Eerste "VUT" uitstapje (2)

Dinsdag 22 mei
Als we om 7.00 uur naar buiten kijken zien we bijna niets door de dikke mist die er is en om half negen, als we opstaan, is er gelukkig niets meer van te zien.
Rond half tien worden we door een nette heer vriendelijk verzocht te vertrekken want we staan in de weg. We geven gehoor aan dit verzoek, waren toch al van plan weg te gaan, en rijden via Lier en Herentals naar Lommel waar we de camperplaats bij de jachthaven gaan opzoeken.
Onderweg duiken we een klein weggetje in, in de hoop bij het Albert kanaal te komen en daar een plekje te vinden voor een koffiestop.
We komen uit bij een sluizencomplex en zien daar grote vrachtschepen de sluizen in en uitvaren. Er zijn twee sluizen van ongeveer 15 meter breed en één van ongeveer 25 meter breed, met een verval van naar schatting 9 meter. Het is leuk om er een tijdje naar te kijken en ondertussen eten we een broodje.

Na de lunch rijden we weer verder, onderweg zien we een leuke plek voor nog een tussenstop, onder de brug aan een kanaal met een bijzondere naam: Kwaadmechelen. Later rijden we door naar Lommel waar we de camperplek bij de passantenhaven wat afgelegen vinden.

We gaan verder naar Neerpelt en bij de passantenhaven vinden we een prachtige plek.
We zetten de camper neer en hebben uitzicht op het Maas-Schelde kanaal, zitten nog een poosje in de zon die inmiddels is gaan schijnen.
Tegen de avond wordt het dreigend donker buiten en de spullen gaan naar binnen. Het blijkt achteraf loos alarm, drie druppels en de bui is voorbij.

Woensdag 23 mei 2007
Vandaag de eerste wolkenloze dag. De zon schijnt uitbundig en we kunnen om de dag te beginnen lekker buiten ontbijten en het ovenverse broodje uit eigen bakkerij smaakt daarbij voortreffelijk.

Na de koffie pakken we de fiets en maken een mooie tocht in de omgeving en het fietsroutenetwerk Belgisch Limburg helpt ons daarbij. De knooppunten route voert ons langs het kanaal, langs boerenrijen, door bossen en langs kleine beekjes.

Onderweg zien we de Belgische dikbil koe, een koe speciaal gefokt voor de slacht. Deze dieren zijn zo door gefokt dat de kalfjes niet op een natuurlijke wijze geboren kunnen worden maar met de keizersnede moeten worden gehaald.

We sluiten de fietstocht af met een bezoekje aan de plaatselijke supermarkt voor een boodschapje. De rest van de dag genieten we van de zon en een mooi boek. ’s Avonds nog even op de fiets naar het dorp voor een overheerlijk ijsje en de dag is voorbij voor je er erg in hebt.

Donderdag 24 mei 2007
We zien bij het opstaan nog steeds een wolkenloze lucht. Pas laat in de middag zien we kleine wolkjes aankomen, je kunt begrijpen dat we met volle teugen genieten van ons camperleven.
Na het ontbijt en de koffie maken we weer een rondje op de fiets, gingen we gisteren naar het Oosten richting Bocholt, vandaag fietsen we naar het Westen richting Lommel.
Als we bij de camper terugkomen, komt er net iemand van de gemeente opnemen wanneer we zijn gekomen en verteld ons gelijk dat we vrijdag om 18.00 uur vertrokken moeten zijn, want je mag op deze camperplaats helaas maar 2 dagen staan. De afgelopen twee dagen is er niemand geweest dus sjoemelen we, net als de andere camperaars, een beetje met de aankomstdag.

Vrijdag 25 mei 2007
Helaas het mooie weer schijnt afgelopen te zijn. Afgelopen nacht heeft het licht geregend en in de verte zagen en hoorden we onweer. Niet lang nadat we zijn opgestaan begint het te regenen.
We gaan vandaag weer verder op zoek naar een andere leuke plek.

Van de buren de tip gekregen dat er in Tongerlo-Bree aan de Zuid Willemsvaart ook een leuke plek moet zijn. We vertrekken in de stromende regen maar als we op de camperplek aankomen, we zijn de eerste camper, is het inmiddels droog en doet de zon pogingen door het wolkendek te komen. De wolken sputteren nog wat tegen en laten nog een paar spetters vallen, maar rond de middag breekt de zon helemaal door en wordt het toch nog weer een warme dag.
Aan het eind van de middag doen we nog een rondje op de fietsen en rijden via Bree, ’t Hasselt en Tongerlo terug naar de camper.

Zaterdag 26 mei
Miezerig buiten, anders kan ik het niet noemen en de verwachtingen voor het weekend zijn niet veel beter, regelmatig buien en een temperatuur rond de 15 graden. We besluiten weer richting Nederland te gaan. Eerst rijden we naar Cuijk, brengen daar een bezoekje aan de “Vrije Markt” en kopen voor Simon een drie in één jas.
Het weer is inmiddels wel wat beter geworden en af en toe zien we zelfs een zonnetje.

Ter plekke bedenken we dat we via Winterswijk (Obelink) naar Glanerburg gaan voor een familiebezoekje. Ja, en als we in Glanerburg zijn ………….…….. wordt het overnachten in Gronau.

Zondag 27 mei (Eerste Pinksterdag)
Het ziet er vanochtend niet erg goed uit, regen, regen en nog eens regen. De verwachting is dat het vanmiddag beter zal worden. Rond 10.00 uur vertrekken we weer en rijden naar de camperplaats in Almen aan het Twentekanaal.
Er is nog één plaatsje vrij en daar schuiven we de camper in. Helaas staan we niet met de snuit naar het water, maar het kan ook niet altijd feest zijn.
Na een uurtje komt er een plek vrij aan het water. We verplaatsen de camper en dat noem ik geluk hebben.
Na de middag klaart het weer op en komt de zon af en toe te voorschijn. Simon gooit een hengeltje uit in de hoop een visje te verschalken en ik zit eerst nog even in de camper mijn verslag met foto’s te completeren.
’s Avonds nog even, nou ja even, naar Vorden gefietst. We weten dat daar een IJsbar is die zulk lekker softijs heeft dat we daar graag 20kmvoor fietsen.

Maandag 28 mei (Tweede Pinksterdag)
Sinds dagen is het gelukkig droog als we opstaan. Vandaag gaan we weer naar huis en aan het begin van de middag zit ons eerste “VUT uitstapje” erop en uit het verslag kun je opmaken dat we het goed naar onze zin hebben gehad.