........

Dinsdag 6 juni
We zijn vroeg vertrokken en hebben nog niet ontbeten. Bij de eerste bakker die we zien kopen we een brood en eten het op aan het strand in Kiparissia, lekker in de zon want die is er ook vandaag weer, wat worden we verwend!
Net buiten Kiparissia komen we een LIDL tegen en natuurlijk vullen we onze voorraad aan.
Wij rijden verder naar het noorden over een redelijke vlakke kustweg, met links de zee en rechts een bergketen. We bekijken een aantal strandjes, maar vinden net niet wat we zoeken. Bijna overal aan de Westkust is men nog bezig de strandtentjes en terrassen klaar te maken voor het komende seizoen.
We komen in Kakovatos en dat vinden we wel wat. Het is er rustig, we staan op de parkeerplaats met voor onze neus het strand, de zee en een stranddouche die het doet en van de buurman, van het naast gelegen restaurant, mogen we gratis water tappen. Wat wil je nog meer
Na de koffie lopen we even naar het dorpje, kijken wat er allemaal is. Als ik een foto maak van een balkon met heel veel bloemen erop komt er een mevrouw naar ons toe lopen die in het Grieks probeert duidelijk maken dat ik mee moet naar ‘haar bloemenbalkon’, dan kan Simon daar een foto van maken. Zo gezegd zo gedaan. Achterom naar boven en door het huis naar het balkon voor de foto. We bedanken haar hartelijk voor de gastvrijheid.
Als we later teruglopen zien we haar met nog een andere dame op een terras zitten en laten haar de gemaakte foto zien.

We worden uitgenodigd voor een drankje en kunnen dat natuurlijk niet weigeren. Met handen en voeten, in steenkolen Engels, proberen we een gesprek te voeren. Na veel heen en weer geprobeer begrijpen we dat we te maken hebben met twee nichtjes en dat één van de twee in Athene woont en nu bij haar nicht op vakantie is. Wat een bijzondere ontmoeting!

We zien dat er in onbewoonde panden heel veel zwaluwnesten zitten, met het gevolg dat je uit moet kijken dat je niet in de poep van deze beesten trapt. De bakker heeft een oplossing gevonden; hij heeft een zwaluwtoilet gemaakt (zie foto).

De rest van de dag genieten we van de zon, de zee en het strand. ’s Avonds drinken we nog even een wijntje bij ‘de buurman’, we betaalden, schrik niet, € 1,00 voor een halve liter.

Woensdag 7 juni
Afgelopen nacht zakte de temperatuur naar 13 graden, heel wat anders dan vorige week aan de oostkust, toen bleef het meestal boven de 20 graden of zelfs nog hoger. Wij vinden het lekker dat het ’s nachts wat koeler is. Overdag blijft het nog grotendeels onbewolkt en rond de 25 graden.
Ons ‘Rondje Peloponnesos’ gaat weer verder en brengt ons vandaag naar Olympia waar we een kijkje nemen bij de restanten van dit Archeologische, aan Zeus gewijde, religieuse centrum.
Je vindt er o.a. de restanten van de Tempel van Zeus en direct daarnaast een aantal zuilen van de Hera-Tempel. Hier wordt om de twee jaar het Olympische vuur ontoken voor de huidige spelen. Hier vind je ook het gerestaureerde Stadion waar in 776 voor Chr. de eerste spelen werden gehouden, een stadionloop over 192 meter.

We vervolgen onze trip en rijden via Pýrgos naar Katakolo waar we een prachtig plekje vinden met uitzicht op de haven, waarin op dit moment één cruiseschip ligt afgemeerd. Van hieruit gaan de opvarenden met bussen of per taxi naar de opgravingen in Olympia.
We wandelen door dit op Volendam lijkende dorp wat toeristische trekpleister betreft. Als er een boot aanmeert staan alle winkeliers op scherp. Zodra de boot weer vertrokken is lijkt het een slapend stadje. Maar ondanks dat het erg toeristisch is hebben we toch voor twee van onze drie kleinkinderen een leuk souvenier gevonden.

Donderdag 8 juni
Als we even voor zeven uur wakker worden en naar buiten kijken ligt er alweer een cruiseschip voor anker in de haven en komt de tweede aanvaren. Uit alle hoeken en gaten komen bussen en taxi’s aanrijden als vliegen op de stroop.
Na het ontbijt vertrekken we en gaan weer verder naar het noorden. We rijden eerst terug naar Pyrgos en gaan dan richting Killiny. De eerste afslag Killiny die we tegenkomen brengt ons in Gastouni waar op dat moment de weekmarkt is. Er is geen doorkomen aan, dus weer terug en op zoek naar de volgende afslag.

We willen naar Kastro Killiny en vinden, aan de hand van de beschrijving van Nico Bloot het grote plateau met Taverna, douche, toilet en kraan. Echt een mooi plekje.
Er is plek vrij aan de rand en we hebben een prachtig uitzicht over zee en zien in de verte de eilanden Kefalonie en Zkainthos. We zien de veerboten en cruiseschepen voorbij varen.

De lucht is vandaag niet zoals we de afgelopen weken in Griekenland gewend zijn. Regelmatig verdwijnt de zon even achter de wolken, desondanks wordt het ’s middags toch nog 23 graden en kunnen we, achter de camper en uit de wind, tot de avond buiten zitten. ’s Avonds eten we een hapje in de Taverna op het plateau.

Lees verder ........

Meer foto's op "Online Fotoalbum"