2010: SCANDINAVIË IN VOGELVLUCHT (week 12)

ZONDAG 8 AUGUSTUS

We blijven een dag in Nordön, het is wel bewolkt als we opstaan en toch is het al bijna 20 graden, we kunnen weer eens buiten ontbijten! Willem en Marianne, vrienden van het camperclubje ‘WIJ DUZZ’, komen vandaag naar ons toe. Eergisteren een sms-je gestuurd toen we ons realiseerden dat zij ook ergens in Zweden rond zwierven. Gisteren aan het eind van de middag opnieuw contact gehad en afgesproken dat zij vandaag naar Nordön komen. Heerlijk zulke onverwachte ontmoetingen met bekenden als je op reis bent.

Om haf twee krijgen we een telefoontje dat 600 meter voor de plek waar wij staan hun camper warm is gelopen en het even niet meer doet. Nog geen idee wat er aan de hand is, ze laten de camper afkoelen en denken over een haf uurtje bij ons te zijn. Na een uurtje kom Marianne lopend naar ons toe, hun camper maakt echt rare geluiden en Willem wacht het nog even af. Even later komt Willem al pruttelend aanrijden.

De ANWB wordt gebeld en na wat onduidelijkheden waar we precies staan komt er een autoambulance aan en de chauffeur ziet direct al dat de camper met deze wagen niet is mee te nemen. Morgenochtend komen ze terug met een grotere autoambulance en dan wordt de camper naar een garage ergens in de omgeving gebracht.

Het wordt, ondanks de camper problemen, toch een gezellige dag, lekker bijkletsen en ervaringen uitwisselen. Aan het eind van de dag gaat bij Willem en Marianne de BBQ aan en bij ons de Rookoven en gaan we de kabeljauw roken die we nog in de diepvries hadden, we kunnen iedereen verzekeren dat dat erg lekker is. Het was de bedoeling een paar dagen met elkaar op te trekken maar door de camperproblemen lukt dat waarschijnlijk niet. Eerst maar eens even afwachten wat de dag van morgen in petto heeft.

MAANDAG 9 AUGUSTUS

Wat is er weer veel regen gevallen de afgelopen nacht en het ziet er nog steeds donker uit. We wachten op het telefoontje van de Zweedse wegenwacht en wachten tot ze de camper van Willem en Marianne op komen halen en rijden dan met hen mee naar de garage. Daar bekijken we wel wat er moet gebeuren en of we alleen of samen verder kunnen reizen.

De Zweden zijn punctuele mensen, ze beloven om negen te bellen en dat doen ze dan ook. Een klein uur later komt de autoambulance voorrijden. De camper wordt op de lepels gereden en een kwartiertje later, rijden we, onder nieuwsgierige blikken van mede camperaars, naar de FIAT garage in Ytterby. De automonteur constateert al snel dat er waarschijnlijk twee cilinders stuk te zijn en dat dat niet binnen twee werkdagen gerepareerd kan worden.

Na een telefoontje naar de ANWB, het duurt wel ruim driekwartier voor Willem iemand aan de lijn heeft, wordt de volgende fase in gang gezet. Na nog ettelijke telefoontjes is rond drie uur duidelijk wat er gaat gebeuren. De camper wordt naar de camping in Kungålv gesleept en morgen in de loop van de avond komt er vanuit Nederland en auto en daarmee kunnen ze hun reis vervolgen. De camper wordt op een later tijdstip gerepatrieerd naar Nederland.

Om half vier vertrekken we voor onze dagetappe naar Falkenberg en laten de pechvogels bij de garage achter in de wetenschap dat alles goed geregeld is. Eerst rijden we een stukje E6, dat schiet een beetje sneller op maar in de buurt van Gøteborg is het wel heel erg druk, af en toe is het even file rijden en dat hebben we de laatste maanden niet meer meegemaakt, dat is wel weer even wennen.

Na Kungsbacka gaan we van de autobaan af en nemen we de landschappelijk mooie route (158 en 41) richting Åsa, Väröbacka en Varberg, een alternatieve route en dat is eigenlijk veel leuker om te rijden. Een vlak uitgestrekt landschap met heel veel graanakkers, maar ook bosgebieden en af en toe rijden we weer langs de zee. Even brood halen bij de Ica en dan heb zo maar weer een vrije Wifi.

We rijden langs de haven in Varberg, één van de bekendste badplaatsen aan de kust van Halland en ook bekend als kuuroord waar reumapatiënten geneeskrachtige baden kunnen nemen. We rijden langs de uit de 13de eeuw gebouwde vesting waar nog enkele resten van bewaard zijn gebleven. De huidige vorm van het fort dateert uit de 17de eeuw. We gaan weer verder en rond half zeven stoppen we op picknickplaats Skrea Backe t.z.v. Falkenberg.

DINSDAG 10 AUGUSTUS

We zijn natuurlijk al een aantal dagen met de terugreis bezig en toe nu toe ging het met gematigde snelheid en namen we nog de tijd om mooie dingen te bekijken. Vanaf nu gaan we het anders doen, we gaan nu nog een paar dagen kilometers maken, nemen de autosnelwegen en hopen donderdag weer thuis te zijn. We hebben een werkelijk schitterende reis gemaakt maar willen nu weer dolgraag onze kinderen en kleinkinderen zien en kunnen aanraken.

