......

Woensdag 31 mei
En zoals toe nu toe gebruikelijk schijnt de zon alweer volop als we opstaan. Eerst even het dorp in voor een broodje en wat fruit.
Gisteravond nog een rondje door het gezellige dorp gemaakt en de dag afgesloten op het terras met een wijntje. Betaalden we eergisteren € 5,00 voor een halve liter, gisteren was dat € 2,80.

We trekken verder naar het zuiden en willen naar Plaka, waar één van de mooiste camperplekken van Griekenland moet zijn. De weg die de kustlijn volgt is schitterend. Tot nu toe de mooiste weg die we hebben gereden. Het ene moment zit je hoog en heb je prachtige vergezichten, het andere moment zit je weer lager en rijdt je door schilderachte dorpjes. De Oh’s en Oo’s zijn niet aan te slepen.

Bij Leonidio raken we even de weg kwijt. We komen terecht tussen kassen met tomaten en als we echt niet verder kunnen gaan we, op advies van een paar Grieken, terug en nemen de eerste weg links. De weg wordt steeds smaller en even verderop komen we tot onze verbazing terecht bij een droge rivierbedding. Eerst maar eens even kijken of we daar kunnen rijden met de camper. Er komt ons een auto tegemoet en op onze vraag aan de bestuurer of dit echt de weg naar Plaka is, zegt hij volmondig ja!

We wagen het erop en rijden toch maar door de rivierbedding, twee honderd meter verderop gaat de weg aan de overkant van de rivier verder. Via nog een aantal hele smalle weggetjes komen we uiteindelijk terecht in Plaka.

Plake heeft inderdaad een mooie plek voor campers, met water, toiletten en douche dichtbij. We zetten de camper langs het muurtje en kijken uit over zee. We gaan eerst een poosje op het strandje zittten onder de parasol en nemen af en toe een duik in het heldere water. Het is een kiezelstrand met mooi gekleurde stenen in groen, rood, grijs, wit en dat allemaal in verschillende tinten. Ik kan het niet laten een aantal mooie stenen uit te zoeken en mee te nemen naar huis, leuk voor in een vissenkom.

Aan het eind van de middag verschijnen er, voor het eerst in deze vakantie, donkere wolken en is de zon verdwenen. De temperatuur wordt hierdoor iets beter uit te houden, maar het is nog altijd 30 graden.

Donderdag 1 juni
De wolken van gisteravond zijn verdwenen en het wordt een beetje traditie, als we opstaan is het buiten strak blauw en de zon schijnt.
We blijven vandaag in Plaka, een alleraardigst visserdorpje aan de Egeïsche Zee.
’s Ochtens gaan we op de fiets naar Leonidio en doen een paar boodschappen in de plaatselijke supermarkt die vergelijkbaar is met een buurtsuper in Nederland.
Je vindt deze supermarkt aan het begin van het dorp aan de linkerkant van de weg als je vanuit Astros Leodinio komt. De rest van de dag luieren we wat, lezen, zwemmen, zonnen, etc.
We maken kennis met Lenie en André uit Lienden en raken gezellig aan de praat. Voor we het weten is het ’s avonds 20.30 uur en moet er nog wat gegeten worden. We gaan met z’n vieren naar restaurant Dolphins. De plekjes op de balustrade zijn allemaal bezet en we worden doorwezen naar het dakterras waar we een schitterend uitzicht hebben over het haventje.

Vrijdag 2 juni
Het is weer tijd om verder te gaan. Het weer geeft een ander beeld vanochtend, de barometer is gezakt van 1009 tot 1004 mb en er staat een flinke bries. We zijn benieuwd wat dat gaat worden, hopelijk loos alarm.
We gaan nog verder naar het zuiden, richting Gythio. Als we het eerste dorpje binnenrijden en ons een tegenligger tegemoet komt, staat de muur van het hoekhuis iets te ver op straat. Gekraak en je begrijpt het al, onze eerste schade aan de camper. Báááálen natuurlijk, maar niet meer terug te draaien, er zijn ergere dingen.
We rijden verder door de spectaculaire Dáfnon-kloof naar het hoger gelegen Kosmas. In eerste instantie kleuren de bermen zich rose, op het hoger gelegen traject zijn ze geel, fascinerend! Onderweg zien we het hoog tegen de steile rotswand gelegen Elonis klooster.

Net voor we boven zijn krijgen we de eerste regendruppels sinds we in Griekenland zijn. Ik heb ze niet geteld, maar het waren er zeker minden dan 50 en het is dus snel weer droog. Korte tijd later schijnt de zon alweer.
De wegen in dit gebied zijn niet van het allerbeste soort, er zitten veel gaten in de weg en het vraagt de nodige concentratie om deze zo veel mogelijk te ontwijken.

In Kosmas maken we een koffie-stop en bekijken de schade beter. Eigenlijk valt het wel mee, in ieder geval geen plaatschade, voornamelijk de sierstrips, de uitlaat van de kachel en de houder van de luifel moesten het ontgelden.

Tijdens de afdaling maken we nog een extra stop, er loopt een kudde geiten op de weg en dat moet natuurlijk even vastgelegd op de foto.
Opvallend in deze streek is de steenachtige rode grond waarop veel olijfbomen staan.

Op de pier in Gythio maken we een lunch-stop. Het in Kosmas gekochte brood, bij een heel aardig, heel oud vrouwtje, blijkt brood van gisteren te zijn en is moeilijk weg te krijgen. Ik heb me dus aardig beet laten nemen.
We blijven een paar uur op de pier staan. Simon zit te vissen en ik vermaak me met een boek. Het is vandaag goed uit te houden in de zon en ondanks een heerlijke bries loopt de temperatuur weer op naar 32 graden.
We gaan op zoek naar een plekje voor de nacht en komen terecht in Kamares aan de oost kant van de Mani. Tegen de avond staan er 10 campers.
Het is een afgelegen strandje waar geen voorzieningen zijn, zelfs geen water en dat is voor Griekse begrippen ongebruikelijk. Je kunt er wel heerlijk zwemmen en snorkelen.
De wind die de hele dag al aanwezig is geweest, krijgt aan het begin van de avond extra kracht. Het koelt daardoor snel af en voor het eerst deze vakantie eten we ‘s avond binnen.