2012: WEEKJE ZUID-WEST FRIESLAND

WOENSDAG 16 MEI

De camper staat weer te pruttelen van ongeduld, hij staat inmiddels al weer zes weken onder dak en dat is natuurlijk veel te lang!
IMG_7797 Vandaag vertrekken we voor ons jaarlijkse uitstapje naar Friesland. De eerste paar dagen gaan we naar Balk met het tienkoppige camperclubje “Wij Duzz”, een groepje enthousiaste camperaars uit ons mooie dorp. Hopen van harte dat de weergoden ons gunstig gezind zijn, dan kunnen we er weer iets moois van maken. Zondag gaat de iedereen weer terug naar De Glind, zij moeten maandag weer werken, wij hebben alle tijd en blijven nog een paar dagen in het mooie Friesland.

IMG_7790 Om kwart voor elf vertrekken we, het is wat het weer betreft, een afwisselende dag, soms zon, soms regen, regelmatig vergezeld van hagel en een straffe wind en de temperatuur blijft steken op 11 graden, niet echt lekker dus. Het is heerlijk om weer onderweg te zijn en we genieten volop van het frisse voorjaarsgroen aan de bomen, de bermen die vol staan met fluitenkruid, de bloembollenvelden in de polder en weilanden die geel en rood kleuren door boterbloemen en zuring, geweldig!

IMG_7793 Aan het begin van de middag arriveren we in Balk op Landschapscamping Lutsmond en zoeken samen met de beheerder een plek uit waar we ons “Wij Duzz” kampement op kunnen slaan, installeren ons en gaan lunchen. Later lopen we over de naast de camping gelegen jachthaven, leuk om even te kijken naar de bootjes die er aangemeerd liggen. Aan het begin van de avond komen de andere campers en zijn we op één na compleet. Morgen rond de middag komt de laatste camper.

DONDERDAG 17 MEI

P1090658 We worden gewekt door de zon en het is al zo lekker dat we buiten kunnen ontbijten. Bijna iedereen pakt na het ontbijt een boek en gaat genieten. Aan het eind van de ochtend arriveert het laatste koppel en is het “Wij Duzz” tiental compleet. Na de lunch pakken we de fiets en maken een tocht door het prachtige Gaasterland en doen o.a. Rijs aan waar we ons zelf trakteren op koffie met appelgebak en slagroom. Aan het eind van de middag lekker in de zon genieten van het dagelijkse borreluurtje.

P1090673 Om half zeven staat iedereen klaar voor een fietstochtje naar restaurant van “Badmeester Keimpe” aan het Slotermeer dat aan de andere kant van de “Luts” ligt. De fietsen zijn niet nodig horen we, we worden opgehaald met een Schouw, service van het restaurant, en varen naar de overkant waar een heerlijk driegangen tafelbuffet op ons wacht. We kijken uit over het meer en genieten van wat ons wordt voorgeschoteld. Om half elf worden we weer met de Schouw overgezet en duikt iedereen met een voldaan gevoel zijn/haar bed in.

VRIJDAG 18 MEI

IMG_7803 Rond elf uur stappen we op de fiets en gaan weer een rondje door het mooie Gaasterland. Bij de “Mirnser Klif”, met uitzicht op het IJsselmeer dat aardig gevuld is met Kitesurfers, maken we een lunchstop, leuk om naar al die gekleurde over het water scherende surfers met hun gekleurde matrassen te kijken. Op de terugweg gaan de meiden shoppen in Balk en de mannen gaan op zoek naar een botenverhuur, morgen willen we een dagje met z’n allen gaan varen.

Na de borrel zijn de mannen opeens verdwenen, wij meiden zien ze nog net op de fiets de hoek om scheuren en hebben geen idee wat ze in hun schild voeren. We denken dat ze een frietje gaan eten in het dorp, we laten ons niet uit het veld slaan, pakken ook de fietsen en gaan op zoek naar een Pizzeria. Na wat sms-verkeer en een paar telefoontjes horen we dat de mannen inmiddels terug zijn bij de campers met een Chinese maaltijd voor 10 personen. We laten de Pizzeria voor wat het is en gaan terug, we kunnen de mannen niet teleurstellen!!

ZATERDAG 19 MEI

IMG_7816 Na het ontbijt stappen we om 10.00 uur in de sloep die door de heren naar de haven is gevaren en vertrekken we voor een dagje op het water. Vooralsnog is het bewolkt en staat er een aardig windje, maar de weermannen hebben ons iets beters beloofd, het wordt volgens hen een overwegend zonnige dag, we zullen het zien! Via Balk en Galamadammen varen we naar Hindelopen waar we aan het begin van de middag arriveren. Het is er gezellig druk, de haven ligt vol, er is muziek en de Elfstedentocht voor Oldtimers passeert.

IMG_7828 Op één van de terrassen lunchen we en daarna lopen we een rondje door het prachtige dorpje. Om drie uur verlaten we Hindelopen en varen via de Fluezen en het Heegermeer naar Woudsend waar we een tweede stop maken. Ook hier is het een drukte van belang, jammer genoeg zijn de terrassen bij de burg al helemaal vol. We zijn niet voor één gat te vangen en hebben al snel een andere terras gevonden. Rond zes uur verlaten we Woudsend en een klein uurtje later zetten we, na een heerlijke dag op het water, weer voet aan wal in de jachthaven van Balk.

