TURKIJE: EEN BIJZONDERE BELEVENIS (week 1)

ZONDAG 19 AUGUSTUS

imagesVandaag beginnen we weer aan en nieuw avontuur. We waren van plan om deze keer naar Griekenland te gaan, maar twee maanden geleden kregen we onze camperkennissen Ede en Ineke een mail dat zij naar Turkije gaan en of wij zin hadden om mee te gaan. Turkije stond al een poos op ons verlanglijstje, we hebben dan ook niet lang nagedacht en snel teruggemaild dat we graag meegaan. Ook Johan en Aria en Siem en Franka gaan mee, gezellig! Het wordt vast een bijzondere belevenis!

IMG_7974Op 4 en 5 juli stond onze voortuin vol campers en zijn we met z’n allen om de tafel gaan zitten om onze reis voor te bereiden, het was een zonovergoten dag, met Turkse temperaturen, Turkse baklava bij de koffie en Turks brood bij de BBQ, konden we vast een beetje wennen!
We hebben geïnventariseerd wat iedereen graag zou willen zien en aan de hand daarvan een voorlopige route uitgestippeld. We gaan in ieder geval via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servië en Bulgarije naar Turkije en gaan daar eerst richting Istanboel.

Terug naar de dag van vandaag (de warmste dag sinds jaren met een max. temperatuur van 36 graden), we kunnen eindelijk aan het grote avontuur beginnen, zes dagen later dan gepland, een verbrijzelde vingertop hielt ons langer thuis, gelukkig is alles weer goed aan het genezen en kunnen we vertrekken!! We hebben afgesproken dat we elkaar 23 augustus in het Oostenrijkse Deutsch Jahrndorf ontmoeten en van daaruit reizen we samen verder. Ede en Ineke zijn vrijdag al vertrokken, Siem en Franka gaan maandag en Johan en Aria vertrekken dinsdag.

IMG_8318 Tot Koblenz nemen we de autobaan en vanaf daar pakken we een binnendoortje richting Wiesbaden, over een prachtige route door een glooiend landschap waar de akkers vol liggen met strorollen, komen we in Bad Schwalbach en zoeken daar een camperplek op, er zijn er zelfs drie. Wij installeren ons op Alte Gärtnerei am Kurpark en de eerste 343 kilometer van deze reis staan al weer op de teller! Het was een snikhete dag, met een maximum temperatuur van 36 graden en in de camper, met de autoairco aan, stopte het kwik bij 31 graden.

MAANDAG 20 AUGUSTUS

IMG_8320 We worden al weer vroeg gewekt door de zon en zijn benieuwd of het weer zo’n snikhete dag wordt. De eindbestemming voor vandaag is Passau, net voor de Oostenrijkse grens. Na vertrek komen we al snel in de ochtendspits van Wiesbaden terecht, ons geduld wordt op de proef gesteld. Ook op de autobaan is het erg druk, de navigatie geeft een vertraging aan van 41 minuten, gelukkig valt dat allemaal mee, net voor we bij de file komen blijkt het nog maar 9 minuten te zijn en het blijkt het enigste oponthoudt van de dag te zijn.

IMG_8329 In de loop van de ochtend sms-contact gehad met Ede en Ineke en ook zij hadden plannen vandaag naar Passau te gaan! Bij Hengersberg verlaten we de autobaan en rijden de laatste kilometers langs de Donau. Om drie uur rijden we de camperplaats Winterhafen in Passau op, Ede en Ineke zijn er al en de eerste ontmoeting is een feit Ook vandaag was het weer een snikhete dag, een prima dag om kilometers te maken, in de camper was het gelukkig weer koeler dan buiten!

DINSDAG 21 AUGUSTUS

Wat weer een warme nacht!!! In de camper bleef het 28 graden. Om drie uur worden we gewekt door lichtflitsen die de hele camperplaats bijna permanent in het licht zetten. Het onweer dat daar bij hoort blijft gelukkig op afstand en er valt af en toe een beetje regen. ’s Ochtends horen we op de radio dat het in “"Ost Bayern”" behoorlijk gespookt heeft, er is veel water naar beneden gekomen, met gevolg ondergelopen kelders etc. etc. Wij kwamen er dus goed vanaf!

