2010: HET IBERISCH SCHIEREILAND IN 10 WEKEN (week 9)

ZATERDAG 20 MAART

De afgelopen twee jaar zijn we over de rondweg van Valencia gereden, nu gaan we er een keer dwars door heen en dat is met behulp van de navigatie prima te doen, brede wegen leiden je dwars door de stad en voor je het weet ben je er al weer uit.

Vandaag volgen we de V-21 en de N-340 en rijden via Sagunto en Burriana naar Benicasim waar je aan de droge rivier met de camper mag staan. De afgelopen periode was het hier meestal helemaal vol, gelukkig is er nu voldoende plek.
Koud is het vandaag niet, wel is er veel sluierbewolking, maar op de momenten dat de zon er doorheen prikt is het zelfs lekker te noemen.

Al in het begin van de 20ste eeuw was Benicasim de prominente verblijfplaats voor de gegoede burgerij van Madrid en dat is nog steeds te zien aan de fraaie villa’s in de strandwijk. Het tegenwoordige Benicasim heeft nog altijd iets bijzonders, jaarlijkse worden er diverse muziekfestivals georganiseerd, helaas is er van deze festivals dit weekend niets van te merken.

ZONDAG 21 MAART

De eerste officiële lentedag, maar daar valt hier niet zo veel van te merken, het is 's ochtends, net als gisteren, helemaal bewolkt, in de loop van de middag begint het gestaag te regenen.
's Ochtends is het nog prima weer om de fietsen van de camper te halen en de omgeving te gaan verkennen. We fietsen rond en door het stadje, nemen ook nog even een kijkje in het iets verderop, tegen de heuvels aangebouwde dorp Palasiet en fietsen over de mooi aangelegde boulevard terug naar de camper.

MAANDAG 22 MAART

Het is weer tijd om verder naar het noorden te trekken. De weersverwachtingen voor vandaag zijn niet erg gunstig, regen tussen Valencia en Barcelona, buiten zitten kunnen we dus wel vergeten.
Gisteren op de fiets ontdekt dat er op de parallelweg van de N-340 een sanistation is voor campers en daar rijden we eerst naar toe, wat een prima service van Benicasim.

We volgen de N-340, dezelfde weg die we ruim zeven weken geleden volgden naar het zuiden. Toen waren de bomen nog in hun winterslaap, nu zijn ze aan het ontwaken en staan ze of nog in bloei of zijn al aardig aan het uitlopen en komen er frisse groene blaadjes te voorschijn.

In de haven van St. Carles de la Ràpital is een plek bij de haven waar je prima kunt overnachten, wij maken er koffiestop. St. Carles ligt aan de rand van het Parc Naturel del Delta de l’Ebre, een moerassig gebied waar honderden vogelsoorten nestelen, foerageren of tijdens de trek naar het zuiden korte tijd verblijven.

We lunchen op het strand van L’Hospitalet de l’Infant en hier blijven een poosje staan. Het wordt steeds lichter buiten en de voorspelling van de weerman van de Wereldomroep komt gelukkig niet uit. Op 30 januari 2008 waren we hier ook, toen was het zonnig en uit de wind 21 graden, vandaag hebben we even de zon gezien en een uurtje buiten gezeten, de temperatuur bleef steken op 18 graden. Aan het eind van de middag rijden we naar de haven van L'Hospitalet en zetten daar de camper neer om te overnachten.

DINSDAG 23 MAART

We gaan op weg naar Barcelona, morgen willen we de stad gaan bekijken. Ook nu weer volgen we de N-340 / A-7, de alternatieve route van noord naar zuid en omgekeerd als je de Peaje wilt vermijden. We rijden nog door Cambrils en daarna komen we vanzelf op de nieuwe A-7 die overal rondom de steden loopt en dat is voor de Spanjaarden erg prettig.

