2010: ONVERWACHTS EEN PAAR DAGEN NAAR DE MOEZEL

ZATERDAG 2 OKTOBER

Eigenlijk hadden we het plan opgevat in de loop van de volgende week nog een paar dagen met de camper op stap te gaan. Het weekend van 7, 8 en 9 oktober hebben we het half jaarlijkse uitje met ons camperclubje “WIJ DUZZ” en dat vonden we een mooie gelegenheid er nog een paar extra dagen aan vast te knopen in het Brabantse.

Maar dan…………………… op Internet zien we dat het vanaf zondag nog heel mooi weer wordt aan de Moezel en dat heeft ons wakker geschud. Wat is er mooier dan in de herfst langs de Moezel te fietsen, niets toch!

Vandaag is het nog een trieste dag, maar met het mooie weer in het vooruitzicht maken we de camper en ons reisklaar. Aan het eind van de ochtend zakken af naar het zuiden, bij Venlo gaan we de grens over en rijden via de A61 naar de Moezel. Morgen zijn er in Traben Trarbach en in Enkirch wijnfeesten en dat lijkt ons wel wat, we gaan kijken of we in de directe omgeving nog een plekje kunnen bemachtigen, het zal er wel druk zijn! We strijken neer in Reil, zo’n zes kilometer voor Enkirch, daar is gelukkig nog voldoende plek.

ZONDAG 3 OKTOBER

Ohh, lekker de zon schijnt, de verwachtingen voor vandaag zijn uitgekomen. De camperplek in Reil is prima, maar door de vele regen van de afgelopen tijd is het erg drassig en we zagen gisteren dan ook al campers vastzitten in de bagger. Een klein stukje terug, net voor de brug, is een verharde parkeerplaats en omdat het camperterrein drassig is mag je daar ook overnachten. Gisteravond stond het er helemaal vol, maar vanochtend zijn er weer plekjes vrij en we verplaatsen de camper, hebben we ook een nog mooier uitzicht op de Moezel.

Reil is een leuk dorpje met mooie vakwerkhuizen, restaurantjes, "Weinstuben" en een supermarkt waar, ook op zondag, van die heerlijke verse Duitse broodjes te koop zijn. Natuurlijk kunnen we het niet laten daar een paar van te halen.
Op de Moselpromenade begint om elf uur het früshoppen. De lange tafels zitten vol en onder het genot van een goed glas wijn en speckkuchen luisteren de aanwezigen naar de diverse koren en een mandolinegroep. Het ziet er allemaal erg gezellig uit.

Na de lunch gaan we op de fiets naar Enkirch, eens even kijken wat daar te beleven valt. Op de grote camperplaats, waar ruim 200 campers kunnen staan, staat een enorme feesttent en daar wordt het wijnfeest gehouden. Op een groot podium staat een muziekkapel te spelen en aan de lange tafels zit men uit volle borst mee te zingen, heel anders dan wij ons hadden voorgesteld. Een paar jaar geleden waren we om deze tijd in het Ahrtal en daar werden de wijnfeesten gevierd met grote optochten en dat vonden we veel leuker.

MAANDAG 4 OKTOBER

Om negen uur staat de medewerker van de gemeente voor de deur, hij komt geld halen en verteld ons dat we vanaf vandaag niet meer op de parkeerplaats mogen overnachten, deze plek wordt alleen gedoogd als het veel regent en het te drassig is op de camperplaats. De komende dagen blijft het droog en we worden vriendelijk verzocht naar de camperplaats te verkassen. We rijden naar de camperplek en zetten de camper op een iets verharde plek die net is vrij gekomen, ook nu weer zo te zien geen verkeerd plekje.

Na de koffie stappen we weer op de fiets en gaan langs de rivier naar Traben-Trarbach. Ook hier weer zo’n sfeervol Duits stadje, wel een stuk groter dan Reil, met prachtige oude gebouwen, smalle straatjes en mooie vakwerkhuizen. Het is heerlijk in deze omgeving rond te fietsen. Niet alleen de druivenranken vragen de aandacht, maar ook de vele walnootbomen. Bijna iedereen loopt hier naar noten te zoeken, de één heeft wat meer zoektalent dan de ander, er zijn er bij die met grote uitpuilende tassen lopen te zeulen.

