2008 GRIEKENLAND, DRIEMAAL SCHEEPSRECHT ??? (week 2)

Vrijdag 22 augustus
We zijn alweer een week onderweg en nog steeds is het mooi weer, maar als we de weerman van het NOS journaal moeten geloven wordt het in de loop van de dag bewolkt en komt er regen. We wachten het af, kunnen er toch niets aan veranderen, voorlopig is het in ieder geval nog schitterend
Op onze route richting Venetië, rijden we door Predazzo en komen we langs een prachtig hoog gelegen stuwmeer (koffiestop) en komen over de Passo di Rolle, waar je op de top ook kunt overnachten. We zien hier de schitterende contouren van één van de hoogste bergtoppen van de Dolomieten. Indrukwekkend!
Het is hier ook een prachtig wandelgebied. Op diverse plaatsen kun je met een kabelbaan naar boven als je op een hoger niveau wilt wandelen.

We rijden verder langs Fonzaso en Feltre en parkeren, voor het derde jaar op rij, onze camper op de camperplaats in Treviso, een gratis plek met verzorging. Veel mensen die vanuit Venetië de boot nemen naar Griekenland komen hier om te overnachten. Van hieruit is het nog 35 km naar Venetië, prima plek dus.
Vanavond gaan we weer genieten van het lekkerste ijs van Italië. Vorig jaar hebben we dat helaas moeten missen, toen was alles gesloten (maandag), nu is alles gelukkig open, ook de ijssalon. De terrassen zitten allemaal overvol en het is erg gezellig in dit mooie stadje.
De weermannen van het journaal hebben gelukkig geen gelijk gekregen. Het werd vandaag 28 graden en ’s avonds om 21.00 uur is het nog steeds droog met een temperatuur van 24 graden.

Zaterdag 23 augustus
Vandaag varen we met Minoan Lines van Venetië naar Igoumenitsa. Omdat de boot pas om 17.00 uur vertrekt hebben we geen haast om weg te komen. We doen het rustig aan.
We vertrekken uit Treviso en nemen de binnenwegen naar Venetië, rijden over de 3,7 km lange verkeersbrug die Venetië met het vaste land verbind en rijden rond 11.00 uur het terrein van de Ferry Haven op (kilometerstand 1244). We lopen rond om de drukte te bekijken en checken in. Het is altijd weer leuk de bedrijvigheid op zo’n terrein te bekijken. Boten die aankomen en ‘leeglopen’, of aan het inschepen zijn.
’s Ochtends is het bewolkt, warm en heel benauwd, af en toe valt er een spetter regen. De temperatuur is om haf elf al 26 graden.

Gisteravond in Treviso een poos zitten kletsen met Belgische (camper)buren, die net als wij onderweg zijn naar Griekenland, zij hebben niets geboekt en gaan vandaag op goed geluk naar Venetië in de hoop mee te kunnen met Anek Lines.
Om twaalf uur vertrekt de Anek boot en boven op het dek staan twee mensen uitbundig te zwaaien, de buren van gisteren, het is ze, net als vorig jaar, weer gelukt.

‘s Middags trekt de lucht open en schijnt de zon en is het net als de afgelopen dagen, weer bijna helemaal blauw. Ideale omstandigheden om, net als andere jaren, weer mooie foto’s van een zonnig Venetië te kunnen maken. Helaas gooit een grote wolk roet in het eten en is de zon even ver te zoeken.
Om twee uur begint het inschepen van de Pasiphea Palace, dezelfde boot waar we vorig jaar ook mee naar Griekenland zijn gevaren. De campers die naar Patras gaan, gaan het eerst aan boord en staan meestal bij de openingen aan de zijkant van het schip, zij gaan er immers als laatste weer af. Er gaan er zoveel op dat we er vanuit gaan dat de plekken bij de openingen inmiddels vol staan.
Wij rijden om tien voor half drie aan boord en krijgen, tot onze verbazing, een plekje bij de openingen en dat is met deze temperatuur erg prettig. We zijn geluksvogels!

