2010: UITSTAPJE NAAR FRIESLAND

ZATERDAG 4 SEPTEMBER

Zeker één keer per jaar brengen we een paar dagen in het mooie Friesland door. Vandaag is het weer zover, we zijn inmiddels alweer drie weken thuis van onze geweldige reis door Scandinavië en het is dus weer de hoogste tijd er even met de camper op uit te trekken. Voor we naar Friesland kunnen hebben we eerst nog wel een paar leuke afspraken staan. Via de achterhoek rijden we naar Enschede, daar gaan we vanavond met de Sassenclan en hapje eten en we parkeren de camper bij één van de zussen.

ZONDAG 5 SEPTEMBER

Na een uitgebreid ontbijt gaan we eerst even kijken hoe het met onze (schoon)vader van bijna 94 is en daarna rijden via Nijverdal, waar we op een wielerronde stuiten, naar Zwolle, daar hebben we afgesproken met Anneke en Jaap, leuke mensen en net als wij ook camperaars, die we via onze website hebben leren kennen. Heel bijzonder om op deze manier nieuwe contacten te leggen. Bij onze eerste ontmoeting kwamen we tot de ontdekking dat zowel Anneke als wij in hetzelfde huis hebben gewoond, wat is de wereld dan toch weer klein!

Rond drie uur zijn we in Zwolle en Anneke staat ons al op te wachten en doet de slagboom van het parkeerterrein open. We kunnen daar prima staan en ook blijven overnachten. Prima geregeld!
We worden hartelijk ontvangen en het is leuk elkaar weer te ontmoeten, we hebben weer heel wat aan elkaar te vertellen en tips en ervaringen worden uitgewisseld. Het is erg gezellig en voor we er erg in hebben is het al weer bedtijd.

MAANDAG 6 SEPTEMBER

Na een heerlijke nachtrust, die door niets werd verstoord, drinken we na het ontbijt nog een kop koffie met elkaar, deze keer helaas zonder Jaap, die moest weer aan het werk. Het is een heerlijke dag, al staat er wel erg veel wind. We gaan via Zwartsluis naar De Blauwe Hand bij Giethoorn maar daar waaien we uit ons hemd en we rijden verder naar Muggenbeet, daar kunnen we wel uit de wind en in de zon zitten. De stoelen gaan naar buiten, de hengel wordt uitgegooid en de boeken komen te voorschijn, dit wordt genieten!

DINSDAG 7 SEPTEMBER

Helaas was het mooie weer van korte duur. Het regent als we opstaan en moeten nog maar eens bekijken wat we vandaag gaan ondernemen. Lekker buiten lezen, vissen of fietsen is vandaag geen optie, dan maar op zoek naar een nieuwe plek om tussen de buien door wat rond te neuzen. We rijden in ieder geval naar Friesland en zien wel wat we onderweg tegenkomen. In het Westen van het land is het bar en boos, door het slechte weer staat daar 560 kilometer file, als die regen ook naar het Noorden komt, staat ons nog heel wat te wachten.

Na wat omzwervingen overal voornamelijk binnenwegen, komen we terecht in Suawoude en zetten de camper bij de splitsing van het Prinses Margriet Kanaal en het Van Harinxmakanaal. Het regent nog wel maar gelukkig niet zo heel erg heftig en al is het dan geen weer is om buiten wat te ondernemen, hier hebben we in ieder geval iets om naar te kijken, zowel vrachtschepen als pleziervaartuigen varen vlak voor onze neus langs.

WOENSDAG 8 SEPTEMBER

Weer een zwaar bewolkte, miezerige dag. We maken een uitstapje naar de provincie Groningen en gaan eerst een kopje koffie drinken bij onze neef in Leek die daar een garagebedrijf heeft en oude Franse auto’s restaureert.
Na de koffie gaan we weer eens even kijken bij Kampeerhal De Vrijbuiter in Roden. Je wilt toch iets ondernemen en daar loop je in ieder geval droog, het nadeel is wel dat je uit dit soort winkels nooit met legen handen naar buiten komt, ook vandaag niet....!

Na de lunch rijden we naar Zwaagwesteinde waar een hele mooie camperplek moet zijn die in 2008 bekroond is met de Gouden Eekhoorn en op de site van Campercontact door camperaars vrijwel uitsluitend tienen krijgt. We zijn heel benieuwd!
Onderweg gaan we nog even aan bij Dick en Mattie in Surhuisterveen, die we eerder in Santa Pola in Spanje hebben ontmoet en Simon heeft daar van Dick een buitenantenne voor de Wifi gekocht. Het is gezellig, de koffie lekker en het kleine probleempje dat we hadden wordt snel opgelost.

Inderdaad treffen we in Zwaagwesteinde een prachtige camperplek aan met uitzicht op de jachthaven. Keurig verzorgd met ruime plekken en een helder, schoon en fris sanitairgebouw, zo zouden er meer moeten zijn in Nederland. De ontvangst is prettig en heel ongedwongen en de tienen die door de bezoekers van Campercontact worden gegeven zouden wat ons betreft een elf mogen zijn. We hebben hier zelfs een uur gratis internet!

DONDERDAG 9 SEPTEMBER

Net als gisteren begint de dag weer zwaar bewolkt en miezerig, het is dat we morgen een afspraak hebben in Rijs anders zouden we overwegen weer naar huis te gegaan. We verlaten de mooie Camperplaats Kuikhorne en gaan door het Friese binnenland naar ons favoriete plekje in Oude Schouw aan het Prinses Margriet Kanaal. Hoe vaak we hier al geweest zijn weten we niet meer, maar als we in Friesland zijn doen we zeker deze plek aan en net als in Suawoude kunnen we dar ook allerlei schepen voorbij zien varen.

