2012 SPANJE: HET EERSTE LUSTRUM (week 6)

VRIJDAG 2 MAART

Nadat Johan en Aria en Jan en Marja zijn vertrokken maken wij er een wandeldag van. Siem en Franka lopen de grote route richting het Kasteel en wij de kleine. Om 11.15 uur vertrekken we voor een, denken we, route van ongeveer vier kilometer. Een prachtige route die in de praktijk langer blijkt te zijn dan we dachten, om 13.05 zijn we weer terug bij de camper en denken zo’n zes kilometer te hebben gelopen, een flinke tippel dus, maar zeker een paar gevoelige benen waard!

Het is vandaag weer een overwegend zonnige dag, een goed moment om het kookplaatje te voorschijn te halen en buiten te gaan kokkerellen, vandaag maakt kok Siem gevulde pannenkoeken, binnenkort gaan we ook nog een keer met de Marokkaanse Tajine aan de slag.
Ook de kaarten komen te voorschijn en we gaan bekijken welke kant we morgen op zullen gaan.
’s Middags nog even met Franka naar het dorp voor een boodschap en een terrasje.

ZATERDAG 3 MAART

We zijn weer lang genoeg op één plek gebleven en gaan weer OnTour. We rijden naar het elf kilometer hoger gelegen Alte en zetten de campers op de daarvoor bestemde plek en maken een wandeling door het tegen de helling van de “Serra do Caldeirão” gelegen dorp. Alte is één van de bijzonderste en karakteristiekste bergdorpjes in de Algarve. De meeste straatjes zijn zo steil en smal dat er geen auto’s kunnen rijden. Het kronkelt in een bizar patroon over kinderhoofdjes naar boven, langs witgeklakte huizen met fraaie schoorstenen.

Beneden toont het dorp zijn gewonere gezicht met ook nog een bijzondere bezienswaardigheid, de “Fonte Grande” een waterval die diep door een subtropisch begroeide kloof klatert.
Na de koffie in het gele restaurantje aan het begin van het dorp waar je ook prima kunt internetten, rijden we naar Guia, daar kun je volgens Siem en Franka de lekkerste kip van de Algarve eten, we zijn benieuwd! Of het de aller-lekkerste is weten we niet, maar het was wel verrukkelijk!

Na de kip rijden we verder naar Armação de Pêra waar we de campers op het plateau aan de rand van de stad zetten. Voor ons hebben we een prachtig uitzicht op zee, achter ons ontsieren torenhoge flats de skyline. We maken een wandeling over het strand naar de klippen. In de rotswanden in deze baai zijn verschillende grotten, spelonken en holen die in elkaar overlopen en vaak alleen per boot bereikbaar zijn. We maken ook nog een wandeling over de boulevard waar Simon nog een leuke hoed koopt.

ZONDAG 4 MAART

We hebben Armação de Pêra wel gezien en gaan op weg naar Silves op zoek naar de camperplaats bij het Barragem do Arada. In Silves doen we boodschappen voor vanmiddag, Simon en Franka gaan aan de vis, Siem en ik aan de varkenshaas. We parkeren de campers op de camperplaats en ook hier komen we weer bekenden tegen, wat is de (camper)wereld dan toch klein.

Bij het Barragem do Arada aangekomen zien we daar ook de campers staan van de twee stellen waar we twee dagen geleden afscheid van hebben genomen in Parderne. Johan en Aria kwamen we al tegen in Silves, Jan en Marja zijn ook gevlogen, die zijn denken we aan het wandelen.
’s Middags moeten de vissen en de sateetjes er aan geloven, gezellig zo met z’n allen kokkerellen en het is nog zeer smakelijk ook.

Aan het eind van de middag krijgt de Jeu de Boules competitie die gestart is in Paderne een vervolg en ook nu weer wint het team waar Simon in speelt.

MAANDAG 5 MAART

Na een lekker keuteldagje aan het Barragem gaan we weer op pad. We gaan maar een klein stukje, parkeren de campers in Silves aan de Rio Arade, in ANWB Goud gelezen dat het zeer de moeite waard is deze stad te verkennen. Vanochtend sms-contact gehad met Jos en Irene, die al een aantal weken net achter ons aanrijden, en met Nico en Nel, wat een toeval zij staan op P1 en wij op P2. Jos en Irene staan in Paderne en komen ook naar Silves, leuk elkaar na zo’n lange tijd weer te ontmoeten.

