GRIEKENLAND 2007, BESTEMMING PELOPONNESOS (week 4)

Zaterdag 8 september
We vertrekken al vroeg, buiten is het als vanouds Grieksblauw en de zon heeft alle kans vandaag, alleen waait het wel een beetje hard. We gaan even langs de bakker en ontbijten aan het eind van de boulevard in Glyfáda. Langs de doorgaande weg is het opmerkelijk schoon, alle troep zit in honderden vuilniszakken die langs de kant van de weg staan en nog moeten worden opgehaald.
Waar het kan nemen we de weg door de dorpjes, direct langs de kust. Het is er rustig want veel toerisme is hier niet. Regelmatig zie je aan de boulevard een camper staan, in elk dorpje zien we er minstens één, die naar we aannemen, net als wij, probleemloos hebben overnacht.
We rijden door Erateini, kopen een paar kleine stukjes baklavá voor bij de koffie, niet echt goed voor ons, maar wel erg lekker, en nemen vanaf hier de route door de bergen via Amfissa naar Itéa, een erg mooie route waar ze druk bezig een nieuwe weg aan te leggen, weer even iets anders dan langs de kust.

In Itea gaan we, aan het eind van de boulevard, aan het strand staan. Er staat wel een bordje ‘no camping’, maar voorlopig camperen we er niet, we parkeren alleen maar.

We vullen onze water voorraad aan en, voor het geval er geen kraan is en alleen maar een douche, heeft Simon een prachtige oplossing bedacht.

We staan erg op de wind en besluiten aan het eind van de middag naar de haven te rijden om er te overnachten, hier hebben we minder last van de wind.
Omdat we tot nu toe nog geen internet connect hebben kunnen vinden, doen we het op de ouderwetse manier en bellen we met het thuisfront, we zijn blij te horen dat alles daar goed is. We maken nog een rondje op de fiets en eten iets in één van de vele restaurantjes langs de boulevard.

Zondag 9 september
We worden al vroeg gewekt door de klokken van de kerk waar we dicht bij staan. Gisteravond met een Nederlander echtpaar gesproken die uit de Peloponnesos kwamen, Volgens hen is het aan de oostkust prima te doen, misschien zie je kleine verbrande stukjes, maar de grootste branden zijn in het westen en in de bergen geweest en daar zie je aan de kust niets van. We besluiten alsnog naar de Peloponnesos te gaan en zien wel wat we tegenkomen.

We gaan eerst naar Delfi. Voor we daar zijn rijden we eerst door een hele grote, oude olijfboomgaard en als we even later de berg op rijden kijken we er bovenop en hebben een schitterend uitzicht op de Golf van Itéa.
In Delfi, volgens de oude Grieken de "Navel van de wereld", bekijken we eerst het museum met alle archeologische vondsten. Hier kun je o.a. vol bewondering kijken naar de wereldberoemde bronzen wagenmenner uit 475 vóór Christus.
We lopen door het oude Delfi, of althans wat daarvan over is, bekijken de Tempel van Appollo met het Orakel, lopen over de Heilige weg, zien de schatkamer van de Atheners en kijken ook nog even bij de Tempel van Athene en de Tholos.

We rijden verder over de prachtige bergweg naar het mooie en gezellige plaatsje Arahova waar het erg druk is en de terrassen stampvol zitten, het is zondag en kennelijk maken de Grieken daar een dagje uit van. Helaas kunnen we nergens onze camper kwijt, dus rijden we door. Net achter Arahova lunchen we op een plateau en hebben een schitterend uitzicht op het stadje.

We vervolgen de weg en gaan via Livada naar Thíva (Thebe). Hier nemen we de Old National Road naar Athene en net na de ruïnes bij Elefthere gaan we naar rechts want, omdat het erg mooi weer is, willen we nog even van zon, strand en zee genieten.
Voordat we in het relatief rustige Pórte Germeno
aankomen, slalommen we, door met pijnbomen begroeide hellingen, naar beneden. We zetten de camper op de boulevard bij de ‘Church of Agios Nicolaos’ en hebben een mooi uitzicht over de Golf van Korinthe.
We zitten nog tot laat buiten, zien een mooie ondergaande zon en genieten van een heldere sterrenhemel.

Maandag 10 september
We rijden de berg weer op en vervolgens gaan we naar Alepochóri. De weg slingert zich door het pijnbomen bos tegen de berghelling.
Na een schitterende afdaling, met fraaie vergezichten, rijden we kilometers lang langs de kust, hier en daar afgewisseld met een klein dorp, en hoewel het rond elf uur in de ochtend is, komen we vrijwel niemand tegen, duidelijk geen toeristisch gebied terwijl het er toch bijzonder mooi is. De oh’s en ah’s vliegen door de camper, we komen superlatieven tekort.
Bij Perachóra komen we weer in de bewoonde wereld en wordt het drukker en in Loutráki is het een Grieks gekkenhuis wat het verkeer betreft.

Om 13.30 uur rijden we over het kanaal van Korinthe en zijn we dan toch eindelijk in de mooie Peloponnesos. Natuurlijk gaan we even kijken of er een cruiseschip door het 9 meter diepe en 25 meter brede kanaal vaart, maar ook deze keer hebben we geen geluk. Het is uitermate rustig beneden.

We rijden naar Isthmia Beach, de plek waar we vorig jaar ook hebben overnacht. Genieten van strand, zee, zon en een mooi boek. We zien de schepen die het kanaal van Korinthe in en uit varen, en vanuit onze luie stoel hebben we twee cruiseschepen het kanaal uit zien komen.
’s Avonds fietsen we nog even naar de kade want de scheepvaart door het kanaal gaat ook door als het donker is.