Er kan vandaag niet om vijf vertrokken worden, eerst mogen twee grote cruiseschepen de haven uit. Om 17.42 uur zijn we eindelijk los van de kade en varen we onder begeleiding van de Marina MD door Venetië, altijd weer bijzonder om daar doorheen te varen. Van grote hoogte kijk je op de bekendste plekjes voor de stad; het San Marcoplein, de Brug der Zuchten, Canal Grande en de vele waterwagen die Venetië rijk is. Drie kwartier later varen we de Adriatische Zee op en voorlopig zien we niets anders dan water. Genoeg tijd om aan het reisverslag te werken en naar de mooie ondergande zon te kijken.

Zondag 24 augustus
Gisteravond de klok een uur vooruit gezet (Griekse tijd). Afgelopen nacht niet al te best geslapen, het was een beetje erg warm in de camper (28 graden). Als we opstaan, schijnt de zon en er is geen wolkje te zien. Eerst ontbijten met zelf gebakken broodjes en dan eens kijken of we internet contact kunnen krijgen, kunnen we de site updaten. Helaas ligt het netwerk plat. Da’s bááááááálen!
Het is behoorlijk warm vandaag en de meest aangename plek op de boot is bij het zwembad en dat hebben meer mensen bedacht, om elf uur is het er al behoorlijk druk. We komen de dag door met lezen, zwemmen en zonnen.
Rond half vier zien we aan bakboord voor het eerst weer land in de verte en snel daarna varen we redelijk dicht langs de kust van Albanië. Verderop zien we aan stuurboord zijde het eiland Corfu.
De planning is dat we om 20.00 uur aan zullen komen in Igoumenitsa. Eerst nog een lekkere maaltijdsalade maken en dan op het dek kijken hoe Griekenland dichterbij komt.
Om kwart voor acht ligt de Pasiphea Palace vast aan de kade en om tien voor acht rijden we van boord. Een half uurtje later zitten we aan de koffie op het strand van Plataria en zien de zon achter Corfu verdwijnen.

Maandag 25 augustus
We hebben ons geïnstalleerd in Plataria en blijven hier voorlopig een poosje staan. Ontbijten, koffiedrinken, lunchen, avondeten, alles doen we buiten. Het is tot ’s avonds laat nog heerlijk, alleen slapen doen we in de camper, wat wil een mens nog meer!
In de loop van de ochtend arriveren Jos en Irene die we vorig jaar, hier in Plataria, hebben leren kennen. Het is gezellig elkaar weer te ontmoeten. Aan het eind van de ochtend loopt er nog een bekende voorbij, de Belgische buurvrouw uit Treviso en we maken samen een praatje. ’s Avons gaan we met Jos en Irene een hapje eten in één van de vele restaurantjes die Plataria rijk is.

Dinsdag 26 augustus
Een strak blauwe lucht verwelkomt ons als we wakker worden. Eerst even een broodje halen in het dorp en dan de stoelen naar buiten en genieten.
Tegen de middag naar het dorp, waar we gisteren een internetcafé hebben gezien, en de site updaten, nu kan iedereen meegenieten van onze belevenissen.
’s Avonds met te thuisblijvers gebeld, altijd heerlijk ze even te horen.

Woensdag 27 augustus
Zoals al eerder geschreven blijven we een aantal dagen in Plataria, waarom zullen we ons druk maken, we blijven 7 weken in Griekenland, tijd genoeg.
Het is een prachtige plek om te verblijven. Zon, zee en strand en ook nog een rij bomen voor de deur die als natuurlijke parasol dienst doen.
Ieder dag, aan het eind van de middag, drinken we met elkaar een glaasje, vandaag schuiven onze Belgische buren, Mady en Francois, ook aan, zij zijn voor het eerst in Griekenland en hebben nog heel wat te leren van het land. Later in het jaar rijden ze door naar Turkije en hebben plannen om daar te overwinteren.

Donderdag 28 augustus
Onze laatste dag in Plataria, morgen trekken we verder, eerst nog zoals elke ochtend een broodje halen bij de beste bakker van het dorp.

’s Middags net als gisteren, een strandwandelingetje gemaakt naar de rivier die vanuit de bergen in zee stroomt. Het water is er erg koud en ik kan het toch niet laten er even in te gaan. Het is zo koud dat je huid er van gaat tintelen. Lijkt wel een beetje op het koude bad in een sauna. Lekker!