2009 "OP ZOEK NAAR DE ZON" (week 8)

Zaterdag 14 maart
Zeven weken onderweg en 4085 km op de teller, wat gaat de tijd toch snel, nog twee weken Portugal en dan is het alweer tijd aan de terugreis te beginnen.
IMG_6696 Vandaag op de fiets naar het 5 kilometer verder gelegen Tavira geweest en rond gekeken in dit sfeervolle plaatsje.
Tavira, een oude stad, ligt aan de wijde, trechterachtige riviermonding van de Rio Segua, die de stad in tweeën splitst. De brug, op zeven bogen, die beide oevers verbind staat op de fundamenten van een Romeinse brug. Op de rechteroever, op een heuvel, zijn de restanten van een voormalig kasteel te vinden, overblijfselen uit de Moorse overheersing.

IMG_6700 Op de fundamenten van een Moskee staat de Igreja de Santa Maria met daarin het praalgraf van de bevrijder van de Algarve Dom Paio Peres Correia, helaas was deze kerk vandaag niet toegankelijk voor publiek.

De rest van de dag brengen we door voor de camper in een luie stoel met een goedboek en terwijl de zon volop schijnt loopt het kwik weer hoog op en om zeven uur ‘s avonds is het buiten nog steeds 21 graden.

Zondag 15 maart
Voor het eerst sinds 10 dagen zien we bij het opstaan wolken maar volgens de weermannen van het KNMI zullen die echter snel weer verdwijnen, ze hebben gelijk gekregen, na de middag is er geen wolkje meer te zien en de temperatuur loopt weer op naar 25 graden
IMG_6714 We blijven nog een dag op deze plek met uitzicht op de lagune die eens in de zes uur vol staat met water en zes uur later helemaal droog valt.
Achter de camper ligt het vakantiedorp van Pedras d’el Rei. In een kleine supermarkt zijn de dagelijkse boodschappen verkrijgbaar, er is een restaurant, een pinautomaat en een (zelfservice) wasserette en dat is best wel handig.

Aan het eind van de ochtend staan Jan en Elly voor onze neus, ze stonden in Monta Rota en daar is iedereen vanochtend weggestuurd.
IMG_6717 ’s Middags maken we een wandeling naar en langs het strand dat op ongeveer 2 km afstand van de camper ligt. Bij het strand zijn diverse restaurantjes waar je even heerlijk op een terrasje, onder het genot van een koel drankje, kunt uitrusten.
Op de terugweg maken we het ons gemakkelijk en nemen plaats in het treintje dat ons terug brengt tot het begin van de lagune.

Maandag 16 maart
IMG_6723 En weer zien we een strak blauwe lucht, wat worden we verwend. Vandaag rijden we via Faro, waar het zoals altijd weer heel erg druk is, naar Quarteira. Elke woensdag is daar één van de grootste zigeunermarkten van de Algarve en daar willen we weer een kijkje nemen. We hebben met Kees en Ria afgesproken dat we er uiterlijk dinsdag zullen zijn. Meestal komen er op dinsdag veel campers aan, we willen de grote golf een dag voor zijn en hopen nog een mooie plek te vinden.

IMG_6724 Als we aankomen is er nog volop ruimte en zetten de camper op de voorste rij met uitzicht op strand en zee. In de loop van de middag wordt het steeds drukker en zijn bijna alle beschikbare plaatsen bezet. Kees en Ria hebben we nog niet gezien, Jan en Elly hebben hun camper achter de onze gezet.

Dinsdag 17 maart
Vanochtend vroeg op gestaan om schelpen te zoeken, je kunt hier hele mooie schelpen vinden als het een beetje mee zit. Jammer genoeg heb ik vandaag minder succes dan vorig jaar, toen vind ik er dertig, nu maar één.

IMG_6727 In de loop van de ochtend arriveren Kees en Ria en aan het eind van de middag, na het updaten van de site en chatten met één van de kinderen bij Hotspot Algarve, een vrije WiFi, drinken we gezamenlijk een borrel, waarna we met z’n allen lekker Hollands gaan eten, patat met frikadel speciaal bij het Nederlandse eetcafé op de boulevard in Quarteira.

Woensdag 18 maart
IMG_6729-1 Marktdag in Quarteira, elke week is hier één van de grootste zigeunermarkten van de Algarve. Honderden meters kramen met kleding, schoenen, horloges, prullaria, linnengoed enz. enz. en natuurlijk ook iets te eten. Als je elke kraam goed wilt bekijken ben je zoeen paar uur verder.
De kleine groente- en fruitmarkt valt totaal in het niet, maar hier hebben ze wel heel voordelig fruit, sinaasappels, mandarijnen, kersen aardbeien enz. De komende dagen is het weer veel fruit eten, heerlijk!

Donderdag 19 maart
IMG_6738 Onze wegen scheiden zich weer, gisteren zijn Jan en Elly weer verder getrokken, Kees en Ria blijven nog een dagje staan en wij gaan een kijkje nemen bij Barragem da Bravura, een stuwmeer zo’n 15 km noordwestelijk van Lagos, of we elkaar nog weer zullen zien deze trip is nog maar de vraag. Eind volgende week gaan wij weer richting Nederland, de andere twee koppels blijven nog een paar weken rond trekken in de Algarve.

IMG_6741 In het NKC blad gelezen dat je bij het stuwmeer, bij het restaurant Hansel & Gretel, gratis gebruik mag maken van de parkeervoorziening als je tenminste één keer komt eten. Het is een uitgelezen plek voor wandelaars, maar ook liefhebbers van de vissport kunnen hart en hengel ophalen in het meer. Je mag er zelfs zwemmen.
Toch gaan we weer verder, het vissen gaat helaas wat lastig want het waterpeil is zo laag, dat je niet bij het water kunt komen en lange wandelingen maken is voor ons niet weggelegd.
IMG_6747 We gaan terug naar de kust en gaan eerst kijken in Alvor aan het strand, daar hebben we vorig jaar ook gestaan en willen daar nog weer een kijkje nemen. Gelukkig is er nog een mooie plek, net achter de duintop maar wel met uitzicht op zee.

Vrijdag 20 maart
IMG_6749-2JPG Alweer een bijzonder mooie dag, was het vanochtend nog licht bewolkt, aan het begin van de middag kreeg de zon weer de overhand. De stoelen gaan weer op de relex stand, het badpad en de zwembroek gaan aan en met een boek in de hand is het weer genieten.

IMG_6755 Tegen zeven uur landen er parachutisten op het strand, drie droppings van elk dertien springers en als afsluiting het vliegtuig dat op nog geen tien meter hoogte over het strand scheert.