Zondag 21 mei
We vertrekken uit Treviso en nemen de binnenwegen naar Venetië waar we over de lange verkeersbrug de stad binnenrijden. We zijn om half negen in de Ferry Haven en op aanwijzingen van medewerkers van Minoan zetten we de camper op de grote parkeerplaats achter twee grote (Nederlandse) opleggers met boten erop. Die wagens staan er al vanaf vrijdag en kunnen voorlopig nog even niet mee omdat het vakantieverkeer voorrang heeft.
Het is al een drukte van belang, de schepen die vanochtend binnengekomen zijn uit Griekenland, Minoan Lines en Anek Lines, worden ‘geleegd’.
We wijzigen onze plannen en blijven bij de camper en het geplande bezoek aan Venetië moet maar wachten tot we terugkomen.

We lopen eerst even wat rond en melden ons met de tickets bij het het havenkantoor van Minoan. Om 11.30 uur wordt er met het inschepen van de ‘Ariadne Palace’ begonnen krijgen we te horen.
We hebben dus nog voldoende tijd om het haventerrein op de fiets te verkennen.
We kijken ook even op de grote parkeerplaats op de eerste landtong, waar ook de Vaporeto’s vertrekken en waar we de camper neer kunnen zetten als we bij terugkomst uit Griekenland een bezoek willen brengen aan Venetië.

In de loop van de ochtend begint het inschepen van de grote vrachtwagens en daar achteraan de auto’s, caravans en campers die naar Patras gaan en daar achteraan de campers met bestemming Igoumenitsa en Corfu. We staan een beetje verkeerd, want de vrachtwagens met boten erop kunnen vandaag nog niet mee en wij staan er achter en kunnen dus niet weg. Als de rij naast ons leeg komt besluiten we er tussenuit te rijden en ons ongevraagd in de rij te voegen die al op weg is voor het inschepen.

We hebben al een aantal campers de boot op zien gaan en het is maar afwachten hoe vol het campingdek al staat. Om 12.15 uur rijden we de boot op (kilometerstand 1406) en zien we nog een aantal vrije plaatsen aan de rand bij de ventilatie openingen. Als het kan willen we daar natuurlijk graag staan, dat is altijd beter dan ergens in het midden. Op aanwijzingen van het dekpersoneel worden we naar de buitenkant gedirigeerd en hebben we het geluk dat we bij een opening komen te staan.

We gaan naar het bovendek omdat we straks, als we door Venetië varen, graag mooie foto’s willen maken en om van het prachtige uitzicht te genieten. Om 14.10 uur gaan de trossen los en wordt de Ariadne Palace door een sleepboot de stad door getrokken.
We varen langs het Canal Grande en passeren o.a. het San Marcoplein waar het krioelt van de mensen.

Als we de haven uit zijn maken we eerst even een rondje over de boot en dan terug naar de camper om een broodje te eten. We hebben een mooi uitzicht en blijven voorlopig even in de camper. Het waait aardig en het is fris buiten.
‘s Avonds naar het zelfbedienings restaurant, genieten van lekker eten en een goed glas wijn. Opmerkelijk is dat een purser van Minoan Lines de fles wijn ontkurkt en deze naar je tafel brengt.

Als de zon onder gaat komen veel mensen daar naar kijken.

Maandag 22 mei
Gisteravond de tijd al een uur vooruit gezet want in Griekenland is het een uur vroeger. Na een rustige nacht, waarin we licht heen en weer worden gewiegd, zijn we de volgende morgen al weer vroeg wakker. Het is aardig warm in de camper, wat zullen de mensen die middenop het dek staan het warm hebben! In de campers aan andere kant van het dek branden ze hun bed uit, daar staat de zon vol op. Wij hebben het geluk ’s ochtends aan de schaduw kant te staan.
We varen vandaag nog de hele dag. Voor we, volgens de dienstregeling, rond acht uur in Patras aankomen, maakt de boot nog twee tussenstops. De eerste rond de middag in Igoumenitsa en als ik om me heen kijk dan gaan er daar veel Campers en Carvans af, anderhalf uur later de tweede bij Corfu.
In de loop van de ochtend komt er weer land in zicht, Corfu aan de ene kant en Albanië aan de andere kant.
Tijdens de bootreis maken we kennis met Kees en Carola ui Aerdt. Zij gaan naar Midden Griekenland en gaan in Igoumenitsa van boord. We zwaaien ze uit en kunnen ze nog een tijdje volgen op de nieuwe weg.

Als de boot koers zet naar Patras komt de zon aan onze kant aan boord, dat wordt genieten. Stoel buiten en een boekje en ik vermaak me wel. Simon vindt het te warm in de zon en zit binnen te puzzelen.

Om half negen meren we af in de Haven van Patras en we zijn snel van boord.

We gaan op zoek naar het strandje aan de rand van Patras en zetten de camper neer, het is nog steeds 25 graden, heerlijk dus om de rest van de avond buiten te zitten. We hebben een prachtig uitzicht op de nieuwe brug.