ZONDAG 20 MEI

IMG_7846 Het “Wij Duzz” kampement wordt vandaag weer opgebroken. De eerste camper verlaat ons om elf uur en de anderen gaan eerst nog een fietstochtje maken naar Sloten, het uit de elfde eeuw stammende en kleinste stadje van Friesland, een schilderachtig plekje met fraaie grachten, wallen en waterpoorten. Aan weerszijden van het stadje staat een oud kanon. Voor we weer terug fietsen pakken we voor de laatste keer dit weekend nog even een terrasje.

IMG_7853 Als alle andere campers vertrokken zijn rijden wij met de camper naar Sloten en gaan een poosje, lekker in de zon, aan het water zitten en genieten van de voorbijkomende vaartuigen. Aan het eind van de middag rijden we naar Rijs, naar onze vrienden Nico en Afke. We hebben ze een tijdje niet gezien en gesproken en het is heerlijk elkaar weer te ontmoeten en lekker bij te kletsen en voor we er erg in hebben is het tijd om het bed in de camper op te zoeken.

MAANDAG 21 MEI

IMG_7857Gisteravond al afscheid genomen van Nico en Afke, we zien elkaar niet meer vandaag, zij gaan al naar Sneek als wij nog op één oor liggen. Rond tien uur zijn wij zover om te vertrekken en rijden over de dijk via Laaxum naar Stavoren. Net buiten de bebouwde kom van Stavoren op de parkeerplaats voor langparkeerders, zien we een prachtig plekje aan een watertje, de camper gaat aan de kant, de stoelen naar buiten en uit de wind en in de zon is het heerlijk!! De hengel komt te voorschijn en tien minuten later zit de eerste vis al aan de haak.

IMG_7862 We vermaken ons prima vandaag. Simon doet de hele dag z’n best een visje te verschalken voor het avondeten en dat lukt ook nog aardig, en ik zit op m’n nieuwe E-Reader een boek te lezen. Rond een uurtje of vier pakken we de spullen in en rijden we via Molkwerum en Hindeloopen naar de Familie Abma in Workum die bij hun boerderij plek hebben waar je met de camper mag staan. We hebben dit plekje al eerder ontdekt en gaan er weer met veel plezier naar toe.

IMG_7863 We worden hartelijk ontvangen, we horen dat de laatste camper die hier het weekend gestaan heeft net is vetrokken, wie weet komen er de komende dagen nog weer campers bij. Er zijn sinds de vorige keer dat we hier waren stroompalen op de camperplekken en nog altijd mag je hier gratis staan, ze vragen alleen een vrijwillige bijdrage voor de dingen die je gebruikt. Geweldig zulke mensen! Aan de vaart, die aan de andere kant van de boerderij ligt, zijn twee mooie vissteigers gemaakt, ideaal voor de vissende camperraar.

DINSDAG 22 MEI

IMG_7831Het is al vroeg lekker buiten, de zon schijnt, de wind is een stuk minder dan gisteren en een ontbijten met uitzicht over het Friese landschap, wat wil een mens nog meer! Stonden we gisteren nog alleen hier, vanochtend vroeg kwam er al weer een camper bij.
Het is een mooie dag voor een fietstocht, het is zonnig en het wordt rond de 25 graden. Na de koffie vertrekken we met bestemming Hindeloopen. Zaterdag hier al even rond gelopen, maar dat was te kort, we willen dit mooie stadje vandaag iets beter bekijken.

IMG_7869Via Workum, It Heidenskip en Bovenburen fietsen we naar Hindeloopen en genieten van het echte vlakke Friese landschap met in de weilanden overal mooie Friese paarden en het alom bekende Friese stamboekvee. In de vaarten zien we jonge eendjes, waterkipjes en futen, de jonge futen kruipen bij onraad direct op de rug van hun vader of moeder, bijzonder om te zien! Na een wandeling door Hindeloopen en een heerlijke lunch op één van de vele terrassen, fietsen we weer terug naar Workum.

WOENSDAG 23 MEI

IMG_7879 Gisteravond kwamen Nico en Afke nog even gezellig buurten en ook nu was het weer bedtijd voor we er erg in hadden. Vandaag blijven we nog een dagje bij boer Abma en maken er een ontspannen dag van, lezen, vissen en ’s middags even op de fiets naar Workum voor een ijsje. Het wordt weer een mooie dag met temperaturen in het binnenland oplopend naar 29 graden, dat is nou echt Nederland, een week geleden was het nog maar 11 graden en nu vallen de mussen bijna dood van het dak

DONDERDAG 24 MEI

IMG_7882Vandaag gaan we weer naar huis , morgen komen twee van onze kleinkinderen en dat vinden we ook altijd heel gezellig. We rijden eerst naar Sneek. gaan even de nieuwe investering van Nico en Afke bekijken, daarna rijden we naar Zwolle en gaan lunchen bij onze camperkennissen Jaap en Anneke, eens horen hoe zij hun eerste overwintering in Spanje hebben ervaren.
Om half zes zijn we, na acht hele mooie dagen, weer terug op het honk!