2015: ACHTSTE WINTERTRIP NAAR ZONNIGER OORDEN (week 6)

VRIJDAG 27 FEBRUARI

DSCN1494 Vandaag is het een feestdag, onze reisgenoot Ede is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. Als iedereen nog in diepe rust is sluip ik naar buiten en hang een slinger aan zijn camper. We kunnen dit toch niet zomaar voorbij laten gaan!!!! Het wordt weer een mooie dag, wel iets minder zonnig dan gisteren, met al vroeg in de ochtend een lekkere temperatuur, we ontbijten weer buiten! Rond de middag is het zelfs 24 graden. Super!

In de loop van de middag fietsen we met z’n vieren naar Calabardina en op een zonovergoten terras met een werkelijk prachtig uitzicht toasten we op Ede’s verjaardag. We worden door Ede en Ineke uitgenodigd om er te blijven eten en terug bij de campers nemen we met elkaar nog een afzakkertje en genieten van de laatste zonnestralen van deze feestelijke dag.

ZATERDAG 28 FEBRUARI

DSCN1514 Vandaag gaan we met z’n vieren op de fiets naar de markt in Aguilas. We zitten er nu net zo ver vanaf als vorige week alleen staan we nu aan de oostkant van de stad en vorige week aan de westkant.
Simon is deze keer ook mee en iedereen die hem kent weet dat hij meestal niet zonder een nieuw horloge de markt verlaat, zo ook deze keer.

ZONDAG 1 MAART

Het is vandaag aardig druk op het strand, het is mooi weer en de Spanjaarden hebben een vrije dag, er wordt volop gevist vanaf het strand, vanaf de rosteen en vanaf een bootje dat ze in het water hebben gelaten. Een enthousiasteling gaat een stukje de zee op met z’n kano.

MAANDAG 2 MAART

De warmste dag tot nu toe, het wordt zelfs 27 graden en volgens de weermannen van RTL is de omgeving waar we zijn het warmste plekje van Europa!

DSCN1545 ’s Ochtends gaan we met z’n allen op de fiets naar het plateau in El Cantal, een hoog boven de zee gelegen mooie plek waar je ook vrij kunt staan met de camper, er is wel weinig beschutting en wij vinden deze plek alleen geschikt als er weinig of geen wind is. We lopen er even rond en als we een stukje naar beneden lopen kijken we uit op Playa de Cala Blanca, een schitterende baai waar de zee bijna net zo blauw is als de lucht. s Middags genieten we weer, evenals de afgelopen dagen, van de zon!!! Er zijn vast mensen die maar wat graag met ons zouden willen ruilen!

1620343 In deze omgeving wordt heel veel sla verbouwd, akkers van honderden meters zijn geen uitzondering. Sommige velden zijn rood gekleurd maar de meesten zijn groen en gevuld met ijsbergsla variërend van mini plantjes tot grote kroppen die klaar zijn om geoogst te worden. We hebben het al eerder gezien maar het is altijd weer facinerend om te zien hoe het oogsten in z’n werk gaat. Afsnijden, verpakken, op de lopende band leggen die een vrachtwagen ingaat waar weer iemand anders ze in kratten verzameld. De bijgaande foto is van Ineke.

DINSDAG 3 MAART

Nog één dag blijven we op de mooie plek in het ‘Parque Regional de Cabo Cope’, nog even genieten!
Het ultieme vrijheidsgevoel bekruipt je hier, een prachtige blauwe lucht, de zon schijnt uitbundig, uitzicht op zee, op de achtergrond het zachte ruizen van de rollende branding en al voor het ontbijt naar buiten, heerlijk!! Helaas duurt het vandaag niet zo erg lang. In de loop van de ochtend komt er zeemist opzetten en is het direct een stuk frisser, jammer genoeg heeft de zon het niet meer kunnen winnen van de mist!!

WOENSDAG 4 MAART

DSCN1566 We kunnen niet eeuwig op één plek blijven staan want dan komen we nooit weer thuis en dat is ook niet de bedoeling. We hebben nog een maand te gaan en hééééééél langzaamaan gaan we in kleine etappes weer naar het noorden. Veel zullen we vandaag onderweg niet zien, de nevel van gisteren is nog steeds niet verdwenen en de wolken hangen laag. Op de D20  komen we boven de wolken uit en hebben zo’n mooi uitzicht dat je er stil van wordt. Diep in het dal hangt een dikke wattendeken tussen de bergtoppen en hier en daar komt er een dikke pluim boven uit.

