2009 "OP ZOEK NAAR DE ZON" (week 9)

Zaterdag 21 maart
IMG_6761 Eind deze week gaan we weer naar huis en rijden alvast een stukje terug naar het oosten, rijden door Portimão, een levendige havenstad met talrijke visconservenfabrieken, visafslag, markten en scheepsbouwwerven. De visserijvloot van Portimão is de grootste van de Algarve.

IMG_6776 We gaan naar de overkant van Rio Arade en parkeren de camper in Ferraguda op de plek waar ooit een resort met jachthaven zal komen, wanneer is voor iedereen nog een ?. Vorig jaar stonden de borden er ook al, maar aan het terrein is niets veranderd. We staan hier aan de rivier en aan de overkant kijken we op Portimão.

IMG_6783-1J.PG Aan het eind van de middag wandelen we door Ferraguda, een gezellig vissersdorp met smalle straatjes en heel veel trappen en nemen o.a. een kijkje in de hooggelegen kerk die boven alles uitsteekt, eenmaal boven zien we ver beneden ons de camper staan.
’s Avonds worden we getrakteerd op een mooi verlicht Ferraguda met als hoog(s)te punt de prachtig verlichte kerk.

Zondag 22 maart

IMG_6789 Nog een dag in Ferraguda gebleven, eerst nog even getwijfeld omdat het de ochtend bewolkt was, maar aan het begin van de middag zien we weer een wolkenloze lucht. Het waait nog wel maar achter de camper is het heerlijk. Aan het begin van de middag vaart een ferry de rivier op en meert aan aan de overkant. We laten ons vertellen dat deze ferry vaart naar Madeira en Tenerife. Er komen ook campers van boord, als we terug zijn in Nederland maar eens kijken naar de mogelijkheden, het lijkt ons wel wat.

Maandag 23 maart

Voor het eerst in weken een vrijwel geheel bewolkte dag, af en toe komt de zon door een klein blauw gaatje te voorschijn, de temperatuur is niet slecht, 20 graden.
IMG_6799 We gaan weer een stukje naar het oosten via allerlei binnenwegen zo dicht mogelijk langs de kust en bekijken verschillende strandjes waar je eventueel zou kunnen blijven staan. Bij Praia Marinha kijken we even rond, een mooi idyllisch strandje diep tussen de rotsen en bereikbaar via een lange stenen trap, het waait er hard en we besluiten verder te rijden.

IMG_6808 Bij Praia Galé komen we Kees en Ria weer tegen. Een paar dagen geleden vroegen we ons nog af of we elkaar nog weer zouden tegenkomen en zo zie je maar weer de Portugese kust is niet zo groot en de kans dat je elkaar weer ergens tegenkomt is groot.

IMG_6822 Ria en Kees maken ’s middags een strandwandeling naar Armação de Pêra en komen met een zak vol schelpen terug. De schelpen die je hier op het strand kunt vinden hebben een zgn. sluitplaatje, een hard schild waarmee de slak de schelp af kan sluiten. Af en toe zie dat deze plaatjes worden verwerkt in sierraden.

Dinsdag 24, woensdag 25 maart
IMG_6839 We zijn bij Praia Galé blijven staan. Nog even relaxen voor we aan de terugreis beginnen, genieten van de omgeving, met Ria langs het strand wandelen en schelpen zoeken, het nog altijd mooie weer en de dagelijkse, gezamenlijke, borrel aan het eind van de middag.

IMG_6827-1JPG Dinsdagochtend tijdens het ontbijt zien we buiten de hop, een schitterende 28 cm grote vogel met een naar beneden gebogen donkere snavel en een opvallende zwartgepunte kuif en natuurlijk hebben we deze bijzondere vogel vereeuwigd.

Donderdag 26 maart

IMG_6869 En weer zo’n mooie dag, ‘s morgens de laatste wandeling langs het strand en vandaag de laatste mogelijkheid een frisse duik in zee te nemen en dat doen we dan ook. Kees en Simon zijn minder stoer, maar Ria en ik durven het wel aan en nemen een duik in het toch wel koude water. Lekker opgefrist nemen we nog een zonnebad en dan is het tijd om te vertrekken en beginnen we al een beetje aan de terugreis, we worden uitgezwaaid door Kees en Ria, die we eind augustus weer in Griekenland hopen te treffen.