IMG_8374 Onze plannen om vandaag een fietstocht langs de Donau te maken, werden gisteren alweer gewijzigd, één van de voordelen van het camperleven. We besloten met z’n vieren langs de Donau naar Kritzendorf te rijden en overmorgen gaan we op de fiets Wenen onveilig maken!! We gaan eerst onze voorraad aanvullen bij de Lidl en rijden dan naar een kampeerwinkel, ons opstapje is op de eerste stopplek achter gebleven, helaas ze zijn uitverkocht, de verkoopster weet raadt, ze haalt er gewoon een uit een nog te verkopen caravan. Wij helemaal blij!!!!!!

IMG_8367 We genieten van de mooie route door de Donauvallei, soms rijden we direct langs het water een andere keer een behoorlijk eind er vanaf. Vanaf Linz tot voorbij Krems nemen we de B3, de “Romantikstrasse” over de Donauoever, stoppen onderweg (als het kan op schaduwplekjes) voor koffie, lunch etc. en komen om kwart over vier bij het station van Kritzendorf aan. De laatste 50 km. was het even puzzelen, we hadden geen vignet gekocht en de navigatie op tolvrij gezet, we kwamen door kleine, verlaten dorpjes en stille landerijen!

IMG_8372 In de ACSI staat dat de camperplek ruimte heeft voor 4 campers, er staan er al drie en er is nog ruimte genoeg. Euro-wohnmobiel is de initiator van deze camperplek en na aankomst komt er al snel iemand aanlopen die aangeeft waar we mogen staan. Een prima plek waar we een goed gevoel bij hebben. Hier kunnen we rustig onze campers laten staan als we morgen Wenen gaan bezoeken. De stoelen gaan in de schaduw, het is half vijf, tijd voor ons dagelijkse aperatiefje!!

WOENSDAG 22 AUGUSTUS

IMG_8383 Ondanks dat we vrijwel direct langs de spoorbaan staan en er de hele nacht treinen langsrijden, hebben we prima geslapen. Net voor we weg willen ziet Simon dat z’n band leeg is, het ventiel zit los, snel oppompen en even na negen uur vertrekken we op de fiets naar Wenen. We fietsen langs de Donau maar net voor we in Wenen zijn is de band toch weer leeg, lag dus niet aan het ventiel! Ede heeft busje met een of ander goedje dat het lek in de band dicht en zelfs als we ’s avonds terug zijn bij de camper is de band nog steeds hard, een wondermiddel!!!!

IMG_8386 We fietsen eerst naar het Hundertwasser-Haus, een kleurrijk complex heeft met elementen uit Moorse Moskeeën en met kenmerken van Spaane dorpen en Venetiaanse paleizen. Vervolgens fietsen we naar de Stephansplatz waar de Stephansdom een prominente plaats inneemt. We gaan de dom in, maar komen voor een gesloten hek te staan, er is een dienst bezig en we mogen niet verder de kerk in. Het is weer erg warm en een terrasje is snel gevonden, heerlijk even in de schaduw en een koel drankje knap je helemaal weer op.

IMG_8395 Uit Capitool reisgidsen
De kathedraal in het hart van Wenen is gewijd aan de heilige St. Stafanus, de eerste christelijke martelaar. Hoewel de dom hier zo’n 800 geleden werd gebouwd, is het huidige bouwwerk overwegend laat gotisch – het enige dat rest van de 13de-eeuwse romaanse kerk zijn de Riesentor en de Heidentürme. De dom werd in de tweede wereldoorlog grotendeels verwoest, maar is later met behulp van de hele natie in zijn oude glorie hersteld.

IMG_8398 Op het domplein worden we aangesproken door iemand die kaartjes staat te verkopen voor een “Wiener Konzert” in de “Goldener Saal” van de “Musikverein”, de zaal waar ook het nieuwjaarsconcert zich afspeelt. Het is de laatste avond dat dat gebeurt en een grote wens van Ede ooit zo’n concert in die zaal bij te kunnen wonen. Er wordt driftig gediscussieerd maar toch besloten geen kaartjes te kopen. We zitten te ver van Wenen verwijderd om zomaar even heen en weer te gaan, je wilt immers niet in de korte broek zo’n concert bij wonen?

