2010: HET IBERISCH SCHIEREILAND IN 10 WEKEN (week 8)

ZATERDAG 13 MAART

Vandaag is het weer marktdag in Santa Pola en natuurlijk lopen we daar met z’n vieren naar toe. Net als altijd als we naar zo’n markt gaan, komen we ook nu niet met lege handen thuis. Simon, die gek is op horloges, heeft er ook deze keer weer één gekocht, z’n derde deze reis.

Kort nadat we terug zijn zien we een camper met een behoorlijke snelheid vertrekken, we verbazen ons er over. Een uurtje later blijkt waarom als een Nederlands echtpaar bij ons aanklopt en verteld dat hun camper gestolen is, wat een drama, daar sta je dan met lege handen, alles is weg.
De politie, die door een Spaanse buurman is geïnformeerd, is snel ter plekke en ook is er al contact met de ANWB. Het echtpaar vertrekt met de politie en we zijn eigenlijk wel benieuwd hoe dit afloopt.

ZONDAG 14 MAART

We blijven we nog één dag in Santa Pola, na drie dagen was het weer een zon overgoten dag en daar hebben we weer volop van genoten.
Het is vandaag feest in Santa Pola, om twaalf uur begint de optocht en natuurlijk gaan we kijken nemen. Het is wel gezellig in het dorp maar de optocht haalt het niet bij wat we eerder in Boicarent hebben gezien. Elk muziek korps wordt voorafgegaan door een groepje mensen en het ziet er allemaal een beetje ongeorganiseerd uit. Jammer!

’s Ochtend komen de pechvogels, van wie gisteren de camper gestolen is, even langs. De camper is nog niet terecht en ze moeten 48 uur in Santa Pola blijven, mocht de camper binnen die tijd gevonden worden, dan moeten ze hem hier afhalen en zelf weer meenemen naar Nederland.
Ze zijn goed geholpen door een contact persoon van de ANWB, hebben in een hotel geslapen en gisteren de noodzakelijke dingen, zoals tandenborstel, tandpasta en ondergoed, kunnen kopen.
Als de camper niet gevonden wordt vliegen ze morgen terug naar Nederland. Een vervangende camper, waar ze wel recht op hebben, willen ze niet, ze hebben het wel gehad in Spanje en willen graag naar huis.

MAANDAG 15 MAART

Vandaag trekken we weer verder naar het noorden, hebben nog geen idee waar we stranden, er zijn nog heel veel mogelijkheden voor we in Valencia zijn. Eerst gaan we onze watervoorraad weer aanvullen en LPG halen in Elche. Hier nemen voor even afscheid van Rob en Adrie, zij gaan naar Valencia en wij zoeken nog twee dagen een plekje ergens aan de kust. Woensdag hopen wij ook een plekje op de camping te krijgen en elkaar weer te zien.

We volgen de N-332 en rijden langs de haven van Alicante. Tussen El Campello en La Coveta Fumáda volgen we de bordjes Playa en komen achter de bebouwing op een klein strandje uit, links van ons zijn rosten met daarop een paar huizen en rechts zien we in de verte Alicante liggen. Wat een mooi plekje, we blijven hier voorlopig staan. De stoelen gaan naar buiten, het topje en de korte broek gaan aan, er is minder wind dan gisteren en het is heerlijk in de zon. Hier kwamen we voor naar Spanje.

Aan het eind van de middag rijden we een stukje terug en kijken eerst even bij de jachthaven van El Campello, waar we al een paar campers hadden zien staan. Bij een wandeling over de boulevard zien we in de verte campers op het strand staan en naar dat plekje waren we eigenlijk op zoek, dat is zo’n plekje die we van andere camperaars hebben doorgekregen en die we zelf wel eens willen zien. Het staat er al bijna vol en het is een plek om te onthouden.

DINSDAG 16 MAART

Gisteren een telefoontje van Adrie dat de camping bij Valencia vol is, maar dat achter op het campingterrein een plek is voor mensen die niet hebben gereserveerd en dat loopt ook al aardig vol. Als we een plek willen is het zaak zo snel mogelijk, liefst vandaag, te komen.

