2008 EERSTE WINTERTRIP NAAR DE ZON (week 2)

Woensdag 30 januari
We zijn alweer een week onderweg, gaat allemaal wel erg snel. We zitten net boven Barcelona en gaan vandaag weer verder zuidwaarts.

We volgen de C31 en bij Barcelona pakken we de C20 (autosnelweg langs de haven). We nemen de afslag El Prat/Aeropuerte (op deze weg staan de dames van lichte zeden zich uitbundig aan te prijzen) en gaan verder over de C 31 naar Sitges. Een schitterende route, maar helaas behoorlijk druk, we komen hier erg veel grote vrachtwagens tegen. Op alle picknick-plekken langs deze route zijn ze aan het werk, dus de koffie moet helaas nog even wachten. Uiteindelijk combineren we koffie en lunch in San Salvador.

Via Tarragona en Cambril komen we in L’Hopitalet de l’Infant en daar zetten we de camper een poos op het strand. Uit de wind en in de zon loopt de temperatuur op naar 21,4 graden, tijd voor een zonnebad; stoelen buiten, mouwen opstropen, de broekspijpen omhoog, dat is pas genieten!
Aan het eind van de middag rijden we weer verder en vinden een plekje in Ampolla-mar aan het zuidelijke strand op de parkeerplaats van de plaatselijke discotheek, waar al vier campers staan.

Donderdag 31 januari
Je houdt het niet voor mogelijk maar weer staat ons een stralende dag te wachten, een blauwe lucht en de zon die al volop schijnt als we opstaan. Zo komen we de winter wel door.
Vandaag zoeken we de op Internet veel beschreven camperplaats in Burriana op. Onderweg zien we de brem al in bloei staan en de bloesem aan de fruitbomen begint al aardig rose te kleuren. Sinaasappels, mandarijnen en citroenen zie je volop aan de bomen hangen. Hier begint het voorjaar!

We maken een tussenstop in Orpesa del Mar, je kijkt hier je ogen uit, het ene na het andere appartementen complex staat er al en er zijn er nog heel wat in aanbouw, helaas zie je er weinig groen. Wat zal het hier zomers een mierenhoop zijn als al die appartementen vol zitten met vakantiegangers.

In Burriana mag je, volgens de verbodsborden, niet meer met de camper parkeren. We zijn brutaal en doen het toch. De politie rijdt langs en zegt niets, voor alle zekerheid vragen we toch maar even of we mogen blijven staan, ja hoor, geen enkel probleem!

Vrijdag 1 februari
Wat worden we verwend, we zien alweer de zon als we wakker worden. In Nederland regent en stormt het en is het hartstikke koud, terwijl we hier genieten van een temperatuur van rond de 15 graden.
We trekken weer verder, laten Valencia links liggen en rijden een stukje het binnenland in. We gaan naar Bocairent, morgen is hier een ruim vijf uur durende spectaculaire optocht, want zo vieren ze hier het Culturele Festival van Moren en Christenen.
Net voor het dorp zien we een groot grasveld, bij het kerkhof. Daar zetten we de camper voorlopig neer.

We maken een wandeling door het historische stadje, dat alleen uit stenen bestaat. Huizen aan elkaar gebouwd of met hele smalle steegjes ertussen en smalle straatjes die of omhoog of naar beneden gaan en waar nog net een auto door kan. Je krijgt het gevoel dat het nergens echt horizontaal is. Morgen zullen hier de wagens en de historisch verklede figuren zich een weg banen.

Aan het begin van de avond rijden we naar het tankstation, op het terrein van de wasstraat mag je overnachten. Rond acht uur kunnen we, tot onze verrassing, genieten van een schitterend vuurwerk dat op ongeveer honderd meter van de camper wordt afgestoken, af en toe de oren dicht drukken vanwege het over donderende lawaai.

Zaterdag 2 februari
De weerman van het acht uur journaal en het weerstation in onze camper geven voor vandaag regen. Gelukkig hebben ze het allebei bij het verkeerde eind. De zon staat alweer volop te stralen, het is nog maar twee graden buiten als we opstaan, maar daar zal in de loop van de dag wel verandering in komen.
Vandaag blijven we in Bocairent, we komen hier tenslotte voor de optocht. ‘s Ochtends gaan we met de camper naar de wasstraat, alle viezigheid van de reis er afspoelen en dat was niet overbodig. We lozen en vullen alles en doen een wasje, we kunnen weer een paar dagen vooruit en voor je het weet is de ochtend weer om.

