GRIEKENLAND 2007, BESTEMMING PELOPONNESOS (week 2)

Zaterdag 25 augustus
Via allerlei binnenwegen en door echte autentieke Italiaanse dorpjes, waar je het gevoel hebt dat de tijd heeft stil gestaan, rijden we naar Punta Sabbioni, tegenover Venetië.
Iedereen die naar Punta Sabbioni wil moet door Lido di Jésolo, daarnaast is het zaterdag en doen de inwoners boodschappen voor het weekend. Top drukte!
Na wat omzwervingen kiezen we voor de camperparking aan D. Alighieri, een rustige, bewaakte parking waar je je spullen met een gerust hart kunt achterlaten als je Venetië wilt bezoeken.
Het is vandaag behoorlijk warm en na een rondje op de fiets nestelen we ons in de schaduw met een goed boek.
Net als gisteren vallen we ook vandaag weer met de neus in de boter. De eigenaar komt vertellen dat er vanavond om half elf een groot vuurwerk is op het strand en natuurlijk gaan we daar even kijken.

Het is een drukte van belang, maar zeker de moeite van het bekijken waard. Langs het hele strand, van Punta Sabbioni tot Lido di Jésolo, we schatten zeker 15 km, wordt synchroon op 12 plaatsen tegelijk het vuurwerk afgestoken. Echt schitterend om te zien.

Zondag 26 augustus
Het is weer een stralender dag, nog helderder dan gisteren en in de verte kunnen we Venetië zien liggen. Vandaag gaan we er naar toe. Je kunt voor € 13,00 twaalf uur gebruik maken van al het openbaar vervoer.
We nemen de boot van half drie, want aan het eind van de middag en ‘s avonds is het er niet meer zo druk, en varen via het Lido naar Venetië.

Dan weer varen we een rondje of een stukje met de vaporetto, dan weer lopen we over het San Marcoplein of door de vele kleine straatjes en over bruggetjes waar de gondeliers hun best doen de gondels onder door te krijgen. Zien hoe je op het San Marcoplein de duiven kunt voeren, als je een zakje voer koopt bij één van de vele verkopers. Al met al is het erg erg gezellig.
Als we terugvaren naar Punta Sabbioni is het donker, varen we in het licht van de volle maan en zien een verlicht Venetië in de verte verdwijnen. Kan het romantischer!

Maandag 27 augustus
We hebben nog één dag voor ons vertrek naar Griekenland. We rijden eerst naar het strand, genieten van zon, zee en een heerlijk windje. Rond drie uur, de Minoan vaart net de lagune van Venetië uit, gaan we naar Treviso, waar je aan de rand van de oude binnenstad, bij het voetbalstadion, kunt overnachten.
Uit ervaring weten we dat het in Treviso erg gezellig kan zijn en dat ze er het lekkerste ijs van Italië verkopen. Vandaag is het erg stil in de stad, het is maandag en alles is gesloten. Pech! Dit is al de tweede keer dat we met niets thuis komen. Drie keer scheepsrecht, wie of wat is de derde?

Dinsdag 28 augustus
Vandaag varen we met de Minoan Lines van Venetië naar Igoumenitsa. We vertrekken uit Treviso en nemen de binnenwegen naar Venetië, rijden over de lange verkeersbrug en rijden om tien uur het terrein van de Ferry Haven op (kilometerstand 1781). Lopen even rond om de drukte te bekijken en checken in. Om half twaalf begint het inschepen en om 12.15 uur rijden we de Pasiphea Palace op. Zoals verwacht staan we niet bij een open venster, bestemming Igoumenitsa gaat als laatste aan boord, één caravan scheidt ons van een open venster, niet slecht dus.

Om 14.02 uur gaan de trossen los en varen we, onder begeleiding van de Angelina C, door het grote kanaal, met aan de ene kant Venetië en aan de andere kant het Lido. We staan boven op het dek en hebben o.a. een prachtig uitzicht hebben op het Canal Grande en het San Marcoplein, waar het krioelt van de mensen, heel wat drukker dan toen wij er zondag waren.

Om drie uur varen we de Lagune van Venetië uit en voorlopig zien we alleen maar water, tijd om de dagverslagen bij te werken en, als het mogelijk is, de site updaten. Helaas is er geen connect met internet te krijgen. Jammer!
Het is erg warm aan boord, 32 graden buiten en 30 graden binnen, we gaan eerst een paar uur op het dek zitten, in de zon en met een zeewindje is het goed uit te houden.

Het blijft erg warm en we zitten nog tot ’s nachts kwart voor twee, de horloges zijn inmiddels een uur vooruit gezet, met een stel andere Nederlandse camperaars aan een drankje. Het is dan nog steeds 28 graden op het dek en in de camper is het niet anders.

Soms is het prettig niet op de hoogte te zijn van het nieuws dat er in de wereld gaande is, we hebben dus ook nog niet gehoord dat er op de Peloponnesos diverse grote branden woeden en dat er gedeeltes zijn waar je helemaal niet meer mag komen. Waar en wat precies weten ze ons ook niet te vertellen, alleen dat Olympia helemaal ingesloten is door het vuur en dat Athene en de Mani onbereikbaar zouden zijn. Morgenavond maar eens even de tv aan en kijken of we iets wijzer kunnen worden. Misschien moeten we onze route wel aanpassen. Afwachten.

Woensdag 29 augustus
We zijn alweer vroeg wakker en binnen is het nog steeds erg warm, 27 graden, buiten is het strak blauw en schijnt de zon. Aan bakboord zien we Albanië, dus het begint al op te schieten.
Eerst even een paar broodjes bakken en na het ontbijt weer naar het dek, daar is het het beste uit te houden.

Om half twaalf arriveren we in Igoumenitsa en hebben weer vaste (Griekse) grond onder de voeten. We gaan vandaag genieten van zee, strand, zon, een mooie baai en alles wat daarbij hoort en pakken een plekje in Plataria. Het eerste half uurtje Griekenland zit er op, we hebben nog 30 dagen te gaan, heerlijk!
We zitten nog tot laat buiten bij een temperatuur van 25 graden.

Donderdag 30 augustus
Weer een stralende dag. We blijven nog een dagje in Plataria om te genieten. We zitten lekker op het strand, in de verte zien we de ferry’s voorbij varen en zien we het zuidelijkste deel van Corfu. Stonden we gisteren met drie Nederlandse campers vandaag komen er nog twee bij. Het wordt een gezellige club, overdag iedereen bij z’n eigen camper, maar ’s avonds, onder het genot van een drankje, met z’n allen op het strand en kijken naar de ondergaande zon.

Wanneer we verder trekken en waar naar toe is nog steeds niets van te zeggen. Er zijn nog altijd bosbranden in het midden en het westen van de Peloponnesos. Een volgende ramp staat de Grieken te wachten als het gaat regenen. Door de branden is de grond hard geworden en als het gaat regenen, kan het water weg, overstromingen kunnen het gevolg zijn.

Vrijdag 31 augustus
De laatste dag van de tweede week en weer ziet het er buiten stralend uit. Nog een dag Plataria, nog een dag genieten. Nog steeds is het mooi weer en we zitten, het is erg warm vandaag, de hele dag in de schaduw van de Eucalyptusboom, die direct voor de camper staat. ’s Avonds gaan we met z’n allen eten bij visrestaurant Olga. Moet u ook eens doen als u in de buurt bent.

Lees verder (week 3)

Meer foto's op Online Fotoalbum"