NAAR DE “COSTA DEL SOL” en VERDER (week 9)

WOENSDAG 20 en DONDERDAG 21 MAART

IMG_2924 Gisteren nog weer een zo’n erg mooi dag gehad en nog tot half zeven in een shirtje buiten gezeten. Vandaag gaan we weer op zoek naar een ander plekje. In Nederland begint vandaag de Lente met temperaturen rondom het vriespunt en hier is hebben we zomerse temperaturen. Via Mazarrón en Isla Plane rijden we over de pas richting Cartagena, halverwege de berg, op het ons bekende plateau, stoppen we voor een kop koffie en genieten van het uitzicht over de zee. In de verte zien we Puerto de Mazzarón en nog verder weg Cabo Cope, het is behoorlijk helder.

IMG_2930 Als we in januari/februari in deze streek rijden zien we overal de amandelbomen in bloei staan, nu zitten ze volop in het blad en zijn de amandelen al weer zichtbaar, ook weer bijzonder om te zien, als eerste zien we een fluwelen jasje, daarna een harde bast en dan pas komt de amandel te voorschijn, zo zijn ze goed beschermt tegen allerlei weersinvloeden.
Vanaf Isla PLana zien we nu eens geen plastic kassenbouw meer, een verademing als je in het zuidoosten rondrijdt.

IMG_2944 Na Cartagana nemen we de AP-7 richting de kust. Van Piet en Elly die we in Guardias Viejas hebben leren kennen gehoord dat je in Los Alcázares ook mooi kunt staan en dat willen we wel eens met eigen ogen bekijken. Via de sms krijgen we de coördinaten van P&E, die inmiddels al weer thuis zijn, en hebben we de plek snel gevonden. Rondom een mooi parkje zijn drie parkeerplaatsen waar campers staan, wij gaan naar de verste en hebben weer een mooie plek. Achterons is een klein vliegveld en af en toe komt er een klein opstijgend of dalend vliegtuigje over.

VRIJDAG 22 MAART

IMG_2939 Gisteravond naar de boulevard gelopen en ook daar zien we campers staan en daar hebben ze een schitterend uitzicht over de zee, ze staan er zelfs op blokken, ze doen hier kennelijk niet zo moeilijk! Vanochtend op de fiets over de boulevard gefietst en gekeken of er nog meer plekken zijn waar campers staan, we ontdekken er nog twee. Deze keer blijven bij het parkje staan omdat we hier maar kort blijven, mochten we hier nog een keer terugkomen en hier dan langer blijven dan gaan we een mooi plekje aan de boulevard zoeken.

IMG_2941 Een leuke, vijf kilometer lange boulevard brengt je naar de andere kant van Los Alcazeres, het is er nu nog aardig rustig, er wandelen en fietsen wat mensen en de terrasjes zijn redelijk bezet. Zomers zal het hier wel erg druk zijn, langs de hele boulevard staan appartementen en als die allemaal bezet zijn zal het er wel heel anders uit zien. Het ziet er hier so wie so anders uit dan in Benidorm of Lloret de Mar, daar zijn de appartementen complexen meer dan tien etages hoog, hier is het maximaal drie etages, sfeervoller dus!

IMG_2926 In Nederland is het komende weekend een ‘Syberisch weekend’ en het koudste maart weekend sinds 1916 met in de vroege ochtend gevoelstemperaturen van –15 graden, in het zuidoosten van Spanje is het ruim 20 graden en dat is toch wel een heel erg groot verschil, wij zijn in ieder geval blij dat we op dit moment in Spanje zitten en genieten volop. Uit de wind en in de zon is het nog warmer en elke dag worden we een tintje donkerder, zo halen we de 50 TINTEN BRUIN’ wel!

