TWEE WEKEN FRIESLAND (tweede week)

Woensdag 7 mei
En weer is het mooi buiten. Vandaag hebben we, zoals al eerder geschreven, een afspraak in Rijs. We rijden binnendoor via Terherne, Joure en Sint Nicolaasga naar Gaasterland, een schitterende rit door het mooie Friese landschap.
Net na Sint Nicolaasga zetten we de camper aan het Prinses Margrietkanaal en genieten daar van het mooie weer en alles wat er voorbij komt.

Aan het eind van de middag rijden we door naar Rijs, waar we hartelijk worden ontvangen. Onderweg in Sloten bij de Oliebollenkraam iets echts Hollands gehaald voor bij de koffie. Onder het genot van een drankje en een heerlijke maaltijd wordt er heel wat bijgepraat.
In de avondschemering maken we een wandeling door het mooie oude bos, zien één van de vele reeën die in het gebied voorkomen en komen na ongeveer 2 km uit bij een strandje aan het IJsselmeer. Na de wandeling nog even met elkaar een afzakkertje drinken en voor we er erg in hebben is het bedtijd.

Donderdag 8 mei
Na een goede nachtrust zien we dat het buiten weer mooi is. Vandaag gaan we een fietstocht maken door een klein stukje Gaasterland. Rond elf uur vertrekken we en rijden aan de hand van de knooppunten route via Laaksum, Warns, Koudum en Hemelum terug naar Rijs. Een prachtige rit, veelal over kleine fietspaden direct langs het water, waar het ook vandaag weer een drukte van belang is. Overal zie je bootjes varen en af en toe ligt er één aan de kant, iedereen geniet op zijn manier van het stralende weer.

Vrijdag 9 mei
Vandaag begint ons ‘WIJ DUZZ” weekend. Aan het eind van de ochtend rijden we via Balk en Woudsend naar Heeg naar Camping ‘Poelzicht’. We zijn de eersten van de club van vijf die arriveren en installeren ons. Niet lang daarna komt de tweede en rond vier uur de derde camper. De vierde en de vijfde zitten vast op de afsluitdijk, een file van 12 km doet hen belsuiten voorlopig daar te blijven. We gaan met de club van drie een hapje eten in Heeg en als we rond negen uur terugkomen, komen ook net de laatste twee campers de camping oprijden. Nog even met z’n allen een kopje koffie en een drankje en iedereen verdwijnt in z’n eigen camper.

Zaterdag 10 mei
Na het ontbijt, gaan de heren gaan of fietsen, of vissen, of varen met één van de bootjes die we gehuurd hebben en ze gana inkopen doen voor de BBQ van vanavond en voor de picknick van morgen.
De dames gaan op de fiets naar Sneek. In IJlst vallen we met de neus in de boter. Als we de Houtmolen willen gaan bekijken wordt ons een ritje met paard en wagen door IJlst aangeboden.

Als we op de omloop van de molen staan horen we dat we mee kunnen varen met een in originele staat verkerend Skutsje, die alleen op windkracht naar Sneek zal varen en weer terug. Dat laten we ons geen twee keer zegen en al snel zijn we aan boord. Een bijzondere ervaring!

We fietsen door naar Sneek, eten een broodje op één van de vele terrassen en gaan daarna shoppen.
Aan het eind van de middag zijn we terug in Heeg en zien dat de heren al volop bezig zijn met de voorbereidingen voor de BBQ en de picknick. Toch wel een mooi gezicht ze zo bezig te zien.

Na de BBQ gaan we met de bootjes naar Heeg voor een ijsje. Als we terug varen is het donker en bij de campers zitten we nog een poosje gezellig bij een vuurtje liedjes te zingen en verhalen te vertellen, we doen het wel zachtjes want de meeste campinggasten liggen al in bed.

Zondag 11 mei (Eerste Pinksterdag)
Het wordt een bijzondere mooie dag vandaag, boven de 25 graden en zonovergoten, een prachtige dag om op het water door te brengen. Na het ontbijt pakken we de spullen en gaan met de bootjes op pad. We varen varierend door smalle slootjes, met lage bruggetjes waar we allen maar onderdoor kunnen door plat in de boot te gaan liggen, tot grote meren waar o.a. veel zeilers actief zijn. Net voor Workum genieten van een heerlijke picknick, gisteren al voorbereid door enkele mannen uit het gezelschap.

Na een rustpauze varen we verder naarWorkum, leggen midden in Workum de bootjes aan de kant en gaan op zoek naar het Jopie Huisman Museum, sommigen van ons gaan het museum van binnen bekijken, anderen pikken een terrasje.
Rond half zeven varen we weer terug naar Heeg waar we rond half negen weer aankomen, nog even napraten en dan weer de campers in.

Maandag 12 mei (Tweede Pinksterdag)
Ook vandaag wordt het meer dan 25 graden. ‘s Ochtends nog even een kopje koffie drinken op een terrasje in Heeg, natuurlijk gaan we er met de boot naar toe.
Rond half twee vertrekken we van de camping en rijden via Hommerts, waar we even over het traject van de Elfsteden fietstocht rijden, Lemmer, Emmeloord, Leleystad en Harderwijk naar Ede en Veenendaal, kinderen en kleinkinderen weer even zien, jammer genoeg zijn ze niet thuis. Na twee heerlijke weken met heel veel mooi weer, zijn we om half vijf terug in De Glind