2012 SPANJE: HET EERSTE LUSTRUM (week 7)

VRIJDAG 9 MAART

Gisteren al op de grote officiële camperplaats in Praia da Rocha gekeken en vandaag rijden we er naar toe. Bij de jachthaven is een wasmachine en daar willen we graag even gebruik van maken en omdat het een officiële camperplek is mag je de was er ook te drogen hangen en dat is wel eens fijn. Toen we over de plek heen fietsten zagen we ook de camper van Nico en Nel staan en hebben we een briefje achtergelaten dat we er vandaag ook heen rijden. Via een sms-je lezen we dat zij er dan ook nog een dag blijven staan, gezellig!

Er staat vandaag erg veel wind en we zetten, samen met Nel en Nico, de campers zo neer dat we redelijk uit de wind van de zon kunnen genieten.
We maken er een vandaag nuttige en aangename dag van, eerst onze voorraad weer aanvullen bij de Lidl in Portimão, dan de was doen en tenslotte fietsen we met z’n zessen naar de boulevard om een hapje eten, hebben we wel verdiend vinden we.

ZATERDAG 10 MAART

We drinken nog even met z’n zessen koffie en dan vertrekken we weer, Nico en Nel gaan naar Alvor en Siem en Franka en wij gaan naar Ferragudo, daar is morgen de maandelijkse “Rommelmarkt” en dat moet een leuke belevenis zijn. We vinden een mooi plekje met uitzicht op het dorp, het haventje, de Rio Arade en aan de overkant Portimão. Het is wel weer een winderige dag en de zon verschuilt zich regelmatig achter de sluierbewolking.

We staan nog maar net of we raken aan de praat met kennissen van Siem en Franka, Wim en Jo die ook net aan komen rijden. Een kwartier later komen Johan en Aria en Jan en Marja vanuit het dorp aanlopen, wat een verrassing en wat leuk elkaar weer te treffen, wisten van elkaar niet dat we hier zouden zijn, er wordt gelijk geopperd aan het eind van de middag weer verder te gaan met de Jeu de Boules competitie. Helaas komt het er niet van, morgen een nieuwe poging!

’s Middags lopen we door het schilderachtige plaatsje doorsneden door een bij eb bijna doorliggend riviertje. Op de hoogste plek in het dorp staat natuurlijk de kerk, één met een rijk met goudbeslagen altaar. De smalle steile straatjes, voorzien van diverse leuke winkeltjes, hebben ook bijna allemaal een trap en dat loopt wel wat gemakkelijk naar boven. Eenmaal op het voorplein van de kerk heb je een magnifiek uitzicht op de omgeving en in de verte zien we de campers staan.

ZONDAG 11 FEBRUARI

Vanochtend eerst naar de “Rommelmarkt”, een behoorlijke grote markt die z’n naam echt eer aan doet, er ligt verschrikkelijk veel rommel, maar als je naar iets speciaals op zoek bent is het er echt wel te vinden, Siem en Franka vinden waar ze naar op zoek waren en wij scoren een honingpotje voor de verzameling van m’n broer. Na een uurtje hebben we het bekeken en gaan terug naar de camper, lekker de zon in en genieten van het uitzicht op de “Rommelmarkt” waar het een drukte van belang is.

’s Middags gaan we aan de Tajine, Siem en Franka hebben nog nooit Marokkaans gegeten en wij hebben vorig jaar een Tajine mee genomen uit Marokko, we zullen het ze laten proeven. We kiezen voor de variant kip met pruimen, abrikozen en amandelen en het gaat er in als koek om maar eens een Nederlandse uitdrukking te gebruiken.
We gaan weer verder met de Jeu de Boules competitie, deze keer met Jan en Marja en ook vandaag is de winst weer voor het team waar Simon in speelt, zij het deze keer met enige moeite.

MAANDAG 12 MAART

Vierden we bijna een half jaar geleden Simon’s verjaardag samen met Siem en Franka ergens in Italië, vandaag vieren we samen Siem’s verjaardag ergens in Portugal, heel toevallig dat we nu ook weer samen optrekken.
Gisteravond de camper van Siem en Franka versierd met een slinger en ballonnen en rond 10.00 uur zitten we met alle bekenden (10) die in Ferragudo staan aan de koffie met “Bollo de Nata”, een echte Portugese lekkernij.

We besluiten toch nog een dag hier te blijven, het is en heerlijk plekje en nog altijd schijnt de zon volop, waarom zouden we verder gaan! ’s Middags gaan we samen met Siem en Franka een hapje eten op het pleintje middenin het stadje en eten er echt lekker bij restaurant “O Barril”, het is één van de betere restaurants waar we deze reis hebben gegeten en voor de prijs hoef je het niet te laten, € 10,00 p.p. voor een prima drie gangen diner inclusief drinken en als afsluiting koffie met een likeurtje, een echte aanrader!

DINSDAG 13 MAART

Vandaag komt het er toch weer van om verder te trekken, we zullen er aan moeten geloven langzamerhand richting Nederland te gaan. Eind maart/begin april willen we weer thuis zijn, willen graag de verjaardagen van zoon en kleinzoon meevieren.
Voorlopig rijden we nog een paar dagen samen met Siem en Franka, het is nog steeds erg gezellig en we zien wel wanneer onze wegen zich scheiden.

We rijden in Noordelijke richting naar Monchique, een prachtige route dwars door de Serra de Monchique, heel veel bomen kleuren geel maar vooral het heldere geel van de mimosa valt op. We rijden door tot Fóia, het hoogste punt in deze bergketen op 902 meter. Net voor de top is een bron met prima drinkwater, we vullen onze voorraad weer aan! Bij de bron staat het stalletje van een oud mannetje die zelf gebakken amandelkoekjes en vijgen verkoopt en uit ervaring weten we dat ze erg lekker zijn.