Bij Calafell nemen we de C-31, de kustroute richting Barcelona. Vandaag gaan we weer naar een camping, tijdens stadbezoeken vinden we het onverantwoord de camper onbeheerd achter te laten, dus kiezen we ervoor om op een camping te gaan staan. Van de NKC hebben we de ACSI kortingspas gekregen, met deze pas kunnen we tegen een gereduceerd tarief gebruik maken van diverse campings. De camping waar we nu naar toe gaan kost ons nu € 15,00, zonder pas betaal je € 32,92 en dat is toch best wel een groot verschil.

Om kwart over twaalf rijden we in Gavà, 15 kilometer ten zuiden van Barcelona, camping "Tres Estrellas" op en zoeken een mooi plekje in de zon. Vanochtend was het behoorlijk mistig, maar inmiddels zien we een strak blauwe lucht en kunnen we weer van de buitenlucht genieten.

Het wordt de hoogste tijd de site weer eens bij te werken. We hebben de hoop gevestigd op het internetcafé op de camping maar daar kun je alleen van vaste computers gebruik maken en het updaten van de site kan helaas alleen maar via onze eigen laptop. Hopelijk vinden we binnenkort een plek waar we de site wel weer kunnen bijwerken.
’s Middags een rondje over de camping gelopen en bij de receptie gezien dat je daar kaartjes voor de Bus Turístic kunt kopen met een korting van 10%, toch weer mooi meegenomen.

WOENSDAG 24 MAART

Om tien voor tien nemen we de bus naar Barcelona en een drie kwartier later zijn we op het Plaça de Catalunya in het hartje van de stad. Eerst even rond kijken op het imposante plein en daarna pakken we de Barcelona Bus Turístic waarvoor we gisteren op de camping al een ticket hebben gekocht. Op de camping ook de routekaart gekregen waarop twee routes, de blauwe, die o.a. langs de havens gaat en de rode die langs de La Sagrada Família en het FC Barcelona stadion gaat.

We nemen als eerste de rode route, tot onze verbazing volgt deze bus de blauwe route van ons kaartje, we zullen wel niet goed gekeken hebben. Op zich niet zo erg want ook de blauwe route willen we bekijken. Later op de dag nemen we op het Plaça de Catalunya de bus voor de rode route, tot onze schrik gaat ook deze bus weer de verkeerde kant op. Bij navraag blijkt dat we een routekaart hebben uit 2009, in 2010 zijn de routes omgedraaid, blauw werd rood en rood werd blauw, das logisch! Geen wonder dat we steeds in de verkeerde bus zitten.

We maken een wandeling over La Rambla, een gedempte oude rivier. Midden op de Rambla ligt en door bomen omzoomde wandelstrook, in elk seizoen en op elk uur van de dag een druk belopen gebied met aan beide zijden restaurantjes en kiosken met heel veel toeristische prullaria, maar ook bloemen, kippen, konijnen en vogels worden er te koop aangeboden, en ook de vele straatartiesten en portretschilders trekken de aandacht van het publiek.

Halverwege de Rambla zien we een overdekte markt en met verbazing kijken we wat hier allemaal te koop wordt aangeboden op prachtige ingerichte kramen. Hammen, worsten, vlees, gevogelte, vis, groente, vers en gedroogd fruit, kruiden, noten, je kunt het zo gek niet bedenken, alles wat je kunt eten is er wel te vinden.

We stappen uit de bus bij het door Gaudi ontworpen Casa Milá, beter bekend als "La Pedrera”, een kantoorgebouw met bovenwoningen met golvende lijnen onder de balkons gebouwd tussen 1906 en 1910. Op het dak zou oorspronkelijk een groot Mariabeeld worden geplaatst, er staan nu echter bijzondere schoorstenen en afvoerkanalen.