Vanaf een uur of drie zien we al heel veel mensen het dorp in gaan. Wij pakken onze rugzak met wat drinken en eten en gaan ook. We vinden een aardige plek direct bij binnenkomst van het dorp op de trap er recht tegenover. We kunnen de stoet van rechts aan zien komen.

Om vijf uur begint het spektakel, elke groep die voorbij trekt heeft een eigen muziekkorps die strijdlustige muziek speelt. We zien Spaanse schonen in luchtige kleding en diverse groepen die er zeer krijgshaftig uitzien in schitterende kostuums, een bijzondere belevenis. We hadden het niet willen missen en voor wie ooit in de buurt komt, een echte aanrader.
Om een uur of acht houden we het even voor gezien, we worden koud (het is dan nog 5 graden) en verlangen naar een warme plek.

Na een warme hap kan ik het niet laten om nog een keer te gaan kijken en weer kijk ik m’n ogen uit. Om half elf, het is dan nog steeds niet afgelopen, begint het zachtjes te regenen en al vrij snel gaat het harder, erg jammer voor diegenen die nog aan hun rondgang moeten beginnen, de meeste toeschouwers kiezen er voor snel een droge plek te zoeken.

Zondag 3 februari
Gisteravond om twaalf uur hield het weer op met regenen, overigens ons eerste buitje in Spanje.
Om kwart voor negen horen we weer muziek uit het dorp komen, na het ontbijt maar even kijken wat er aan de hand is. Als we in het dorp komen, het is dan kwart voor tien, zien we nog net de laatste groep voorbij trekken. Dit keer was het een optocht van een uur.
We verlaten Bocairent en gaan, door een vlak landschap, via Elx en Murcia verder naar het zuiden. Bij Mazarrón rijden we naar Bolnueve en gaan Kees en Ria op zoeken (hebben we op onze laatste Griekenlandreis leren kennen) die daar met hun camper staan. Ze zitten al op ons te wachten en het wordt een leuk weerzien.

’s Middags maken we samen een wandeling langs het strand, kijken bij de rotsformatie van Bolnuevo en even verderop hebben we een schitterend uitzicht op de volgende baai.
Om een uur of zes is de zon verdwenen en zoekt iedereen de warmte van de eigen camper op.

Maandag 4 februari
Eerst opstaan natuurlijk en dan naar de bakker een lekker vers broodje halen voor het ontbijt. Later samen met Kees op de fiets naar de Lidl boodschappen doen.
Rond elf uur vertrekken we naar Aguilas waar vandaag een Carnavalsoptocht is in Braziliaanse sfeer. Ook Elly en Jan (kennen we ook van onze laatste Griekenland trip) en hun reisgenoten Wim en Els zullen naar Aguilas komen en samen gaan we naar de optocht kijken. Voor de campers hebben we een prima plek gevonden waar we tot morgen kunnen blijven staan.

Aan het eind van de middag lopen we eerst even door de stad en komen we dit bijzondere bijtje tegen.

We hebben een zitplaats gereserveerd op de tribune in de hoofstraat en kunnen de bonte stoet van dansgroepen en praalwagens die aan ons voorbij trekt goed bekijken
Om kwart over acht is het afgelopen, iedereen heeft trek dus gaan we op zoek naar een lekkere bak friet. Bij terugkomst heeft iedereen het wel gehad en trekken we ons terug in onze eigen camper.

Dinsdag 5 februari
‘s Ochtends eerst, zoals gebruikelijk op de fiets naar de bakker voor een vers broodje, jammer genoeg kom ik voor een dichte deur. Het blijkt dat i.v.m. Carnaval festiviteiten, die tot vanochtend 7 uur hebben geduurd, alle winkels nog zijn gesloten zijn.
Ik maak een rondje door het centrum van de stad en zie overal nogal aangeschoten, en zelfs laveloos op de grond liggende, personen.
De club van vier, zoals ik ze gemakshalve maar even noem, gaat samen op pad. Vandaag rijden we naar San Juan de los Terreros en vinden daar een prachtige plek direct aan het strand. De zon schijnt uitbundig, er is vrijwel geen wind en de temperatuur is zeer aangenaam, rond de 22 graden. De badpakken gaan aan!

Lees verder (week 3)

Meer foto's op "Online Fotoalbum"