’s Middags gaan we naar de stad, waar we heel toevallig ook Nico en Nel tegenkomen.
Silves ligt op een heuvel tussen de uitlopers van de Serra de Monchique. Van de 8ste tot de 13de eeuw was het de Moorse hoofdstad van de Algarve en kan volgens de Arabische historici qua pracht en praal wedijveren met Granada. In die tijd bereikten de zeilschepen de stad over de nu dicht geslibde Rio Arade.

Samen met Irene ga ik de uit rode zandsteen opgetrokken middeleeuwse burcht bekijken, een voorbeeld van de Moorse bouwkunst. In de burcht bevinden zich twee enorme waterreservoirs die tijdens een beleg de bevolking van water moesten voorzien, de grootste heeft een capaciteit van 820 m3 en voorzag tot 1880 de gehele bevolking van drinkwater. In de enorme kelders onder de burcht waren de opslagplaatsen voor de levensmiddelen, zo konden ze het tijdens een beleg maandenlang volhouden.

Uit ANWB Goud:
Op dezelfde heuvel als de burcht, maar dan iets lager staat de gotische Sé uit de 13de eeuw, die als één van de weinige monumenten in de Algarve een vergelijking met die in de noordelijke provincies kan doorstaan. Het houten plafond wordt gedragen door achthoekige pijlers. Bij het koor zijn deze voorzien van rijk geornamenteerde kapittelen. Het bouwwerk, eveneens opgetrokken uit rode zandsteen, heeft naast een fraai gotisch westportaal ook een gotisch koor en eeuwen oude graftomben.

DINSDAG 6 MAART

We blijven nog een dagje in Silves, Nico en Nel en Jos en Irene komen op de koffie, we gaan internetten in het centrum van de stad bij het Moors museum en kip Piri-Piri eten in restaurant “Casa Velha de Silves”, krijgen daar een compleet menu bestaande uit: brood met boter en olijven, soep, een hoofdgerecht, een dessert en koffie en een glas port toe en ook nog een halve liter wijn voor het bijzondere bedrag van € 7,50 pp., zo kun je nog eens leuk buiten de deur gaan eten.

WOENSDAG 7 MAART

Weer de hoogste tijd om verder te gaan en reizen af richting Alvor. Het groepje Nederlanders splits zich weer, Jos en Irene blijven nog een dag in Silves, Nico en Nel gaan richting Monchique, Siem en Franka en wij gaan richting Alvor. Onderweg in Portimão gaan we onze tanks vullen, resp. met diesel, gas en water. Op de duinen in Alvor staat het helemaal vol en we wijken uit naar een (knollen)veldje net voor het stadje waar al meerdere campers staan en weten toch weer met z’n tweeën een leuk plekje met uitzicht te creëren.

Eerst maar weer eens even genieten van het mooie weer, later in de middag wandelen we naar het schitterende plaatsje, lopen langs de vissershuisjes, over de mooi aangelegde boulevard en verkennen het gezellige centrum. Alvor is wel een toeristisch stadje, we zien het ene na het andere eettentje en ook de overbekende souvenirs winkeltjes met Algarve kopjes, bekers, borden en schalen ontbreken hier niet.

DONDERDAG 8 MAART

Voor de verandering gaan we weer eens fietsen vandaag, we fietsen naar Portimão en rijden langs het mooie Praia da Rocha met wonderlijk gevormde rotspartijen tot wel 50 meter hoog. Bij eb kun je prachtig langs de steil omhoog reizende rotskust wandelen en de talloze kreken, grotten en spelonken zien, wat een schitterende kuststrook. We fietsen tot het eind van de boulevard en drinken koffie in het 16de eeuwse “Fortaloza de Santa Catarina” dat verbouwd is tot een restaurant en uitzicht biedt op de monding van de Rio Arade.

Uit ANWB Goud
Praia da Rocha is de oudste en bekendste bad- en winterverblijfplaats van de Algarve. Tussen november en maart telt de plaats gemiddeld 958 zonuren (Nice 752). Ook de temperatuur van het water daalt er in de winter veel minder snel dan elders. Langs de belangrijkste verkeersader, de Avinda Marginal, die evenwijdig aan het strand loopt, is bijna elk stukje grond benut voor het toerisme, foeilelijke hoogbouw is niet vermeden.