We fietsen aan de andere kant van de Moezel weer terug naar Reil en kijken onderweg hoe twee grote tankers met een gezamenlijke lengte van bijna 180 meter de sluis van Enkirch binnenvaren en worden geschut. Eenmaal terug bij de camper gaan de stoelen weer naar buiten en genieten we lekker van de zon die inmiddels weer te voorschijn is gekomen

DINSDAG 5 OKTOBER

We blijven nog een dagje in Reil. De dag begint met een dichte mist over de Moezel, maar al snel is die verdwenen en komt de zon weer regelmatig te voorschijn.
Na de koffie pakken we weer de fiets en gaan vandaag de andere kant op richting Pünderith. Bij Zell gaan we over de brug en langs de andere kant van het water weer terug. Ook nu weer overal prachtige fietspaden direct langs het water of midden tussen de wijngaarden door waar men nog volop bezig is de druiven tros voor tros met de hand te oogsten.

In de loop van de middag komen er wolkenvelden overdrijven en even later gaat het ook nog regenen, dat hadden zo ons niet beloofd!

WOENSDAG 6 OKTOBER

De dag begint goed, de regen en de meeste wolkenvelden zijn verdwenen en de zon komt weer regelmatig te voorschijn.

We verlaten Reil en gaan in de buurt van Bernkastel-Kues op zoek naar een andere plek. Eerst kijken we in Brauneberg, maar daar staat het helemaal vol, het is een wat kleinere, mooie, plek, die natuurlijk snel vol is. We krijgen de tip drie kilometer verder te rijden naar Wintrich daar moet ook een mooie plek zijn en die is wat groter. Gelukkig is daar nog plaats genoeg en we zoeken een mooi plekje uit. We staan midden tussen de Walnootbomen en natuurlijk kunnen we het niet laten weer te gaan rapen.

DONDERDAG 7 OKTOBER

Vandaag gaan we op de fiets naar Bernkastel-Kues, we volgen weer zo’n mooi fietspad direct langs de Moezel en genieten van de prachtige omgeving. In Bernkastel is het behoorlijk druk, bussen en boten voeren toeristen aan die langzaam door het zeer toeristische stadje slenteren of in het treintje een rondrit maken. Wij genieten hoofdzakelijk van de mooie oude gebouwen en de mooie geveltjes. Het is een zonovergoten dag met temperaturen van rond de 20 graden. Terug bij de camper genieten we nog een paar uur van het lekkere weer.

VRIJDAG 8 OKTOBER

Na een paar heerlijke dagen aan de Moezel zijn we om half negen klaar voor vertrek, we gaan terug naar Nederland en gaan naar Drunen in Noord Brabant, daar hebben we vanmiddag een afspraak met onze campervrienden van het camperclubje “WIJ DUZZ”, een club van vijf campers die twee keer per jaar er een weekend samen op uittrekken en dat is altijd heel gezellig. Ook het weer werkt mee, de weermannen beloven ons veel zon en temperaturen rond de 20 graden en dat begin oktober, geweldig!

Via Prüm, St. Vith, Aken, Heerlen en Eindhoven rijden we naar Drunen waar we aan het begin van de middag aankomen op camping De Schaapskooi, we zijn de eersten van het gezelschap en in de loop van de middag komt de rest binnendruppelen.
’s Avonds gaan we met z’n allen een hapje eten in een iets verderop gelegen restaurantje.

ZATERDAG 9 OKTOBER

Zoals gebruikelijk wordt ook deze keer de zaterdag doorgebracht in de dichts bijzijnde grootste stad, in dit geval ’s Hertogenbosch, een gezellige stad met leuke smalle oude straatjes vol bijzondere winkeltjes. De dames en de heren vermaken zich elk op hun eigen manier, af en toe verzamelen we en strijken dan neer op een gezellig terras voor een kopje koffie met bossebol of de lunch.
’s Avonds gaan we met z’n allen aan de mosselen en net als gisteravond is het vandaag ook weer bijna middernacht voor ieder zich in z'n eigen camper terugtrekt.

