2012 SPANJE: HET EERSTE LUSTRUM (week 5)

VRIJDAG 24 FEBRUARI

Vandaag rijden we door naar Portugal, zo’n kleine 240 kilometer. De A-373 brengt ons naar Villamartín en de A-371 naar de meer doorgaande route de N-IV waar het dan ook gelijk een stuk drukker is. Het landschap is in tegenstelling tot gisteren bijna helemaal vlak maar dat heeft ook weer z’n eigen charme. Altijd weer leuk om te zien zijn de ooievaars en hun nesten boven op de elektriciteitsmasten, soms zijn er zelfs meerdere nesten op één mast.

Langs Sevilla, Huelva en Ayamonte (A-49) rijden we onder een strak blauwe lucht om vijf minuten voor één Portugal binnen.
We gaan eerst kijken in Castro Marim, eergisteren een sms-je gehad van Aria en Johan dat zij met Jan en Marja daar zijn neergestreken omdat Monte Gordo tot verboden gebied voor campers is verklaard, iedereen wordt doorverwezen naar de nieuwe officiële en betaalde camperplaats in Villa Real de Santo António.

In Castro Marim vinden we niemand, we gaan even kijken op de plek in Villa Real, we staan net stil en we zien Johan al zwaaien. Aria en Marja zijn net onderweg naar het dorp maar worden teruggeroepen, we worden met open armen ontvangen en binnen no time staat er koffie op tafel, geweldig! We genieten weer volop van de zon en aan het eind van de middag lopen we met z’n allen nog even naar het leuke dorp, waar vooral volop linnengoed te koop is.

Gelezen in ANWB Goud
Villa Real de Santo António ligt op de rechteroever van de Rio Guadiana, deze rivier vormt al eeuwenlang de grens tussen Portugal en Spanje. De stad is ontworpen op de tekentafel met passer en liniaal en is de creatie van de Markies van Pombal, een beroemde 18de eeuwse minister. De haaks op elkaar en evenwijdig aan elkaar aangelegde straten maken dat de stadsplattegrond van Villa Real op een dambord lijkt!

ZATERDAG 25 FEBRUARI

De volgende etappe brengt ons naar Pedras d’el Rei, Siem en Franka, de campervrienden waar we in het najaar 10 dagen mee door Italië zijn getrokken en Rome hebben bezocht staan daar. Al vanaf het begin van deze trip hebben we sms contact en steeds lopen we elkaar mis, nu gaat het er toch nog van komen dat we elkaar treffen, heerlijk!
Eerst nog even bij de Lidl een boodschap doen en ook hier hebben ze nu van dat lekkere bruine brood dat we kennen van de Aldi in Spanje, het is zelfs nog een beetje warm.

We rijden toch nog even nostalgisch door Monte Gordo, vinden het toch wel erg jammer dat je daar niet meer met de camper mag staan.
In Pedras d’el Rei staan Siem en Franka ons al op te wachten en al snel zitten we aan de koffie en even later aan wat anders. Gisteren via de sms al gehoord dat zij naast Ans en Peter staan die we kennen vanuit onze woonplaats en ook zij begroeten ons hartelijk.

’s Middags met z’n vieren naar het strand, je komt eerst over een pontonbrug en vanaf daar kun je met een treintje naar het anderhalve kilometer verderop gelegen strand. Wij nemen de benenwagen en lopen ook nog een stukje over het strand voor we op één van de terrasjes iets gaan drinken. Ook de terugweg gaan we weer lopend, heen en terug zo’n vier kilometer, het is lang geleden dat we zo ver gelopen hebben. Aan het eind van de middag samen met Franka op de fiets naar een Supermercado in het verderop gelegen Santa Luzia.

ZONDAG 26 FEBRUARI

Weer een grensverleggende dag, we gaan met z’n vieren op de fiets naar Fuzeta. We volgen een gedeelte het fietspad dat door de Algarve is aangelegd van oost naar het west of hoe je het maar bekijkt van west naar oost. Geen glad geplaveide vlakke weg maar grotendeels een hard zandpad met de nodige stukken vals plat en ook een paar aardige klimmetjes erin, de meesten kunnen we wel aan, twee keer moeten we van de fiets af en lopend naar de top!

Het is een schitterende route die voor het grootste gedeelte langs de lagune gaat en net voor Fuzeta door een prachtig natuurgebied slingert bevolkt door o.a. diverse soorten steltlopers, flamingo’s, eenden, meeuwen, etc.
Onderweg een lunchstop gemaakt en in Fuzeta, in de buurt van de vissershaven, een terrasje gepakt en terug bij de campers staat er ruim 26 kilometer op de teller, we komen steeds verder!