IMG_8408 Na ons terrasje pakken we weer de fiets en rijden naar de Musikverein, de thuishaven van het Wener Philharmoniker en een prachtig gebouw. Dan naar het Schönbrun-paleis, een kamikaze tocht dwars door de stad, soms zijn er fietspaden dan weer is er nergens zoiets te bekennen en rijden we met het drukke verkeer mee, het is oppassen geblazen, het lijkt wel of de Weners geen fietsen gewend zijn. Het is verder dan we dachten maar we geven niet op, willen wel eens zien waar Keizerin Sissi en haar Franz Jozelf woonden.

IMG_8425 Het Schönbrun-paleis is de voormalige zomerresidentie van de keizerlijke familie. De verbouwing werd voltooid tussen 1744 en 1749. De staatsievertrekken van het paleis werden verrijkt met magnifieke rococoversieringen. In het paleis vonden vele historische gebeurtenissen plaats. Wij kennen het beter uit de Sissi films en van de concerten die Andre Rieu hier gaf op het grote imposante plein voor het paleis, waar hij duizenden mensen in extase bracht.

Het is 36 graden en de zon schijnt ongenadig op ons lijf, we besluiten terug te fietsen naar de campers en dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het kost ons twee uur en heel wat kilometers extra voor we vanaf Schönbrun de Donau weer gevonden hebben. We worden van het kastje naar de muur gestuurd, we hadden wel een plattegrond maar daar blijkt weinig van te kloppen. Uiteindelijk lukt het wel en om zeven uur zijn we terug bij de campers, 58 km. op de teller en een hele zere k………..! maar ondanks dat hebben we wel genoten van ons uitstapje naar Wenen, maar zijn niet overenthousiast, we hebben mooiere steden gezien!

DONDERDAG 23 AUGUSTUS

IMG_8436 Vandaag rijden we naar Deutsch Jahrndorf, de plek waar we ook onze andere medereizigers zullen ontmoeten. Gisteren al contact met ze gehad, Siem en Franke en Johan en Aria hebben elkaar toevallig getroffen in Passau en rijden vandaag samen langs de Donau naar Deutsch Jahrndorf. We rijden door de buitenwijken van Wenen en net buiten de stad proberen we bij de Mac Donalds de site te updaten, jammer, niet gelukt. Onze volgers zullen nog even geduld moeten hebben!! De rest van de route komen we door een bijna vlak landschap.

IMG_8442 Wij arriveren om half één, Siem en Franka en Johan en Aria zijn er om kwart voor vier, een hartelijke ontmoeting volgt, de koffie is snel gezet en later, onder het genot van een hapje en een drankje, worden de plannen voor morgen besproken.
Aan het begin van de avond gaan me met z’n allen eten in het plaatselijke restaurant, we waren al door Johan lekker gemaakt, ze hebben hier overheerlijke platgeslagen schnitzels en dat was niets te veel gezegd, we hebben er (bijna) allemaal van genoten, twee hebben iets anders gegeten!

VRIJDAG 24 AUGUSTUS

IMG_8446 Om kwart over acht staat iedereen startklaar en kunnen we aan het grote avontuur beginnen, het ontbijt zit erin en de campers zijn verzorgd. We rijden eerst in colonne naar de bakker, in ieder geval brood kopen voor de lunch, we hebben geen idee wanneer we weer en winkel tegenkomen. Op de kaart staan de wegen die we vandaag gaan rijden aangegeven als autobanen en daar zijn doorgaans niet zoveel winkels te vinden. Net voor de Hongaarse grens wordt er nog even getankt en kunnen we  na de grens moeten we nog een tolvignet kopen.

IMG_8448 We nemen nog een heel klein stukje autobaan (de grens is bijna te zien), hebben het vignet bij de oprit wel gezien, maar volgens Ede geldt dat alleen als je richting Wenen gaat en niet voor de laatste kilometer naar de grens, we worden 50 meter voor de Hongaarse grens aangehouden!! € 120,-- euro boete!!!!!!!!
Bij het eerste tankstation dat we n Hongarije tegen komen (Siem moet ook nog even gas tanken), nemen we een koffiepauze en kunnen we even van de schrik bijkomen!

