2008 GRIEKENLAND, DRIEMAAL SCHEEPSRECHT ??? (week 1)

Onze Route

Vrijdag 15 augustus
Gisteren nog mijn verjaardag gevierd, vandaag de restanten van het feest opruimen en om half twaalf is het zover; WE KUNNEN VERTREKKEN!
Eerst in Barneveld de tank volgooien met Diesel en dan via de A30 en de A67 bij Venlo de grens over naar Duitsland.
Wegwerkzaamheden aan de Duitse autobahn zorgen voor enige vertraging. Na Koblenz hebben we er dan ook genoeg van en nemen de afslag Boppard, rijden naar de Rijn en volgen die een stuk naar beneden. Een schitterende route direct langs het water en door een paar mooie kleine stadjes. In Bacharach is het voor vandaag genoeg geweest, de eerste 335 km staan op de teller.
Voor de weer-frieken onder ons, het was een overwegend zonnige dag met mooie bloemkoolwolken en een temperatuur van rond de 21 graden. Ideaal reisweer dus.

Helaas begint het 5 minuten voor aankomst te regenen, gelukkig houdt het 15 minuten later weer op en kunnen we nog een poosje buiten zitten en hebben een mooi uitzicht op de Rijn.
’s Avonds nog een wandeling gemaakt door de historische stadskern met mooie vakwerkhuizen en nog een stuk oude stadsmuur van ruim 200 meter lang. Erg leuk om een poosje rond te lopen.

Zaterdag 16 augustus
Het is nog wat nevelig als we wakker worden, maar als we om half tien vertrekken schijnt de zon al volop en zien we een strakblauwe lucht. We rijden verder naar het zuiden, de ene keer nemen we een stuk autobaan, dan weer rijden we een alternatieve route.

We rijden dwars door Ludwigshafen langs de BASF fabrieken (vies) en door Mannheim waar we langs het Universiteitsgebouw (prachtig) komen.
We rijden langs Karlsruhe naar Pforzheim en lunchen daar op de camperplek. Het is een prima plek om te overnachten, al sta je wel een beetje scheef, wij vinden het niet geschikt om langer te blijven staan dus rijden we weer verder naar het zuiden. We volgen de ‘Schwarzwalder-Bäderstrasse’, een slingerende weg door een mooi glooiend landschap en evenwijdig aan de rivier de Nagold.

We komen terecht op de camperplaats in Rottenburg am Neckar. Was het onderweg nog regelmatig een beetje bewolkt, hier schijnt de zon volop en daar genieten we van, nog tot ’s avonds half negen, dan verdwijnt de zon achter de bomen en wordt het te fris buiten.

Zondag 17 augustus
We blijven een dagje in Rottenburg, het wordt een stralende dag, ideaal weer om de omgeving te verkennen. Na het ontbijt eerst op zoek naar een bakker. We hebben geluk, de bakker is vandaag tot 11.00 uur open en ze hebben toevallig ook nog verse broodjes.
Na de lunch pakken we de fiets en rijden door het Neckardal naar het 12 km verderop gelegen Tübingen, een mooie oude stad die doorsneden wordt door de Neckar.

Het is zondag, mooi weer en het is gezellig druk in het centrum van de stad. De terrassen zitten vol, de ijssalons doen goede zaken en op de Neckar is het een gaan en komen van allerlei soorten vaartuigen: punters, waterfietsen, roeibootjes, enz. Ook vandaag kunnen we weer tot ver in de avond buiten zitten.

Maandag 18 augustus
Het wordt opnieuw een zonnige dag. We gaan weer op pad en rijden over de ‘Römerstrasse Neckar-Alp’ naar Heckingen. We doorsnijden de Schwäbische Alpen, passeren o.a. Albstadt en Sigmaringen, waar we over de Donau gaan. Net voor de Bodensee maken we een koffiestop en zien in de verte de besneeuwde bergtoppen van de Alpen, prachtig!