MAANDAG 27 FEBRUARI

Soms ga je iets te ver en dat merk je dan vanzelf wel, vandaag doen we het rustig aan, we gaan naar Tavira, vijf kilometer hier vandaan. Eerst nog even koffie drinken en dan staan opeens Johan en Aria en Jan en Marja voor onze neus, zij gaan op de fiets naar Fuzeta en komen ons even gedag zeggen. In Tavira doen we inkopen op de overdekte markt, gaan winkelen bij de “Chinees” en eten bij Continente, een giga gebouw waar diverse winkels in gevestigd zijn en waar je bij diverse stalletjes voor heel weinig kunt eten en het is nog lekker ook.

Als we terug zijn bij de campers staat er 18 kilometer op de teller, toch weer meer gefietst dan we van plan waren, morgen nemen we een rustdag!

DINSDAG 28 FEBRUARI

We gaan ons weer verplaatsen en gaan op weg naar Quarteira, elke woensdag is daar een grote zo geheten "Zigeunermarkt" en daar willen we wel een keer weer naar toe.
We blijven nu eens niet de N125 volgen maar nemen een stukje noordelijker de N270. In Santa Catarina da Fonte do Bispo zijn diverse jeneverstokerijen en in één daarvan gaan Siem en Franka vijgenjenever kopen.

We blijven de N270 volgen en in Loulé gaan we aan de koffie. Hoog boven Loulé op de top van een berg staat naast een oude kapel waarin mooie schilderingen op de houten wanden en het houten plafond zijn gemaakt, een nieuwe witte, veel soberder kerk. Op de parkeerplaats van dit complex parkeren we de campers, het is weer zo lekker dat de stoelen naar buiten kunnen en we genieten van een prachtig uitzicht over de streek.

In Quarteira gaan we eerst op de grote plek bij de vissershaven kijken of we daar nog mogen/kunnen staan. Helaas, verboden gebied, we horen dat ze daar gisteren allemaal zijn weggestuurd. We staan nu op één van de parkeerplaatsen er net achter, het staat er al behoorlijk vol en ook Johan en Aria en Jan en Marja, die gisteren nog naar Pedras d’el Rei waren gekomen, treffen we hier ook weer. Hoe later het wordt, hoe meer campers er komen, kennelijk wil iedereen morgen naar de markt.

Quarteira heeft voor de camperraar geen strandplekken meer in de aanbieding, we mogen nog wel parkeren in de straten achter het strand maar daar mogen de stoelen niet naar buiten, ze hebben op een andere plek een echte camperplaats gemaakt!

WOENSDAG 29 FEBRUARI

We gaan op de fiets naar de zigeunermarkt zo’n drie kilometer buiten het dorp en als er geen markt is wordt deze plek als de officiële camperplek gebruikt, alleen jammer dat het zover buiten de stad is maar verder is het een prima plek om een paar dagen met de camper te staan. Op de markt genieten we uiteraard nog van zo’n lekkere vette “Churros” gewenteld in kaneel en suiker, heerlijk! en natuurlijk komen we niet met lege handen terug bij de fiets, Simon met een nieuw horloge voor z’n verzameling en voor mezelf een zonnehoed.

We fietsen terug en gaan met de campers naar Paderne, daar mag je bij de oude wasplaats weer staan met de camper. De afgelopen jaren was het verboden maar nu schijnt het weer te mogen. Een hartstikke leuke plek en water in overvloed, de was komt te voorschijn en tussen de bomen worden de lijntjes gespannen en de was te drogen gehangen. De rest van de dag brengend we lezend en luierend door. Later in de middag komen ook de twee andere Nederlanders de plek oprijden en gezamenlijk gaan we aan een aperitiefje.

DONDERDAG 1 MAART

Al een maand lang hebben we een bijna strak blauwe lucht gezien en is er geen spetter regen gevallen. De verwachtingen voor vandaag zien er minder gunstig uit, er wordt regen voorspeld, daar zijn wij niet blij mee, maar de Portugezen wel, het heeft hier sinds oktober niet meer geregend. Om negen uur wordt het al behoorlijk donker buiten en om half tien komen de eerste regendruppels naar beneden.

Een uur later is de bui overgetrokken en ga ik met Franka en Aria op de fiets naar Paderne voor een boodschap in de plaatselijke supermarkt, Simon houdt een oogje in het zeil bij de campers, de andere vier zijn al vroeg vertrokken voor een lange wandeling.
De rest van de dag wordt bij de camper doorgebracht en met lezen, kletsen en een potje Jeu de Boules is de middag zo voorbij.