..........

Dinsdag 13 juni
Na een rustige nacht zijn we al weer vroeg wakker, zelfs zo vroeg dat we de zon op zien komen. De tijd moet een uur terug en dan is het nog veel vroeger (5 uur). We maken nog even gebruik van de douche, want onze boiler doet het niet meer sinds we de uitlaat van de kachel eraf hebben gereden.
Na de koffie komt rond half acht Venetië inzicht. Dezelfde sleepboot als op de heenreis, de Titanus, trekt de Ferry naar de haven.

We varen door een zon overgoten Venetië en kunnen nog een aantal mooie foto’s maken. Om half negen ligt de boot vast aan de kade en kan het afrijden beginnen. Het geplande bezoek aan Venetië bij terugkeer stellen we, vanwege rugklachten, uit naar een volgende Griekenland reis want die gaat er zeker komen.

Om negen uur gaan we de boot af en rijden we richting Milaan. Het eerste wat Simon opvalt zijn de lekkere gladde wegen. Je bent de lange Autostrada echter al snel zat en verlangd weer naar een mooie toeristische route. Als we in Zwitserland zijn wordt het pas weer interessant.
In Padova bij Crema Sport, adres gevonden in Facile-en-Route, gaan we eerst even verzorgen, foutje, kan hier niet. Terug naar de Autostrada en bij het eerste tankstation dat we tegen komen (Autogril/brugrestaurant) het terrein op gereden en daar vonden we, gelijk aan het begin, een gratis loosplek.

Onze voorraad is bijna helemaal op dus moeten er nog boodschappen gedaan worden. Na Milaan verlaten we de snelweg en komen in Di Saronno een Giga Superstore tegen, met een zeer uitgebreid assortiment. We kunnen er voorlopig weer even tegen.

Plannen die we hadden om boven op de Gotthardpas te overnachten vallen in het water, de weg is nog steeds gesloten voor alle verkeer en we worden omgeleid naar de San Bernadinotunnel. Ook daar loopt niet alles gesmeerd omdat ze met wegwerkzaamheden bezig zijn. We worden omgeleid via een binnenweg met naar schatting een stijgingspercentage van 13 à 14 %. Jammer dat Simon z’n aandacht volledig nodig heeft om met de camper boven te komen, de omgeving is de moeite van het bekijken waard, echt schitterend!

De vrachtwagens worden mondjesmaat toegelaten om de tunnel door te gaan en dat levert lange rijen wachtenden op.
We overnachten in Andeer, aan de andere kant van de tunnel, op de parkeerplaats bij het termaalbad. Een aanrader.
Het weer was in tegenstelling tot gisteren weer prima, zon, blauwe lucht en de temperatuur liep op naar 32 graden

Woensdag 14 juni
Na een koude nacht, 9 graden, gaan we weer verder. We rijden via Zürich (toeristische route langs Zürich See, met koffiestop) en Basel richting Freiburg. De eerste anderhalf uur zien we nog steeds besneeuwde bergtoppen. We vinden de route via de San Bernardinotunnel in één woord schitterend en nog mooier dan de route door de Gotthardtunnel. Het is een stukje om, maar zeker de moeite waard.

In de loop van de middag komen we aan in Drusenheim (zie eerste dag) en zitten lekker in het zonnetje aan de Rijn. Het wordt ééntonig, de temperatuur liep vandaag weer op naar 32 graden.
’s Avonds komen de muggen, de eersten deze vakantie. Het wordt al snel vervelend en zelfs citronella helpt niet, we gaan van ellende naar binnen. Onze Duitse buurman vertelde dat ze weer verdwenen zijn als de zon onder is gegaan, helaas, vanavond zijn ze niet weg te krijgen.

Donderdag 15 juni
Als ik 's ochtends aan mijn verslag wil beginnen doet de laptop het niet meer. Ik krijg alleen een scherm waar op staat dat 'fat 32' corrupt is en dat we de instellingen kunnen herstellen met de windows recovery schijf en ......... die hebben we natuurlijk niet meegenomen. Hoe dit verder af loopt moeten we maar afwachten, ook alle foto's staan er op en we hebben geen back-up.
Voorlopig mijn verslag dus maar op papier en als we thuis zijn invoeren in de thuiscomputer.

We worden weer eens sportief en maken een fietstocht langs de Rijn. Onderweg komen we hele mooie plekjes tegen, alleen het Fort dat we op de kaart zagen staan hebben we niet kunnen vinden. We fietsen via Sessenheim en Dalhunden terug naar de camper.

Er is vandaag hoge bewolking, maar ondanks dat loopt de temperatuur weer op naar 32 graden en is het erg benauwd.
Omdat we geen zin hebben in weer een avond binnen zitten vanwege de muggen, gaan we aan het eind van de middag weer verder noordwaarts. Na ongeveer een uur krijgen we een staartje mee van een fikse regen- en hagelbui (de hagelstenen zien we nog langs de kant van de weg liggen) en de temperatuur zakt binnen 10 minuten naar 22 graden en dat is wel een erg groot verschil.
We zoeken de camperplaats in Worms en als afsluiting van de vakantie gaan we wat eten op de Rijnpromenade, een erg mooie en gezellige plek waar de hele avond mensen lopen te flaneren.

Vrijdag 16 juni
Om half negen zijn we klaar voor de laatste etappe, nog even de tank vol gooien en dan redden we het wel tot thuis. Onderweg zien we opvallend veel Oranje gekleurde Nederlanders met versierde auto's en bussen die op weg zijn naar Stuttgart waar vanavond het Nederlands elftal een kwalitficatie ronde voor het werelkampioenschap speelt. Op de radio horen we dat er 50 duizend supporters worden verwacht, zal een aardig feestje kunnen worden als ze weten te winnen.

Om kwart voor één zijn we bij de grens en rijden we Nederland binnen en staan (hoe kan het anders) direct weer in een file. Voor we naar huis gaan nog even naar Veenendaal en Ede, kinderen en kleinkinderen weer zien want die hebben we de afgelopen weken wel gemist.

Na 30 dagen en 4195 kilometer is het goed weer THUIS te zijn.

Na veel speurwerk is het gelukt het verslag en de foto's van de laptop af te halen. ROBIN BEDANKT!

Anoniem zei

een mooi verslag van een prachtige reis.wij hopen in augustus te gaan genieten.groetjes theo en kitty van der burgt.

Hallo
Wij willen ook graag en camper kopen en zijn nu een beetje aan het rond kijken wat mensen er zo al mee doen.
Heb met plezier je verslag gelezen.
En wens je veel plezier met andere reizen.