ZATERDAG 23 MAART

IMG_2953 Weer tijd om deze stek verlaten en verder naar het noorden te rijden, je zou haast denken dat we aan de terugweg bezig zijn en dat is ook zo, langzamerhand rijden we verder naar het noorden omdat we voor 7 april weer thuis willen zijn, dan hebben we weer wat te vieren, een zoon en een kleinzoon zijn jarig en dat feestje willen we natuurlijk niet missen! We rijden eerst naar de markt in Santa Pola, altijd weer leuk daar rond te struinen, hier hebben we voor het eerst kennisgemaakt met een Spaanse markt en als we in de buurt zijn kunnen we deze markt niet overslaan.

IMG_2946 Om kwart over acht gaan we op pad en het is nog heel rustig op straat, de Spanjaarden slapen uit! Via San Pedro del Pinatar, Torrevieja, Guarardamar en La Marina (N-332) gaan we noordelijker en net voor Santa Pola rijden we weer door het natuurgebied met de zoutpannen, als je geluk hebt kun je daar tientallen flamingo’s zien die aan het pootjebaden zijn, deze keer hebben we pech, ze zijn er niet! Voor we naar de markt gaan moeten we eerst weer onze voorraadkast aanvullen, deze keer doen we dat bij de Aldi.

IMG_2956 Na een uurtje slenteren over de grote en goed verzorgde markt, altijd weer een plezier hier rond te lopen, rijden we eerst naar de haven. De zanderige plek bij de haven waar we tot twee jaar geleden nog met wel 60 of 70 campers stonden is inmiddels helemaal veranderd, er is een boulevard  aangelegd met parkeerplaatsen, nu is er voor campers geen plek meer, het ziet er allemaal wel een stuk beter uit. Ook bij de werf waar onze camperkennissen Ria en Kees drie jaar geleden een fikse boete kregen staan geen campers meer, allemaal verboden gebied!

IMG_2963 We gaan weer verder en rijden we over de kustweg naar Gran Alacant, aan het eind van de kustweg is een grote parkeerplaats waar je met de camper mag staan en daar gaan we naar toe. We staan een beetje hoog en hebben een mooi uitzicht richting Alicante en weer staan in de buurt van een vliegveld, we horen ze gelukkig niet maar we zien ze wel. Gisteren sms-contact gehad met Nick en Joke en Rob en Adrie, ons reisgezelschap op onze Marokko reis in 2011, ook zij komen hier naar toe en het is gezellig elkaar onderweg onverwachts weer te zien!

IMG_2970 Aan het eind van de ochtend komen wij aan in Gran Alacant op ‘Platja del Carabassi’, aan het begin van de middag komen Nick en Joke en in de loop van de middag arriveren Rob en Adrie.
We staan hier aan de duinenrand en over een mooi aangelegd plankier loop je zo naar het strand, een prima plek om een aantal dagen te bivakkeren. Tijdens de ‘Vijf-uurs-borrel’ wordt er weer van alles en nog wat uitgewisseld en zijn we weer helemaal bijgepraat wat betreft nieuwe overnachtingsplekken en andere bijzonderheden.

ZONDAG 24 MAART

IMG_2973 Na een heldere en frisse nacht vol met sterren en om de maan een grote kring, een zo geheten halo, is het toch weer overwegend bewolkt als we wakker worden. We genieten lang van ons lekkere warme bed en gaan in een rustig tempo aan het zondagse ontbijt met zoals gebruikelijk een zacht gekookt eitje. We blijven vandaag nog in Gran Alacant, nog een dagje bijkletsen en aan het eind van de ochtend gaan we een uurtje uitwaaien op het strand, heerlijk met de wind in de haren en op blote voeten in het zand.

IMG_2979 ’s Middags trekt het gelukkig open en zien we meer blauw dan wolken, de stoelen kunnen weer naar buiten, achter de camper uit de wind en in de zon is het prima vol te houden. We sluiten de dag weer af met een gezamenlijke borrel en om zeven uur is het de hoogste tijd om naar binnen te gaan.