DSCN1588 Aan de voet van de berg is het nog steeds mistig, jammer! We rijden naar Cartagena, het wordt voor een groot gedeelte een praktische dag, we moeten LPG tanken, de watervoorraad weer aanvullen en de was doen bij de Lavenderia van de Repsol. Hartstikke handig die wasserettes waar je zelf de was kunt doen en nog heel voordelig ook!

DSCN1578In Mazaron bij de Lidl doen we boodschappen en bij de Orange-shop gaan de heren ons internetkaartje opwaarderen, kunnen we weer even vooruit. We nemen weer de mooie route door de ‘Serra de la Muela’ naar Cartagena. Ede en Ineke, die toch al elf jaar overwinteren op het Iberisch Schiereiland, hebben deze route nog nooit gereden en dat wordt, vinden wij, de hoogste tijd! We hebben niets teveel gezegd, ook zij vinden het een mooie route en zeker voor herhaling vastbaar. Op het uitzichtpunt, zoals gebruikelijk een stop, deze keer de koffiestop.

DSCN1574 Aan de kust was het nog bewolkt en nevelig, eenmaal in de bergen is de mist snel weg en schijnt de zon. Ruim drie weken geleden begon hier de amandelbloesem net uit te komen, nu zijn de meesten bomen uitgebloeid en zitten al vol lentefrisse groene blaadjes, wat gaat dat toch snel! Af en toe zien we nog een paar bomen waar een beetje bloesem aanzet maar het mooie is er af.

DSCN1596 Nadat de was schoon en droog in de kast ligt rijden we naar de grote parkeerplaats bij het winkelcentrum ‘Espacio Mediterraneo’ aan de rand van de stad, we zetten de campers direct onder een grote lamp omdat we hier ook blijven overnachten. In het winkelcentrum weten Ede en Ineke een restaurant waar je voordelig, goed en lekker kunt eten, een all-in arrangement bij ‘Muene de Pasta’ kost € 11,00 p.p. Ze hadden er al eerder enthousiast over verteld en vandaag gaan we het zelf ervaren, zo hebben we allemaal weer een nieuwe ervaring opgedaan.

DSCN1591 Rondom de grote parkeerplaats zijn allemaal winkels en eetgelegenheden, o.a. een gigantische Chinese winkel, diverse kledingzaken, telefoonwinkels, MacDonalds, Burger King, etc. etc. te veel om op te noemen. Wel vermeldenswaardig is de Media Markt, de eerste winkel waar we binnenlopen en waar Ineke een nieuwe camera koopt, een Nikon Coolpix P600, een zelfde toestel die ik afgelopen jaar voor mijn verjaardag heb gekregen en waar ik erg enthousiast over ben. Hopelijk heeft ze er net zoveel plezier van als ik.

DONDERDAG 5 MAART

DSCN1627 Vandaag rijden we naar Los Alcázares, gisteren hoorden we dat vorige week de campers daar weggestuurd zouden zijn, we gaan het zelf ervaren en zien vanzelf wel of dat waar is.
Het is maar 25 kilometer en we zijn er dus al snel. Campers weggestuurd? we denken het niet, het staat er nog steeds behoorlijk vol, je vraagt je toch af hoe de praatjes de wereld inkomen. We hoopten dat het plekje tegen het riet vrij zou zijn en zo waar, we hebben geluk en zetten onze camper op één van de mooiste plekjes!

DSCN1632 We zijn nog maar net geïnstalleerd en worden getrakteerd op een prachtige luchtshow, het showteam van de vliegbasis achter ons gaat oefenen! Zes vliegtuigen vliegen in formatie, draaien rondjes of waaieren uit elkaar, sommigen vliegen zelfs op de kop, anderen gaan loodrecht omhoog of naar beneden! De vliegtuigen laten een rookspoor achter en het is mooi om te zien hoe ze diverse figuren maken waaronder een prachtig hart.

We staan nog een poosje naar de kapriolen te kijken en opeens komt er een bekende aan, Bert Nellestein die we twee jaar geleden voor het eerst in Guardia Viejas ontmoeten en later in Monte Gordo en Castro Marim in Portugal tegenkwamen. Hij en Gees staan met hun camper tussen het riet en hoorden, dachten ze, een bekende stem. Nieuwsgierig gaat Bert op onderzoek uit en jawel, ze hadden het goed gehoord! Wat weer een leuke onverwachte en verrassende ontmoeting. We drinken samen koffie en over en weer worden weer ervaringen uitgewisseld.