IMG_8469 Vanaf nu is het blik op oneindig en verstand op nul en maar kilometers maken. Om twaalf uur gaan we op zoek naar een lunchplek, we kunnen nog net voor de staart van een file de parkeerplaats op rijden, onze “Miep” had al aangegeven dat verderop 8 km file stond. Gelukkig vinden we een klein plekje onder een boom (het is weer bloedheet vandaag, 38 graden, en dan ben je blij met elk schaduwplekje, hoe klein ook) waar we net met z’n achten kunnen zitten.

fotoVanaf de lunchplek zien we de file groeien en af en toe word er kleine stukjes gereden. Wij wachten voorlopig onze beurt wel af en gaan nog niet in de rij wachtenden staan.
Heel toevallig horen we dat in het stankstation even terug een vrije Wifi is, toch maar eens proberen of we hier de site bij kunnen werken. Zo waar, het lukt (is inmiddels de derde poging vandaag), het duurde wel even maar alles staat erop. Iedereen hartstikke blij! Een aangename bijkomstigheid is dat het in de zitruimte bij het tankstation lekker fris is!

IMG_8478 Het lijkt er op dat er iets meer beweging in de file komt en we besluiten toch maar aan te sluiten, anders komen we nooit op de plaats van bestemming. De file wordt veroorzaakt door wegwerkzaamheden, er is maar één rijstrook beschikbaar en de eerste 10 kilometer is het nog stapvoets rijden, daarna kan het gas gelukkig weer verder worden ingedrukt. Hongarije uit en Servië in kost ons een klein hafuurtje, op beide grenzen worden de paspoorten gecontroleerd, aan de Hongaarse kant komen ze zelfs kijken of we geen verstekelingen aan boord hebben!

IMG_8475 Na een lange, zeer warme, vermoeiende en landschappelijk saaie dag zetten we om acht uur de campers net voorbij Belgrado bij een tankstation (560 km). We rijden geen meter meer! De autobanen in Hongarije zijn goed te berijden, die in Servië zijn minder goed onderhouden maar goed of slecht het landschap maakt het erg eentonig. We zijn net geïnstalleerd of er komt al iemand melden dat het privé terrein is het dat we hier niet mogen staan. Er wordt contact gelegd met de eigenaar en gelukkig, WE MOGEN BLIJVEN!!

ZATERDAG 25 AUGUSTUS

IMG_8484 Op één na hebben we allemaal goed geslapen, alleen Johan had last van de voorbij denderende treinen. Om negen uur zijn we er allemaal weer klaar voor, eerst nog even aftanken en dan weer “On Tour”, van de pompbediende hoorden we dat het extreem warm is voor de tijd van het jaar, het wordt 45 graden!!! Vandaag kiezen we voor een iets kortere rit en gaan naar Nis, zo’n kleine 250 km. Even zijn we Johan en Aria kwijt, achteraf hebben zij te goed naar hun “Miep” geluisterd en zijn de oude weg gereden terwijl de nieuwe weg klaar was.

IMG_8495 De route van vandaag is mooier dan gisteren, het eerste stukje is een erg drukke tweebaansweg en we komen langs een markt waar auto-onderdelen werden verkocht. Langs de weg staat het vol met oude auto’s en ja, daar heb je nog wel eens onderdelen voor nodig. Bij de tweede tankstop, inmiddels rijden we weer op de autobaan, verkopen ze brood en iedereen is weer voorzien. Net voor Nis, bij Hotel Nais, zetten we de campers op de parkeerplaats, genoeg voor vandaag, we gaan de schaduw opzoeken en verder doen we niks meer, veel te heet!!

IMG_8504 De parkeerplek waar we staan is een bekende tussenstop voor Turken die op vakantie naar hun vaderland zijn geweest en terugkeren naar de plek waar ze in Europa wonen, we zien o.a. Franse, Duitse, Nederlandse en Italiaanse auto’s vol gestouwd met plastic tassen met van alles en nog wat erin. Ze nemen hier een uitgebreide rustpauze, eten wat en liggen in de schaduw te slapen, voor vertrek verfrissen ze zich nog even en dan rijden ze in één keer door naar huis (bijna 2000 kilometer) zoals een in Nederland wonend meisje ons vertelde.