2010: HET IBERISCH SCHIEREILAND IN 10 WEKEN (week 10)

ZATERDAG 27 MAART

Het begin van de laatste week van onze trip over het Iberisch Schiereiland. Het is vandaag een zonovergoten dag, helaas staat er wel erg veel wind. ’s Ochtends de camper iets anders gezet zodat de wind op de zijkant staat en wij aan de andere kant uit de wind kunnen zitten.
’s Middags is de wind zo sterk, dat we gezandstraald worden en we vluchten naar binnen. Schijnt de zon eindelijk, kunnen we nog niet buiten zitten.

ZONDAG 28 MAART

Vanaf vandaag gaan we weer kilometers maken. Woensdag willen we thuis zijn, we zijn nog ruim 1350 kilometer van huis verwijderd en dat is in vier dagen heel relaxed te doen. We zien er naar uit kinderen en kleinkinderen weer te zien en ze te omhelzen.
Bij een half bewolkte, niet erg warme dag is het prettig om te rijden. Daar komt nog bij dat het zondag is en dat zorgt ervoor dat het erg rustig is op de weg, geen spits en geen files, heerlijk.

De lente begint nu pas in Zuid Frankrijk, zagen we een paar weken geleden in het zuiden van Spanje de bomen al in bloei staan, nu begint het hier en tussen de druivenranken staat het vol met witte bloemetjes.
Via de N9 rijden we naar Pézenas en daarna nemen we de A75 naar Clermont-Ferrand. De A75 is een schitterende, afwisselende route dwars door de Midi Pyrénées en de Auvergne. Bergen omringen ons en op de hoogste passage, 1120 meter, rijden we zelfs even in de wolken.

Vorig jaar zijn we over de nieuwe tolbrug bij Millau gereden, nu gaan we door het dal en bekijken deze bijzondere brug van de andere kant. Op Discovery Channel de bouw van deze enorme brug gezien, wat een geweldig bouwwerk en van onderaf gezien is het nog indrukwekkender dan dat je erover heen rijdt.
In Millau bij de McDonald's is een vrije WIFI en kunnen we eindelijk weer de site updaten, weet iedereen ook gelijk dat we weer onderweg zijn naar huis.

Na Millau is er omleiding i.v.m. wegwerkzaamheden, eerst moeten we een stukje langs de Tarn en dan weer door de bergen, af en toe zie je ergens in de verte een kasteel boven op de rotsen staan. Vraag me altijd weer af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Al snel zijn we weer bij de A75 en vervolgen onze route over de autosnelweg. Bij St. Flour vinden we het genoeg voor vandaag, de eerste 325 kilometers zitten erop.

MAANDAG 29 MAART

Aan de buitentemperatuur is te merken dat we op ruim 800 meter hoogte staan, we zitten in de wolken en het is dan ook behoorlijk fris. Om negen uur zijn we klaar voor de tweede etappe, de zon schijnt al weer volop, het wordt een mooie dag. We gaan weer verder naar het noorden en passeren Clermont-Ferrand, St, Pourcin, Moulins en Nevers. In Clamecy staat de dagteller op 335 kilometer en stoppen we weer. We vinden een mooie plek bij de sluis aan het Canal du Nivernais en de rivier de Yonne.

Clamecy ligt in een zeer bosrijke omgeving en is bekend geworden door "Des Flotteurs de Bois". Sinds 1547, toen Parijs groter en groter werd en er niet genoeg brandhout in de omgeving was om alle huizen te verwarmen, werd er besloten om vanuit Clamecy, 300 kilometer verwijderd van Parijs, vlotten vol met hout naar Parijs te laten varen. De Yonne is een zijrivier van de Seine en de Seine stroomt door Parijs ………, slim bedacht!

Aan het eind van de middag gaan we nog even kijken bij de andere camperplaats, er zijn er nl. twee, en lopen we ook nog even door het stille stadje, bijna alle winkels en restaurantjes zijn gesloten en zien er zeer verlaten uit, of dit nu komt omdat het maandag is of omdat het geen seizoen is, we weten het niet.
Op het grote plein midden in de stad staat een grote basiliek en er tegenover een monumentaal pand dat dienst doet als Mairie.

DINSDAG 30 MAART

Afgelopen nacht een paar keer waker geworden van de regen die op het dak kletterde. Zelfs het dakluik dicht gedaan want het werd een beetje vochtig binnen.
Was het gisteren nog zonnig en werd het 23 graden, voor vandaag voorspellen ze niet veel goeds, bewolkt, regelmatig buien en 12 graden.

Na het ontbijt zijn we klaar voor de derde etappe, die ons via Auxerre, Troyes en Reims naar Catillon sur Sambre zal brengen, ook nu weer, voor de derde keer op rij, de laatste overnachtingsplek van onze reizen door Spanje en Portugal.

Helaas staat de plek direct aan het kanaal al vol, maar 50 meter verderop aan de rechterkant van de weg is nog een plek en daar staat ook al een camper, minder mooi, maar voor een overnachting een prima plek.

WOENSDAG 31 MAART

Vandaag de laatste etappe, nog 332 kilometers scheiden ons van De Glind. Als het een beetje me zit zijn we aan het begin van de middag terug in Nederland en gaan we kinderen en kleinkinderen eerst even opzoeken en na bijna 10 weken wordt er natuurlijk heel wat afgeknuffeld, heerlijk ze allemaal weer te zien.
Aan het eind van de middag zijn we, na 69 dagen en 6716 kilometer op de teller, weer THUIS.

Samenvattend kunnen we zeggen dat we weer een mooie reis hebben gehad, hebben weer een aantal nieuwe plekken ontdekt en ook een paar culturele activiteiten ondernomen. Alleen het weer zat deze keer niet altijd mee, het was extreem nat en ook iets te koud voor de tijd van het jaar, maar toch hebben we gelukkig ook wel regelmatig van de zon kunnen genieten!