Dinsdag 11 september
We gaan vandaag een keer vroeg op pad, de weergoden zijn weer met ons en daar moeten we van genieten.
Eerst even een broodje kopen bij de bakker in het dorp, ontbijten op de kade in Loutrá Elenis, koffie drinken in Korfos en lunchen in Palea Epidavros, waar we een plekje hebben tegenover het dorp.

Hier blijven we de rest van de dag en de nacht staan. Vandaag voor het eerst een stuk gezien waar een grote brand heeft gewoed, zowel links als rechts van de weg. Verbijsterend om te zien hoe groot de ravage is. Niet alleen de verbrande stukken maar ook de olijfbomen die er in een brede band omheen staan zijn zo door de hitte aangetast dat ze geel zien, aan deze bomen zullen geen olijven meer groeien, triest.

Woensdag 12 september
Gisteravond na de koffie nog even naar het dorp geweest en een terrasje gepikt. Voor de prijs hoef je het niet te laten; een liter koud water, een halve liter bier, een kwart liter witte wijn, een bakje pinda’s en een bakje chips, samen voor € 5,00, waar doen ze het van.
Na een zonnige start trekt er rond de middag een wolkenveld over. De temperatuur blijft aangenaam en zit zo rond de 27 graden.
We blijven een dagje in Palea Epidavros. Het is er mooi en lekker rustig en we hebben even geen zin te verkassen.
We genieten van de typische Griekse vissersbootjes die voorbij varen en de van ijsvogel die zich af en toe laat zien. De bootjes zijn niet zo snel en laten zich goed fotograferen, de ijsvogel ………………………… is véél te snel.

Donderdag 13 september
We rijden naar het dorp en kijken of we toevallig ergens kunnen internetten. Hotel Christina heeft het netwerk wagenwijd open staan en daar maken we dankbaar gebruik van; skypen met de achterblijvers, ons vergapen aan onze jongste kleindochter van bijna 3 maanden en de weblog bijwerken, voor het eerst deze reis hebben we een goed connect.
Rond half elf zijn we er klaar voor, we hebben tussen de bedrijven door ook nog ontbeten, om weer op pad te gaan en rijden via Ligourio naar Náfplio, waar we bij de Lidl onze voorraad weer eens aanvullen.
In Náfplio rijden we een stukje naar het zuiden richting Palamidi en komen uiteindelijk uit bij Karathona Beach, een lang strand met ruimte genoeg voor tientallen campers. Hier genieten we weer, het wordt een beetje eentonig misschien (maar niet voor ons), van zon, zee en strand. Het is een nog niet door de massa ontdekt strand, want, hoewel er plek is voor wel honderd campers, staan we er maar met z’n vieren.

Vrijdag 14 september
De plannen die we hebben om vandaag naar Náfplio te gaan, lukken helaas niet als je een pijnlijke rug hebt. We besluiten om, na onze rondrit door de Mani, via de oostkust weer naar het noorden te rijden en dan alsnog Náfplio aan te doen. In 2006 zijn we er ook geweest en willen nog graag een keer van het mooie stadje genieten.
We rijden vandaag het binnenland in en nemen de gele route via Achladokambos naar Tripoli, een mooie bergroute, over eenzame wegen en bijna uitgestorven dorpjes. Van Tripoli rijden we naar Sparta, een echte doorgaande weg, waarbij je, als het warm is in de camper, op moet passen om niet in slaap te vallen. Net na Tripoli zien we weer een stuk dat verbrand is.

Bij Sparta nemen we de gele route naar Mystras en daar zie je op de steile heuvel van het meer dan 2000 m hoge Taygetos-gebergte de laat Byzantijnse stad met drie niveau’s; de vesting op de top, daaronder de bovenstad met kerken en paleizen en daar weer onder de later gebouwde benedenstad met huizen voor het ambachtsvolk. Indrukwekkend om te zien hoe ze dat tegen de berghelling hebben weten te situeren.

Vanaf Mitras rijden we naar Trypi en komen uit op de weg van Sparta naar kalamata. Hier schieten woorden echt te kort, zo indrukwekkend en spectaculair deze weg zich door het gebergte wringt.

Net voor we aan de afdaling beginnen rijden we door een groen landschap en net er na slaat de schrik ons om het hart, alles is zwart, zover we kunnen kijken. Hier heeft één van de vele bosbranden gewoed die de Peloponnesos het afgelopen jaar hebben getroffen en dan te bedenken dat het naar alle waarschijnlijkheid aangestoken is. Dit begrijpen we echt niet.

Kilometers lang rijden we door verbrand gebied, maar gelukkig zien we dat de dorpjes die tegen de helling liggen nog groen zijn, ze hebben er alles aangedaan om te voorkomen dat de brand op de huizen zou overslaan, wat moeten die mensen in angst hebben gezeten. Net voor Kalamata wordt alles gelukkig weer groen.

In Kalamata hebben we nog even een skype-contact met Nederland, leuk om ze even te zien. We staan langs de boulevard en de auto’s vliegen ons letterlijk, met een behoorlijke snelheid, want Grieken houden zich slecht aan verkeersregels, aan alle kanten voorbij.

We rijden verder naar het zuiden richting Kardamyli en nemen de gele route direct langs de kust. In Kytries, net voorbij de (droge) rivier, vinden we een plekje langs het strand om te overnachten. Het is 19.00 uur en hebben een enerverende dag achter de rug. De helft van onze reis zit er op en hebben tot nu toe 2971 kilometer gereden.

Lees verder (week 5)

Meer foto's op "Online Fotoalbum"