ZONDAG 10 OKTOBER

Net als gisteren worden we ook vandaag weer gewekt door de zon. De dag begint wel een beetje fris (8 graden) maar met een strak blauwe lucht en al snel loopt de temperatuur weer op tot bijna 20 graden, we hadden het niet beter kunnen treffen! Aan het eind van de ochtend moeten we een keuze maken wat we nog willen gaan doen, een paar kiezen voor de rommelmarkt op het voormalige terrein van “Het land van Ooit”, de rest gaat op de fiets naar de Loonse en Drunense duinen, een prachtig natuurgebied gebied met zandverstuivingen.

Aan het eind van de middag gaat iedereen weer terug naar huis, behalve wij, wij plakken er nog een paar dagen aan vast en rijden eerst naar het vestingstadje Heusden. Er staan twee auto’s op één van de voor campers bestemde plek, jammer voor de eigenaren, ze hebben een parkeerbon van 60 euro achter de ruitenwisser. Ook de op het grasveld geparkeerde auto’s hebben zo’n gele prent achter de ruitenwisser, eigen schuld, dikke bult, zullen we maar zeggen.

MAANDAG 11 OKTOBER

De zon er al weer vroeg bij en als we de weermannen mogen geloven blijft dat ook zo vandaag. De temperatuur blijft wel iets achter ten opzichte van gisteren, het wordt zo’n 16 graden, toch nog lekker voor de tijd van het jaar.
We maken een wandeling langs het kleine haventje en door het leuke vestingstadje, waar jammer genoeg, omdat het maandagochtend is, alle leuke karakteristieke winkeltjes waarvan er geen dertien in een dozijn gaan gesloten zijn, het is er dan ook erg rustig.

Tegen de middag rijden we via een mooie route naar Dordrecht waar we onze vriendin Sandra op gaan zoeken in haar nieuwe huis. Erg gezellig elkaar weer te zien, het was eigenlijk al weer te lang geleden. Aan het eind van de middag rijden we door naar Alblasserdam waar we de nieuwe camperplaats op gaan zoeken. We zijn al eens op de oude plek geweest en hebben toen mooie fietstochten in de omgeving gemaakt. Dit is ook een prima overnachtingsplek, er is plaats voor tien campers, we staan er helemaal alleen!

DINSDAG 12 OKTOBER

Een kleine wereld als we wakker worden, maar gelukkig verdwijnt de mist snel en zien we weer heel veel blauw.
’s Ochtends lopen we de stad in en gaan daar eens even rondkijken. Het is heerlijk de winkels eens op loopafstand te hebben, dat zijn we thuis niet gewend!

Na de lunch gaan we uitwaaien in de Alblasserwaard, we maken een heerlijke fietstocht die begint bij de molens van Kinderdijk, vervolgens door het vlakke polderlandschap gaat en dan via Oud Alblas weer terug naar de camper. Een prachtig rondje van 23 kilometer, net mooi als je zo ongeveer de helft fiks tegen de wind in moet fietsen.

Op de camperplaats in Alblasserdam mag je maar 24 uur staan. We gaan na de fietstocht dan ook weer verder en rijden over de Lekdijk via Nieuw-Lekkerland en Groot-Ammers naar Schoonhoven, kijken daar nog even op de parkeerplaats van de haven waar je volgens www.campercontact.nl na 1 oktober gratis mag overnachten. Het is niet gratis, we moeten vijf euro betalen! Nou is vijf euro niet onoverkomelijk, maar als je daarvoor alleen maar tussen de opslag van stacaravans mag parkeren, vinden we het toch wat aan de hoge kant.

We luisteren naar de weersverwachtingen voor de komende dagen en horen dat het morgen nog weer kouder zal worden dan vandaag, de zon zich niet meer zal laten zien en de kans op regen steeds grote wordt, we besluiten door te rijden naar huis.
Al met al waren het elf heerlijke dagen waarin we de zon veelvuldig hebben gezien en temperaturen hadden van rond de 20 graden en dat is best hoog voor de tijd van het jaar.