Oude Schouw is niet meer wat het geweest is, Rijkswaterstaat, waar de kade van is, heeft er allemaal werkketen staan, ze zijn de vaargeul in het kanaal aan het uitbaggeren en een nieuwe damwand aan het slaan. Ook op de dagrecreatie, een eindje verderop, zijn geen mogelijkheden meer om met de camper te staan, er zijn overal paaltjes gezet en er is een hoogte barrière aangebracht. Oude Schouw heeft voor ons afgedaan als favoriete plek in Friesland.

We snuffelen wat in de site van Campercontact op zoek naar een alternatief en vinden, denken we, een mooie plek bij het particuliere bedrijf van de familie Abma in Workum. Het is onze eerste kennismaking met een particuliere camperplek en we kunnen niet anders zeggen dan dat dat een prima ervaring is. We worden aller hartelijkst ontvangen en kunnen naar eigen inzicht een plekje uitzoeken. In de vaart die langs de boerderij loopt is het mogelijk een hengeltje uit te gooien en nu maar hopen dat er ook weer eens een visje toehapt.

VRIJDAG 10 SEPTEMBER

Buiten ontbijten in het zonnetje met uitzicht over het Friese landschap, zo zou het elke dag mogen zijn wat ons betreft, eindelijk ziet het er iets beter uit. Gistermiddag zagen we sinds lange tijd de zon weer te voorschijn komen, de wolken trokken weg en gelukkig is dat nog steeds zo. Voordat we weer vertrekken fietsen we eerst nog een rondje om de Brekken, een prachtig natuurgebied tussen Workum en Oudega. Smalle fietspaadjes langs het water, een pontje en wijdse uitzichten over de karakteristieke weilanden, heel mooi.

Aan het eind van de ochtend rijden we naar Sneek en gaan daar Nico en Afke opzoeken, campervrienden die we drie jaar geleden in het uiterste puntje van de Peloponnesos (Griekenland), in Porto Kagio in de Mani hebben leren kennen, er is tussen ons een warme vriendschap ontstaan, zij wonen in Rijs en we gaan een dagje bij hen doorbrengen, weer even heerlijk bijkletsen. Het is als vanouds weer super gezellig en ook hier is het weer eerder nacht dan we in de gaten hebben.

ZATERDAG 11 SEPTEMBER

Na de koffie nemen we afscheid van elkaar en gaan we weer On Tour. Ons rondje Friesland zit er weer op, we gaan nog niet naar huis, we gaan nog even op zoek naar andere leuke plekjes. De weersverwachtingen voor vandaag zijn prima, overwegend zonnig en temperaturen tussen de 20 en 25 graden, daar moeten we weer van genieten.

We gaan eerst kijken in Nijetrijne bij Driewegsluis, het is daar de laatste jaren erg veranderd, er is en haven aangelegd met bijbehorende faciliteiten, het is er erg kaal en er staat helaas weer een behoorlijk windje. We blijven er niet en rijden door naar Oldemarkt waar we een leuke plek weten. Daar zijn wat bomen en je staat er een stuk beschutter. Hier willen we wel een poosje blijven.

ZONDAG 12 SEPTEMBER

We worden regelmatig wakker van de muggen die rond ons hoofd zoemen. In de bijna 3 maanden dat we in Scandinavië zijn geweest hebben we minder last gehad van die kleine plaaggeesten dan de afgelopen nacht. Hoezo is Scandinavië het land van de muggen, Nederland spant wat onze ervaringen betreft de kroon.

Het is vandaag wat buiig maar dat weerhoudt ons er niet van de omgeving op de fiets te verkennen. We rijden naar Ossenzijl, zetten daar de camper op de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum van ‘De Weerribben’ en fietsen langs het water naar Kalenberg, een mooie route dwars door een prachtig natuurgebied. Een aantal zaken trekken onze bijzondere aandacht, zomaar ergens middenin het natuurgebied een huisje dat te huur staat, één van de weinige eendenkooien die Nederland nog rijk is en diverse vogelspot plaatsen.

In Ossenzijl pakken we bij de brug even een terrasje voor een kop koffie en vijf minuten nadat we terug zijn bij de camper begint het te regenen, we zijn net op tijd binnen!
We rijden richting Kalenberg en zetten de camper aan het Kanaal Steenwijk-Ossenzijl en er kan weer gevist worden! De eerste is een prachtige grote goudkarper, maar opeten? zonde van zo'n mooi exemplaar! Aan het eind van de avond zetten we camper op de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum in Ossenzijl en blijven daar overnachten.

MAANDAG 13 SEPTEMBER

Onze laatste dag, we houden het weer even voor gezien, vandaag wordt het nog een aardige dag maar vanaf morgen is het weer een poosje echt herfst met veel regen.

We rijden naar ‘De Blauwe Hand’ bij Giethoorn, in het begin van dit uitstapje zijn we daar ook geweest maar toen waaiden we uit ons hemd, nu komt de wind van de andere kant en kunnen we nog lekker even uit de wind en in de zon zitten. We vinden het altijd weer leuk hier een poosje te genieten van het mooie uitzicht op de Belterweide, de brug richting Giethoorn en de voorbij varende boten en bootjes. In de loop van de middag als de zon achter de wolken verdwenen is gaan we naar huis en gaat de camper weer voor een paar weekjes onder de carport.