Om half negen zijn we klaar voor vertrek en de navigatie staat op camping Coll Vert in El Salar ten zuiden van Alicante. We rijden langs de kust over de N-332 en komen o.a. langs Benidorm waar we kilometers lang van die afschuwelijke woontorens zien, volgens mij noemen ze zoiets horizonvervuiling.

Het grootste gedeelte van deze rit is een landschappelijk mooie route met regelmatig uitzicht op zee aan de ene kant en bergtoppen aan de andere kant. Af en toe rijden we door plaatsen zoals Altea, Benissa en Olivia en dat is voor de afwisseling ook wel weer leuk.

Om kwart over twaalf uur rijden we de camping op en krijgen een plekje achter op het terrein aangewezen, fijn dat er nog plek is. Peter en Mieke, die we in 2009 voor het eerst in Monte Gordo hebben ontmoet, zijn net voor ons aangekomen en zijn zich ook aan het installeren en Adrie heeft koffie voor iedereen.
Aan het eind van de middag is het weer borreltijd, we maken dan ook kennis met Carla en Huug, vrienden van Peter en Mieke.

WOENSDAG 17 MAART

Op naar Valencia, de op twee na grootste stad van Spanje. Een oude stad met veel pleinen, kerken, historische gebouwen, restaurantjes en smalle straten vol winkels met mooie etalages.
Nadat de Turia voor de zoveelste keer weer buiten haar oevers was getreden, besloot men eind jaren '80 de rivier buiten de stad om te leiden door de aanleg van een kanaal en de drooggelegde rivierbedding opnieuw te gebruiken. Sindsdien bezit de stad van oost naar west en ten noorden van het historische stadsdeel een zeven kilometer lange “groene rivier”.

De grootste publiekstrekker in deze groene strook is het “Cuidad de las Artes y las Ciencias”, “Stad van de kunsten en de wetenschappen”. Over een lengte van twee kilometer en een oppervlakte van 350.000 kubieke meter staan diverse gebouwen en installaties die qua architectuur een spectaculaire eenheid vormen.

Wij gaan vandaag niet om de stad te bekijken maar komen voor de LAS FALLAS festiviteiten, HET culturele festival van het jaar in Valencia. Over al in de stad staan grote poppen van papier-maché, soms zijn deze Ninots, zoals ze in het Spaans genoemd worden, zelfs groter dan de omliggende gebouwen en ware kunstwerken. De traditie van Las Fallas gaat terug tot de middeleeuwen toen de gilde van timmerlieden op de dag van de Heilige San José het houtafval verbrandde in twee vuren genaamd fallas (fakkels).

De verbranding van de Ninots, op de laatste dag van de festiviteiten in de nacht van 19 maart, gaat gepaard met optochten en hoe kan het ook anders met vuurwerk.
De bevolking kiest uit de ruim 300 Ninots die gemaakt worden de mooiste en die ontsnapt aan de 'brandstapel' en gaat naar het Musea Fallar, waar alle uitverkoren poppen vanaf 1934 tot nu te zien zijn.

We verzamelen om kwart over elf bij de bushalte net voor de ingang camping en als we een half uurtje later in de stad aankomen zien we al heel snel Valenciaanse dames in prachtige kleding en kijken onze ogen uit. Het is al gezellig druk in de stad, overal horen we muziek, zien we folkloristische groepen en horen hier en daar vuurwerk. Na de koffie raken we elkaar kwijt en zoeken we onze eigen weg in deze mooie stad.

We lopen naar het Plaza Ayuntamiento waar zich al duizenden mensen hebben verzameld voor het vuurwerkspektakel. Steeds meer mensen komen naar het plein dat voor de veiligheid met hekken is afgezet en al heel snel staat het plein en de omliggende straten bom vol. Om twee uur begint het spektakel, wat een lawaai, de grond trilt onder je voeten, alles in je lijf voel je schudden en al snel ligt een groot gedeelte van het plein in de rook, even moesten we denken aan de vuurwerkramp in Enschede, maar wat een bijzondere ervaring!

Na het vuurwerk lopen we naar het gezellig Plaza de La Reina met z’n prachtige kathedraal de Santa Maria, overal op het plein zijn terrasjes en in het midden een klein parkje waar mensen hun meegebrachte lunch zitten te verorberen.

