondzon genieten we van de onderweg gekochte sla en de op de gril gebakken karbonade en aardappelschijfjes.
Daarna nog het gebruikelijke rondje door het dorp waar op de diverse terrasjes mensen genieten van de avond, incl. live muziek.
Als we terugkomen worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Helaas net iets te laat om het goed te fotograferen.

Zondag 21 augustus
Het is zowaar droog vanochtend, weliswaar bewolkt, maar droog en helaas een beetje koud. Na het ontbijt rijden we naar Brantôme en bekijken dit leuke stadje.

We lunchen op de camperplek in Les Eyzies de Tayak aan de Vezère. We vinden de plekken aan de kleine kant en rijden via Sarlat naar Vitrac aan de Dordogne. Hier blijven we, lopend en fietsend verkennen we de omgeving.

Maandag 22 augustus
Gisteravond in de Pyreneeëngids gelezen dat in Lourdes de bedevaarten beginnen met Pasen en eindigen in oktober met als hoogtepunt de week van 18 tot 25 augustus en omdat we daar willen gaan kijken, trekken we vandaag weer verder naar het zuiden. We zijn nog 300km van Lourdes verwijderd. Vandaag hebben we ongeveer 100km gereden en zetten de camper neer in St. Sylvestre-sur-Lot. In de loop van de dag breekt zowaar de zon door en kunnen we eens genieten van een stralende dag.

Dinsdag 23 augustus
Vandaag de Lourdes dag, nog 200km en we zijn er. We komen aan in de stromende regen en het valt niet mee om een geschikte plaats voor de camper te vinden. Uiteindelijk zien we op een richtingaanwijzer een P met een camper erop en toen was het niet meer zo moeilijk.
We zijn redelijk dicht bij het religieuse centrum van Lourdes dus lopen we er naar toe.
Eerst een weg banen door straatjes met allerlei souvenier winkeltjes om uiteindelijk op het grote plein voor de kerk te komen.

De kerk is gebouwd boven de grot waar, volgens de legende Maria aan Bernadette is verschenen. Het is er druk, druk en nog eens druk. Bedevaartgangers en toeristen lopen door elkaar. Gezonde en zieke mensen die het water in de grot willen aanraken staan in de rij om door de uitholling, want meer is het niet, te kunnen lopen en het water dat aan de wanden zit aan te kunnen raken. Wij zijn er niet zo van onder de indruk.
Na het avondeten gaan we nog een keer, dit keer op de fiets, om naar de lichtprocessie te gaan kijken. Vooraan in de processie de zieken in rolbed of rolstoel en daarachter duizenden mensen die allemaal een brandend kaarsje hebben. Ondertussen wordt er voor de kerk gezongen en gebeden en de meeste mensen die of in de processie meelopen of staan te kijken, zingen mee. De processie eindigt op het grote plein voor de kerk. De eerste is al weer binnen als de laatste nog moet vertrekken. Het hele plein loopt vol en het is een zee van brandende kaarsjes. Best wel indrukwekkend.

Woensdag 24 augustus
Eindelijk lijkt het weer wat op te knappen, al zijn de voorspelllingen dat het maar één dag duurt. Daar zullen we dus volop van gaan genieten. We willen vandaag naar het Cirque de Gavarnie, volgens het boekje de mooiste plek in de Pyreneeën en daar hebben we mooi en helder weer voor nodig.
De goden zijn ons goed gezind want het kan niet beter.

We volgen de N21 en na diverse bochten, hellingen, koeien en twee bergmarmotten komen aan in Gavarnie. We willen nog graag verder en met handen en voeten communicatie komen we er achter dat dat mogelijk moet zijn met de camper.
Simon wil eerst wel eens even kijken of er ook andere campers naar boven gaan voordat hij er zelf aan begint.

Dus op naar Pic de Tentes, van waaruit er nog een wandeling gemaakt moet worden van ongeveer een half uur om de Cirque de Gavarnie te kunnen zien. We laten ons niet afschrikken, trekken de stoute (foute) schoenen aan en beginnen aan de wandeling. Het is werkelijk de moeite de waard.

Op de terugweg zien we beneden ons de camper staan en boven ons een gier cirkelen en na korte tijd zijn het er acht, kennelijk op zoek naar prooi. Jammer genoeg vinden ze niets van hun gading en verdwijnen weer.

We rijden een stukje naar beneden en zetten de camper aan de kant, eten een broodje, knappen een uiltje, genieten van de zon, de helder blauwe luchten en het schitterend uitzicht. Als we het dal bijna uit zijn zien we de “Pont Napoleon” en die moeten we natuurlijk even beter bekijken.

Om vier uur rijden we verder opzoek naar een overnachtingsplaats. Dat valt niet mee. De plek in Pierrefitte-N kunnen we niet vinden en op een plek die we vanochtend vanuit Lourdes hadden gezien, is het volgens een oude Fransman mogelijk maar hij raadt ons Pierrefitte aan. Dus weer terug, ook na aanwijzingen van enkele autochtonen kunnen we de plek weer niet kunnen vinden.

Uiteindelijk komen we terecht in Bagnéres-de-Bigorre en vinden daar bij het oude station een camperplaats. We staan daar met 9 campers.

lees verder......

Meer foto's op "Online Fotoalbum"