Bovenop de top is een grote parkeerplaats met restaurant en souvenirshop en er staan heel veel masten in allerlei soorten en maten, niet zo gek natuurlijk op het hoogste punt in de Algarve, maar niet het fraaiste natuurlijk. Aan de rond van het plateau is het uitzicht formidabel, ver in de diepte ligt het veel besproken en erg dure nieuwe racecircuit en in de verte zien we de Atlantische oceaan, gelukkig is het behoorlijk helder.

We gaan terug naar Monchique en via Marmelate (N267) rijden we naar Aljezur. ook een weg die zeker de moeite waard is. In Aljezur rijden we verder naar het noorden en in Odeceixe rijden we naar de praia, een werkelijk schitterende stek aan een mooie baai, met aan beide kanten rotsen. Aan het eind van de middag klimmen we naar de rotspunt aan de rechterzijde en hebben een werkelijk grandioos uitzicht op de baai met in de diepte onze campers en aan de overkant een dorpje bovenop de rots.

WOENSDAG 14 MAART

Op onze route verder naar het noorden verlaten we de Algarve en rijden via Cavaleiro, Almograve en Villa Nova de Milfontes (de belangrijkste badplaats in deze omgeving) naar Porto Covo, een stadje met mooie lage huisjes in lintbebouwing met gele of blauwe accenten en een prachtig centraal pleintje.
Voor de kust ligt het Ilha Pessequeiro, een eilandje met een 17de-eeuws fort, ruines van een Romeinse haven en een 16de-eeuwse kapel. In de zomermaanden varen vissers op verzoek naar het eiland.

Het landschap is inmiddels vlakker en weidser, groene weilanden met mooie bruine runderen, kwekerijen en landbouw en hier en daar mooie witgepleisterde boerderijen met blauwe of gele accenten of een klein dorp en overal zien we de foeragerende ooievaars en hun nesten op de meest opmerkelijke plekken en op de een of andere manier is dat altijd weer vertederend, zou dat komen omdat wij ooievaars associëren met baby’s? we denken van wel.

Onderweg in Almograve stoppen we even bij de bron met volgens kenners heilzaam water en op de parkeerplaats herkennen Siem en Franka Duitse camperaars die ze twee jaar geleden ook hebben ontmoet en wat we nog nooit eerder tegengekomen zijn, deze mevrouw heeft een krat vol nieuwe tupperware artikelen in de camper die ze tegen gereduceerd tarief verkoopt, je maakt wat mee als camperraar!

We strijken neer net buiten Porto Covo, de mooie grote plek waar ze voorheen stonden is in twee gedeeltes opgedeeld, een kleine voor de campers en een grote voor de personenauto’s. Honderd meter verder is een prachtige baai met een groot breed strand waar je heerlijk uit de wind kunt liggen zonnen. Siem en Franka gaan alvast vooruit en wij gaan iets later. Voor het geval het erg druk mocht zijn beneden, ze hebben een groene parasol en als we aankomen is het echt even zoeken!!!!

DONDERDAG 15 MAART

De dag begonnen met een wandeling over de spectaculaire rotsen, geweldig wat een natuurschoon, afgesleten rotsen, spelonken en af en toe een schitterende baai met een mooi strandje. Er is vandaag een flinke branding en de rollende golven slaan met enorm geweld stuk op de rotsen, met tot gevolg meters hoog opstuivend water, prachtig! Op een lagere richel zit een eenzame visser, of er iets gevangen wordt in het ruige water weet ik niet in ieder geval niet terwijl ik stond te kijken.

De gisteren gemaakte plannen worden gewijzigd, één van de voordelen van het reizen met een camper, we gaan toch wat langzamer naar boven, eerst naar Santiago do Cacém op een heuvel van de Serra de Grandola. Het imposante middeleeuwse kasteel op 253 meter hoogte behoorde toe aan de orde der tempeliers en vervolgens aan de ridders van Santiago.
Een mooi oud stadje met een historisch centrum, een prachtige kerk en op de binnenplaats van het oude kasteel een kerkhof, dat hebben we nog niet eerder gezien.

In de kerk krijgen we een platte grond van het stadje en ook een verwijzing naar een nieuwe camperplek met verzorging bij het zwembad. In Facile-en-Route staan coördinaten van een camperplek en we nemen aan dat dat de plek is, mis, het staat er vol met auto’s. Op de plattegrond vinden we het zwembad en we volgen de instructies van onze Miep maar draaien ons vast in de smalle steile straatjes en het begint nog te spetteren ook, gelukkig vinden we een uitweg voordat de keienstraatjes glad beginnen te worden van de regen.

De nieuwe camperplaats is nu snel gevonden, we vullen en legen, gaan aan de koffie en bespreken de volgende stop. Voor we verder rijden is het al weer droog en komt de zon weer even te voorschijn. We rijden naar Praia de Santo André en vinden een mooie plek aan de duinenrand, redelijk uit de wind en de stoelen kunnen al weer naar buiten. Het is sinds lange tijd geen zon overgoten dag, maar daar is best wel een keer mee te leven, als het maar niet te lang duurt, helaas hebben we dat niet in de hand.

In de loop van de middag wakkert de wind aardig aan en wordt het steeds donkerder in de verte, het buiten zitten is afgelopen. Ik loop nog wel even naar het strand, we staan aan de rand van het duin en het is even oversteken en je bent er. In de verte rommelt het, ik ga snel terug en ben net op tijd binnen voor de eerste spetters van de tweede bui van vandaag naar beneden komen, deze keer met bliksem en donder, gelukkig blijft het centrum van de bui aardig op afstand. Het blijft de rest van de dag rommelen en 's avonds komt toch de ontlading.