Natuurlijk stappen we ook uit bij het bij bijna iedereen bekende door Gaudi ontworpen La Sagrada Família, één van de grote trekpleisters van Barcelona. Nog altijd is de kerk niet af en wordt er ongestoord verder gewerkt aan de voltooiing. Goed te zien is het verschil tussen de al verweerde (natuurstenen) delen uit de vroegere periode en het gloednieuwe (betonnen) binnenschip. In het souterrain is een permanente expositie van schaalmodellen en herinneringen aan de vroegere bouwfases.

Als laatste nemen we een kijkje bij de in het begin van de twintigste eeuw gebouwde stadion van FC Barcelona, in dit grote stadion is plaats voor 100.000 toeschouwers, we gaan even het sfeertje proeven. Buiten de hekken staan overal stalletjes met voor de voetbalfans shirtjes, sjaaltjes, etc. De officiële FC Barcelona hebbedingetjes zijn te koop in de FCBotiga Megastore, oppervlakte 2.000 m2.

Om half zeven nemen we de bus terug naar de camping en onze eerste kennismaking met Barcelona heeft veel positieve indrukken bij ons achter gelaten. Een mooie stad met heel veel prachtige bezienswaardigheden, diverse musea op allerlei gebieden, mooie parken en naast de vele auto's, heel veel scooters en motoren en de honderden taxi's die er rondrijden proberen overal klanten op te pikken. Een stad om nog eens terug te komen en een aantal plekken uitgebreider te bekijken.

DONDERDAG 25 MAART

Gisteren nog vergeten te vermelden dat het een bewolkte dag was en het maar 14 graden werd, best wel fris in zo’n open Turist Bus, maar ja, je wilt toch ook wel wat zien.
We gaan weer verder en nemen de B-10 langs het vliegveld en de havens van Barcelona en zien links van ons het Olympisch stadion waar we gisteren met de bus langs reden en even verderop het havengebouw waar we uit de bus zijn gestapt om over de Rambla naar het Plaça de Catalunya te lopen, leuk zo een aantal dingen in dit deel van de stad te herkennen.

In Santa Susanna de camperplaats op het strand opgezocht. Helaas is het niet meer toegestaan hier te overnachten volgens de politie waarschuwingen op de borden, ook is er een hoogte barrière geplaatst, dus oprijden is so wie so al uitgesloten. Overigens is Santa Susanna wel een gezellige plaats, veel leuke snuffelwinkeltjes en alle gebouwen hebben min of meer ronde hoeken en dat ziet er niet onaardig uit.

Wij blijven voorlopig de N-11 volgen en rijden langs Girona en Figueres voor we aankomen bij de Frans grens. Op diverse plekken langs deze, nu nog tweebaansweg, zijn ze druk bezig er een vierbaansweg van te maken, volgend jaar zal dat wel klaar zijn denken we en dan gaat het nog sneller naar het zuiden.
Net voor de grens stoppen we nog even bij het inkoopcentrum en nemen, op bestelling, twee hammen mee terug naar Nederland.

In Frankrijk aangekomen gaan we eerst even kijken in Le Boulou, het staat er al behoorlijk vol en we besluiten nog een stukje verder te rijden en gaan naar de camperplaats in Leucate Plage.
We zijn nu weer in een echte Franse Mediterrane streek, de huizen hebben weer die echte Zuid Franse uitstraling met die bijzondere sfeer. Ruim zes jaar geleden zijn we hier voor het eerst geweest tijdens onze tweede campertrip, het enige dat vandaag nog ontbreekt is de zon.

VRIJDAG 26 MAART

We worden wakker, zien een strak blauwe lucht en DE ZON SCHIJNT! Om negen uur zitten we al buiten te ontbijten, wat is dat toch heerlijk. We blijven vandaag nog in Leucate Plage, zien aan de ene kant de zee en aan de andere kant de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën. Helaas blijft niet de hele dag de zon schijnen, rond drie uur is het feest weer afgelopen, de lucht wordt donker en al snel daarna vallen de eerste regendruppels, die hebben we de afgelopen weken al vaak genoeg gezien, we hoeven ze niet meer!!