IMG_6874 Dit keer pakken we de autobaan, zijn we lekker snel in Castros Marim waar we willen overnachten. Eerst nog even boodschappen doen bij de Lidl in Vila Real, hebben we daar de eerste dagen van terugreis naar Nederland geen omkijken meer naar.

IMG_6875 In Castro Marim is de afgelopen vier weken een mooie nieuwe camperplaats aangelegd bij het voetbalstadion, voorzien van gratis Sanizuil, wat een service! Op de oude plekwaar we begin maart nog hebben gestaan, wordt op dit moment een grote circustent opgebouwd.

Vrijdag 27 maart

Half negen, de thuisreis begint, we hebben bijna 2400 kilometer voor de boeg en hopen dinsdag of woensdag thuis te zijn en dan, na bijna 10 weken, onze kinderen en kleinkinderen weer te zien en te knuffelen, we kijken er naar uit.
We zijn zo lang mogelijk in Portugal gebleven om van het mooie weer te genieten en nemen nu de snelle route door het Spaanse binnenland; Sevilla, Mérida, Salamanca en Burgos naar de Franse grens bij Biarritz.
IMG_6888 Het is bewolkt als we vertrekken, prima weer om te rijden, als we Spanje binnen rijden vallen, sinds weken, de eerste regendruppels, niet zoveel, maar toch.
In de loop van de dag komt af en toe de zon door de sluierbewolking te voorschijn en 's middags is het weer zo blauw als we gewend zijn, de temperatuur loopt op naar 23 graden, wat ons betreft mag het de komende dagen wel zo blijven, denken niet dat dat lukt want de weermannen van het KNMI voorspellen wisselvallig weer.

IMG_6885 Al vanaf de Spaanse grens rijden we over de autobaan en pas bij Béjar gaat de weg tijdelijk over in een tweebaansweg, we zijn dan al 520 kilometer onderweg, daarna zijn tot 15 kilometer voor Salamanca druk met het aanleggen van een nieuwe autobaan.
Het stukje Spanje waar we vandaag door rijden, is of een glooiend landschap met bijna overal lage begroeiing, heel veel boomgaarden met olijfbomen en percelen met druivenranken, soms zien we een combinatie daarvan, of hoge bergen, soms zelfs nog met een laagje sneeuw. Overal zien we ooievaars die druk zijn hun nest te bouwen, rijden over bergflanken en door tunnels, passeren de Rio Tajo, bij ons beter bekend als de Taag en hier en daar zien we een dorpje liggen.
Vandaag 680 kilometer gereden, we zijn al een behoorlijk eind op weg. In Pollos, afslag 169, stoppen we bij het tankstation, op internet gezien dat je hier mag overnachten, er is een cafetaria, een winkeltje en zelfs een verzorgingspunt voor de camper. Er omheen ziet het er niet echt geweldig uit, kaal en heel veel zwerfvuil, een autosloop en losliggende bouwmaterialen, ze zijn een nieuw gedeelte aan het bouwen.

IMG_6913 We kijken het even aan maar besluiten toch verder te rijden en gaan kijken in het 10 kilometer verder gelegen Tordesillas. Net voor de ingang van het dorp zien we drie campers in een klein parkje staan, wij zetten die van ons erbij, een aardige plek met uitzicht op een oud stadje, vele malen beter dan bij het tankstation.

Tordesillas is een historisch belangrijke stad, het verdrag van 7 juni 1494 waarin door Joao II, Fernando de V en paus Alexander VI bepaalden welke ontdekte gebieden in het huidige Latijns Amerika Spaans of Portugees grondgebied werden, werd hier ondertekend in de 15e-eeuwse “Casos del Tratada”, hier is nu een permanente expositie te zien over het verdrag en de consequenties van de verovering van de Nieuwe Wereld.