MAANDAG 25 MAART

IMG_2988 Vandaag is het weer tijd om afscheid van elkaar te nemen, Rob en Adrie en Nick en Joke trekken verder naar het zuiden, zij zijn nog niet zo lang onderweg, en wij gaan naar het noorden.
Gelukkig zijn de wolken nu helemaal verdwenen en onder een stralende zon rijden we langs de haven van Alicante, die vol ligt met de meest luxueuze jachten, naar El Campello. Onderweg in Alicante zorgen we er eerst weer voor dat we vanmiddag brood op de plank hebben.

IMG_2995 In El Campello, op de plek op het strand waar we drie jaar geleden hebben gestaan kan het niet meer, het is inmiddels ingepikt door een veertien verdiepingen tellend appartementen complex, je komt er zelfs niet op met de camper. Onderweg in Los Alcazares van een Nederlander gehoord dat ze langs de rivier hebben gestaan. Ook nu staan daar campers en wij zetten die van ons erbij, de stoelen gaan naar buiten en we gaan van het mooie weer genieten.

IMG_2996 In de loop van de middag krijgen de wolken weer de overhand en maken we een wandeling langs een strakke boulevard zoals je die zoveel langs de kust tegenkomt. Aan de ene kant het strand en de zee en aan de andere kant hoge appartementen complexen, hotels en saaie terrasjes, het is er stil en we vinden het niet erg inspirerend en zijn redelijk snel weer terug bij de camper. De temperatuur is wel erg aangenaam, het is 22 graden en we kunnen toch nog wel een poosje buiten zitten, al is de zon achter de wolken verdwenen.

DINSDAG 26 MAART

IMG_3009 De dag begint bewolkt en we trekken weer verder. Wij volgen de groen gearceerde landschappelijk mooie route de N-332 en na Villajoyosa passeren we Benidorm, op één van onze eerdere trips hebben we er een kijkje genomen, van het oorspronkelijke vissersdorp is bijna niets meer over, het is volledig volgestouwd met torenhoge hotels en appartementencomplexen, vreselijk dit hoeven we niet nog een keer te zien, we gaan er snel voorbij.

IMG_3025 Verder naar het noorden komen we door Alfaz del Pi, een kleiner toeristenoord en veel kneuteriger, kleinere hotels en smalle straatjes met leuke kleine winkeltjes, passeren Altea, een bij kunstenaars geliefd dorp met het knusse plein voor de Iglesia del Consuelo en in Galp zien we de ver in zee uitstekende rots, de ‘Penyó d’Ifac’, met een beetje fantasie ken je deze rots vergelijken met rots van Gibraltar, alleen wat kleiner.

IMG_3033 We rijden door naar Jávea een tip van “Johan en Aria en friends” en zetten de camper bij restaurant Scallops, hier krijg je een drie gangen menu incl. een halve liter wijn per persoon, voor  € 7,95 en daarbij nog een tegoedbon voor een ontbijt de volgende ochtend, wij reserveren voor vanavond een tafeltje! Net terug bij de camper komt er een Nederlandse Burstner de plek op rijden met daarin Dick en Mattie uit Surhuisterveen die we drie jaar geleden in Santa Pola hebben ontmoet, weer zo’n verrassing die je van te voren niet kunt bedenken.

IMG_3036 ’s Middags pakken we de fiets en gaan op verkenningstocht in de omgeving en lopen over de sfeervolle en levendige boulevard, waar gezellige terrasjes en een paar leuke winkeltjes zijn, heel wat anders dan we gisteren in El Campello zagen. Hier en daar zitten wat mensen op het strand en sommigen wagen het zelfs de zee in te gaan. Op de terugweg zien we, net als in heel veel andere Spaanse winkels weer zo’n grote Chinese winkel ‘Bazar Shanghai’ en lopen daar weer even rond, ach het is overal hetzelfde, voorlopig hoeven we even geen Chinese winkels meer!