Van vier uur ’s middags tot twaalf uur ’s nachts loopt er een onafgebroken kleurrijke parade van in fraaie kleding gestoken mannen, vrouwen en kinderen, begeleid door diverse muziekkorpsen, door de straten. Reusachtige boeketten bloemen worden meegenomen en geofferd aan de beschermheilige van de stad “Virgen de los Desamparados”.

Wij staan op het Plaza de la Virgen en zien hoe de door de deelnemers aan de parade meegebrachte kleine boeketjes bloemen in een meters houten stellage, met bovenop het hoofd van de Virgin, worden gestoken, op deze manier wordt madonna aangekleed!

Na een heerlijke dag waarop de temperatuur opliep naar de zomerse waarde van 21 graden, nemen we de bus van vijf uur terug naar de camping. Met een afzakkertje in de laatste zonnestralen van de dag, laten we de opgedane indrukken de revue nog even passeren.

DONDERDAG 18 MAART

Vandaag niet naar Valencia maar de andere kant op. De camping ligt middenin het Natuurpark L’Albufera. In dit natuurpark ligt het grootste binnenmeer van Spanje en is een natuurparadijs voor talrijke vogelsoorten, rond het ondiepe meer liggen rijstvelden en over de irrigatiekanalen varen de kenmerkende platte schuiten waarmee de oogst wordt aangevoerd. Op het moment dat we bij het meer aankomen is er net een fotosessie met een in Spaanse klederdracht gestoken stel. Natuurlijk maken wij ook van de gelegenheid gebruik.

We fietsen over smalle paadjes door uitgestrekte dennenbossen en oude duinen die een natuurlijke scheidingslijn vormen tussen het meer en de Middellandse zee en zien onderweg een paar alleraardigste dingen; een mooi vossenhol, een plek waar ze aan het kruisboogschieten zijn, golfsurfers, het Pujol Lagoon, een schitterend binnenmeertje, diverse restaurants en natuurlijk de minder mooie maar onontbeerlijke torenappartementen met uitzicht op zee die er ogenschijnlijk verlaten bijliggen. Dat zal de zomermaanden wel anders zijn.

VRIJDAG 19 MAART

De laatste dag van de LAS FALLAS festiviteiten en net als elke dag dat we hier zijn beginnen ze ook vandaag al om zeven uur met het afsteken van vuurwerk, de hele dag door horen we het rommelen in de verte de ene keer iets zachter en de andere keer dreunt het dat het een lieve lust is.

Natuurlijk gaan we ook vandaag nog een kijkje nemen in de stad. Aan het eind van de ochtend gaan we op de fiets naar Valencia. Dichtbij de camping tot in Valencia loopt een mooi fietspad langs kust en boulevard en binnen een half uur ben je in de stad.

Eerst gaan we een kijkje nemen in het “Cuidad de las Artes y las Ciencias”, we willen de bijzondere gebouwen, ontworpen door de Valenciaanse architect Santiago Calatrava, wel eens van dichtbij bekijken. Woensdag reden we er met de bus langs, maar dan zie je er te weinig van. Je kijkt daar je ogen uit, wat een schitterende gebouwen en waterpartijen!
Het spectaculairste gebouw is ongetwijfeld het Les Arts Reina Sofia, het witte opera gebouw, genoemd naar de Spaanse koningin Sofia.

We vervolgen onze fietstocht door de “Jardín del Turia”, de drooggelegde rivier, een prachtig park met sportvelden, diverse waterpartijen, zelfs een waterorgel, het Palau de la Musica en natuurlijk de prachtige oude en ook een paar nieuwe bruggen waar je onderdoor fietst.

Als afsluiting van onze fietstocht gaan we nog kijken op het Plaza de la Virgin naar de inmiddels 'aangeklede' Madonna en de gigantische bloemenzee die is ontstaan na de bloemlegging tijdens de parades van de afgelopen twee dagen, onvoorstelbaar, wat een overweldigende hoeveelheid bloemen, zelfs de grote fontein midden op het plein is niet meer te zien!
Het weer laat het vandaag een beetje afweten, 's ochtends is het nog wel droog maar aan het begin van de middag vallen er een paar aardige buien.