We rijden over de E6 naar Helsingborg en gaan daar met de boot naar Helsingør in Denemarken. We gaan met HH Ferries, hebben onderweg de tip gekregen dat deze goedkoper is dan Scandlines. Om half elf zijn we in de haven van Helsingsborg en om tien voor elf verlaten we, onder een strak blauwe lucht, Zweden. Twintig minuten later zijn we in Denemarken. Naast ons op de boot stond een Griekse camper, die is een eind van huis!

Het is een stralende dag en dan is de omgeving altijd mooier, al vinden we Denemarken eerlijk gezegd wel een beetje saai, natuurlijk heeft het er ook mee te maken dat we de autosnelweg volgen, maar nog meer met de hele mooie routes in Noorwegen die nog vers in ons geheugen zitten. Op de snelwegen rondom Kopenhagen is het aardig rustig en ondanks de diverse wegwerkzaamheden kunnen we toch aardig doorrijden.

Rond twee uur strijken we neer in Farø op de mooie camperplek onder de brug, hier zijn we in 2007 ook geweest. We zetten de stoelen buiten, hebben uitzicht op brug en zee, gaan een broodje eten en bekijken nog even of we hier blijven of nog verder gaan vandaag. Eerst gaan we Ede en Ineke, campervrienden in Veendam, bellen want we hebben beloofd op de terugweg bij hen langs te komen voor een kop koffie, we hebben een afspraak gemaakt voor morgen ergens in de loop van de middag.

De hele middag nog lekker van de zon genoten, om vijf uur gaan we weer verder en rijden naar Rødbyhavn voor de allerlaatste bootovertocht van deze reis (de 20ste), een oversteek naar Puttgarden in Duitsland, hoeven we morgen niet meer zo heel veel kilometers te maken.
Om kwart voor zes komen we aan bij de haven en om vijf voor zes vertrekt de boot, we kunnen zo doorrijden, het kan niet mooier en drie kwartier later rijden we Duitsland binnen.
Er was één hele bijzondere passagier aan boord: EEN TREIN!

We rijden nog een uurtje verder en gaan dan op zoek naar een plek voor de nacht. We gaan eerst even kijken Scharbeutz, wat is het daar druk zeg en om nou € 15,00 te moeten betalen alleen om te kunnen slapen vinden we wat aan de hoge kant en het strandkaartje voor twee personen wat je er bij krijgt, daar doen we ook niets mee. We gaan op zoek naar wat anders en in Bad Schwartau vinden we een geschikte plek en nog gratis ook! Het is een heerlijke avond en we kunnen nog lang buiten zitten.

WOENSDAG 11 AUGUSTUS

Er is niets veranderlijker dan het weer, was het gisteren nog zonnig, vandaag hangen er weer wolken en regent het af en toe, later op de dag klaart het weer helemaal op.
Ook vandaag rijden we weer over de slaapverwekkende autosnelwegen, het is dat het een beetje opschiet maar anders zouden we nooit dit soort wegen kiezen. Via Hamburg, Bremen en Leer rijden we naar Nederlands grondgebied.

Er valt niet zo heel veel over te schrijven, af en toe hebben we wel aardige vergezichten over akkers vol met graan en maïs, weilanden met koeien en rivieren, maar we zien voornamelijk het ‘Blik op de weg’ en de onvermijdelijke ‘Wegmisbruikers’.
Rondom Hamburg is het erg druk, ze zijn daar overal met wegwerkzaamheden bezig en dat leidt uiteraard tot de nodige files, gelukkig kunnen we ze omzeilen, we nemen een alternatieve route.

Om tien over half drie rijden we Nederlandse grens over en binnen een half uur begroeten we Ede en Ineke in Veendam. Het is leuk elkaar weer te zien en weer even helemaal bij te kletsen. Het blijft niet bij een kop koffie, we worden ook uitgenodigd om te blijven eten en we kunnen ook bij hun huis blijven overnachten. De avond is weer voorbij voor we er erg in hebben, na middernacht zoeken we ons bed op en slapen voorlopig weer de laatste nacht in de camper.

DONDERDAG 12 AUGUSTUS

Vandaag de laatste etappe van een werkelijk schitterende reis. Nog 175 kilometer scheiden ons van onze kinderen en kleinkinderen, we hopen ze heel snel weer in onze armen te kunnen sluiten. Elke keer als we thuiskomen van een reis is dat het mooiste wat ons overkomt.
We rijden via Assen, Meppel, Zwolle en Amersfoort naar De Glind en na 82 dagen en 11.888 kilometer zijn we om één minuut over één weer THUIS en hebben gelukkig al heel snel de eerste knuffels te pakken, heerlijk!

ZWERVEN DOOR SCANDINAVIË: EEN DROOM IS UITGEKOMEN, HET WAS GEWELDIG!!!