We volgen de Bodensee aan de Noordkant richting Oostenrijk. Aan het eind van de Bodensee verlaten we de doorgaande weg en ergens tussen Lindau en Bregens, rijden we Oostenrijk binnen. We kiezen voor de route door het Bregenzerwald, over de Hochtannbergpass (1679 m), de Flexenpass (1773 m) en de Albergpass (1802 m) richting Landeck. We komen door Lech waar de Oranjes jaarlijks van de wintersport genieten. Wij genieten van de fraaie route door deze schitterende omgeving.

Op de camperplaats bij camping Pruts aangekomen horen we dat deze is opgeheven, we kunnen wel op de camping overnachten voor € 17,00 en dat vinden we aardig aan de hoge kant voor alleen maar slapen. We besluiten verder te rijden en komen via Nauders bij Resia in Italië. We parkeren de camper op de parkeerplaats van de stoeltjeslift aan het Lago di Resa, het is genoeg geweest!

Dinsdag 19 augustus
Na een frisse nacht (12 graden), dat kan natuurlijk niet anders als je op een hoogte van 1500 meter staat, verplaatsen we de camper naar de andere kant van de straat, daar hebben we een mooier uitzicht.
In de loop van de ochtend pakken we de fiets en gaan in het dorp op zoek naar een supermarkt. Als de boodschappen in de fietstas zitten beginnen we aan een rondje meer. Direct langs het meer is een schitterend fietspad aangelegd met een totale lengte van 16 km, aan de oostkant vrij vlak en aan de westkant zit er hier en daar wat niveau verschil in.

Er staat een behoorlijke harde wind maar met de juiste versnellingsstand komen we een heel eind. Af en toe even stoppen, kijken bij de kerktoren die uit het water steekt, het Lage di Resia is een stuwmeer waarin een dorpje is verdwenen, alleen de kerktoren is nog te zien. Even verderop eten we een broodje en kijken bij het kitesurfen, er staat erg veel wind en dat is natuurlijk koren op de molen voor de kiters. Er zijn er heel wat en ze vliegen bijna over het water.
Terug bij de camper, we waaien er bijna weg, besluiten we verder te rijden en vinden in Silandro, bij het sportpark, onze volgende overnachtingsplek.

Woensdag 20 augustus
We rijden verder de Dolomieten in en via Merano, Bolzano en Ore, deze weg heet niet voor niets de ‘Via delle Dolomiti’, komen we in het dal ‘Val di Fiemme’. De hele weg verbazen we ons over de hoeveelheid appelbomen, welke kant je ook op kijkt, je ziet overal appels in allerlei soorten, Granny Smith, Elstar, Jonagold, enz. Onze ‘Betuwe’ is er niets bij.

We stoppen in Cavalese (992 m) bij de skilift en parkeren de camper zo dat we lekker in de zon kunnen zitten en uitzicht hebben op de voorbij stromende rivier, waar volop geraft wordt.
Het was weer een stralende dag, de zesde op rij, wat worden we verwend! Liep de temperatuur gisteren op naar 24 graden, vandaag haalt de thermometer 26 graden en met een beetje wind is het heerlijk buiten.

Donderdag 21 augustus
We nemen het ervan vandaag, genieten van het, ook vandaag weer, mooie weer, de omgeving, een boek enz. en gaan ‘s middags aan de overkant van de rivier kijken wat er allemaal te doen is. Je kunt er met de gondel naar Cavalese, of de andere kant op naar de Pic Cermis waar diverse wandelroutes zijn uitgezet.

Er is een startpunt voor het raften, je kunt er een rondje rijden op een ezel of een paard en er is een Acrobatisch Cirquit, een soort professioneel apekooien, waar je aangelijnd een parcour aflegt tussen een tiental hoge bomen. Genoeg te doen! Wij houden het bij rondneuzen in de directe omgeving.

MEER FOTO'S ZIEN? Klik hier!