2009 "OP ZOEK NAAR DE ZON" (week 2)

Zaterdag 31 januari
Vandaag beginnen we aan onze tweede week, we inmiddels 2298 kilometer gereden en de zon hebben we nog niet zoveel gezien. Koud is het ook niet, maar lekker van de zon genieten zoals we vorig jaar al vanaf de Franse grens konden, is er tot nu toe niet bij, gelukkig is het wel droog.
IMG_5958 We gaan vandaag weer een stukje verder naar het zuiden en nemen de CV-736, een schitterende slinger route door een berglandschap en rijden eerst naar de vuurtoren van Cap de Sant Antoni, waar we in de verte Ibiza kunnen zien liggen.
Dan via Xàbia, gebouwd rond een gotische vestingkerk, over de CV-740 naar het alom bekende Benidorm, buiten wordt het steeds donkerder en begint het echt te regenen ook.

IMG_5970 Gelukkig is het snel weer voorbij en kunnen we in Benidorm aan de boulevard buiten koffie drinken in het zonnetje, het is zo lekker dat de truien uit gaan.
Na sms contact weten we dat Jan en Elly en Kees en Ria in Santa Pola de L’est op het strand staan en na een uurtje zijn ze verrast ons te zien. Leuk elkaar weer na zo’n lange tijd te ontmoeten.
De weersomstandigheden zijn erg veranderlijk, het ene moment schijnt de zon en het andere moment regent het. We zijn net weermannetjes en weervrouwtjes.
IMG_5982 Aan het eind van de middag rijden we terug naar Santa Pola, zetten de campers ergens op een parkeerplaats, gaan nog even snuffelen in een chinees winkeltje en daarna gaan we met z’n allen eten bij de Chinees en je houd het niet voor mogelijk maar voor € 5,50 heb je een compleet dagmenu bestaande uit soep, een vlees- of kipgerecht met bami of nasi, een bolletje ijs of een kop koffie en als afsluiting een glaasje likeur, onvoorstelbaar.

Zondag 1 februari
IMG_5986 Vandaag rijden we alleen een paar kilometer naar het strand en blijven daar het grootste gedeelte van de dag staan. Het is een bewolkte dag maar we hebben een schitterend uitzicht op zee en in de verte zien we Alicante liggen.
We maken met z’n allen een wandeling en als we terugkomen, begint het te regenen en het houdt vandaag ook niet weer op. Het wordt een dagje binnen zitten en lezen. Aan het eind van de middag rijden we naar één van de vele overnachtingsplekken in
Santa Pola.

Maandag 2 februari
IMG_5998 Als we opstaan schijnt de zon en dat duurt tot de middag, daarna wordt het weer bewolkt en in de loop van de middag begint het weer te regenen. Vanochtend eerst naar een internetcafé maar daar kan ik mijn eigen laptop niet gebruiken, bij de buurman, een barretje, kun je gratis van het internet gebruik maken als je er een consumptie neemt. We nemen een kop koffie en updaten de site, hebben de mensen thuis ook weer wat te lezen. Daarna rijden we weer naar het strand.

Aan het eind van de ochtend fiets ik samen met Ria naar de markt in Santa Pola, er moeten een paar Spaanse jurkjes mee terug naar Nederland en die zijn hier te kust en te keur te koop.
Rond vijf uur rijden we weer naar Santa Pola en parkeren de camper op de parkeerplaats bij de scheepswerf.

Dinsdag 3 februari
IMG_5994 Vandaag een zonovergoten dag, de temperatuur loopt op naar 19 graden. Uit de wind is het verrukkelijk en we zijn dan ook de hele dag buiten. We doen een wasje, kletsen wat met andere camperars en lezen, kortom we genieten!
Net als gisteren rijden we aan het eind van de middag weer naar de werf in Santa Pola.

Woensdag 4 februari
IMG_6004 We staan op en zien de zon aan een strak blauwe lucht. Gisteravond op het nieuws gezien dat het in Nederland, regent en/of sneeuwt met overdag een temperatuur van rond het vriespunt. Maar ook in Spanje is het niet al te best, niet zo koud, maar wel zo nat, alleen aan de Costa Blanca is het volgens de weersdeskundigen vandaag beter en komt de zon te voorschijn. We besluiten dan ook nog een dagje te blijven en niet, zoals we ons gisteren hadden voorgenomen, verder naar het zuiden te trekken.

Aan het eind van de middag op de fiets naar het Casa Cultura waar je in de bibliotheek gratis kunt internetten en in alle rust de site bij kunt werken. Natuurlijk chatten we ook nog even met één van de kids die ook online is, heerlijk ze even te ‘spreken’.

Donderdag 5 februari
IMG_6014 Vandaag gaat ieder weer z’n eigen weg. Wij gaan eerst naar Alicante de LPG gasfles vullen en dan verder langs de kust naar beneden. Voorbij de baai van Alicante begint een uitgestrekt zoutwinningsgebied, kleine lagunes en kustmatig aangelegde meertjes leveren het zout waaruit de bevolking, voor de opkomst van het toerisme, een deel van hun inkomsten haalden.
De zoutmeren aan de rand van Santa Pola zijn inmiddels beschermd natuurgebied en met een beetje geluk kun je hier flamingo’s waarnemen.

We hebben geluk, vanuit de camper zien we er een paar staan dichtbij jde doorgaande weg.
IMG_6017 Even verderop nemen we de groene route (N-332a) via Torrevieja langs de kust, een mooie route langs een ruige kust. Het wolkendek, dat vanochtend geen zonnestraaltje doorliet, is gebroken en de lucht wordt steeds blauwer.
In El Mojón stoppen we om te lunchen en staan op een prachtig plekje direct aan het strand. De overnachtingsplek in dit dorp ligt langs een weg en dat vinden we niet zo geschikt.We vervolgen onze route langs de kust en bij Cabo de Palos, op de Zuidoost punt van Spanje, vinden we een prima plek in de omgeving van de haven.

Vrijdag 6 februari

Na een onrustige nacht, waarin de camper op z’n grondvesten stond te schudden vanwege de harde wind, zijn we al weer vroeg wakker. We besluiten weer verder te rijden en een plek te zoeken waar we iets minder last hebben van de wind.
IMG_6030 Eerst rijden we nog naar de, op de tekentafel ontworpen badplaats 'La Manga del Mar Menor' dat op een smalle landtong ligt. Het water in de lagune is jodiumhoudend en dat trekt veel kuurgasten uit heel Spanje.
We vervolgen onze route langs de kust, rijden dwars door Cartagena en aan de N-332 zien we, net voor het Shell station, een officiële verzorgingsplek voor campers, voor € 1,00 kun je lozen en vullen, wat een service!

IMG_6041 Via de E16, een mooie route door de Sierra de la Manuela, gaan we naar La Azohia. Vijf minuten nadat we aankomen, komt de politie het terrein op met de mededeling dat het hier geen camping is, iedereen wordt opgeschreven en moet vanavond wegwe zen. Dan maar door naar Bolnuevo waar we het afgelopen jaar hebben gestaan, maar ook hier mag je niet meer staan. We rijden weer verder op zoek naar een plekje aan de kust, we nemen de afslag Caňada en kijken wel waar we terecht komen.

IMG_6063 Na een paar kilometer zien we in de verte campers staan en daar gaan we natuurlijk op af en wat schetst onze verbazing, we zien Kees en Ria staan, zij zijn net zo verbaasd ons te zien. De zon is inmiddels weer gaan schijnen en na de lunch maken we z’n vieren een mooie wandeling in de omgeving.